Zwanger na je 32e

Zijn er meer vrouwen die nog niet zwanger zijn op hun 32e en dit wel willen? Of ervaring hebben met zwanger zijn na deze leeftijd? Hoe vind je deze leeftijd? Krijg je vragen uit je omgeving? Aangezien dit best vaak gebeurd. Ben je hier gevoelig voor? Ik ben wel nieuwsgierig!
 
Ik was voor de 1e keer zwanger op mijn 33e, toen op mijn 35e (was geen goede zwangerschap), toen vervolgens 36e en beviel toen ik net 37 was. En uit mijn omgeving heb ik alleen maar positieve reacties gehad. Ik moet zeggen dat ik nu af en toe nadenk of we nog een 3e zouden willen en nu mijn leeftijd wel mee begint te spelen. Maar dat is meer voor mezelf, ik denk niet zozeer voor mijn omgeving. Bovendien vind ik het niet zo interessant wat mijn omgeving vindt. Als ik bij alles na moet denken wat anderen er van zouden vinden, zou dat een fulltime job zijn ?
Tegenwoordig is 32 en (nog) niet zwanger/geen kind helemaal niet gek hoor!
Ik denk dat aan beide situaties (vroeg kinderen of juist wat later) voor- en nadelen zitten. Ik heb er niet voor gekozen om wat later kinderen te krijgen, ik kwam mijn man gewoon pas wat later tegen.. En de zwangerschap ging echt prima.
Heb een vriendin van 39 die nu zwanger is van haar 1e kindje en gaat er fluitend doorheen. Een collega van 25 heeft een super zware zwangerschap. Leeftijd heeft natuurlijk wel wat invloed, maar er zijn nog zoveel andere factoren die meespelen. 
 
Hier ook eerste kindje geboren een maand voordat ik 34 werd, prima en fijne zwangerschap gehad. Nu inmiddels zwanger van ons 2e kindje, zodra hij of zij geboren wordt volgend jaar juli ben ik 37. deze zwangerschap is sowieso iets zwaarder omdat ik natuurlijk al een peuter heb rond lopen, maar ik geniet er weer net zo van. Toevallig is een vriendinnetje ook zwanger 29 jaar en zij heeft wel veel klachten. 
Leeftijd zegt echt niets over je zwangerschap ( althans dat denk ik :) 
En net wat Tessa zegt, niets aantrekken van wat andere mensen om je heen denken/ zeggen je moet doen waar jij je goed bij voelt. Jouw lijf en jouw keuzes toch. 
Ik heb overigens ook nooit een vreemde of stomme opmerking gekregen. bij de eerste zwangerschap niet en nu ook (nog ) niet. Al ben ik daar persoonlijk ook niet echt gevoelig hoor. 
Heel veel succes. 
 
ik was 37 toen de eerste geboren werd en 39 toen de tweede geboren werd. Nog nooit een vervelende opmerking gehoord over mijn leeftijd. Eerlijk gezegd ben ik ook lang niet de enige die pas later kinderen kreeg. 32 is nog jong hoor, prima leeftijd. 

Mijn zwangerschappen waren wel zwaar en met complicaties. Maar geen idee of dat aan mijn leeftijd lag. 
 
Haha het klinkt nu net alsof 32 verschrikkelijk oud is om een kindje te krijgen :) Ik ken vooral veel mensen die eind 20 / begin 30 aan kindjes 'beginnen' maar ook veel die wat verder in de 30 zijn eigenlijk. Dus in mijn ogen is 32 een prima leeftijd. Al 'vind ik alle leeftijden' wel prima, dat moet iedereen helemaal voor zich zelf bepalen ;) 
Ik was 33 toen ik beviel van ons eerste kindje. Wat mij betreft mocht dat wel eerder maar we hebben 2,5 jaar op die zwangerschap gewacht. Nu ben ik bijna uitgerekend van ons 2e kindje en zal dan 35 zijn. Moet wel zeggen dat deze zwangerschap me fysiek zwaarder valt, dat kan uiteraard 'de leeftijd' zijn maar die kleine van ons speelt natuurlijk ook een grote rol. 
We zijn relatief snel voor een 2e kindje gegaan omdat we natuurlijk bij de eerste zolang hebben gewacht (dat was dit keer absoluut anders, die was meteen raak) maar ook met het oog op 'stel dat we nog een derde zouden willen'... je wordt er natuurlijk niet jonger op. Nu hebben we verder nog geen idee hoor, of er uberhaubt nog een wens is voor een derde. Maar het voelt wel lekker om er nog wel voor te kunnen gaan if so. 

En wat de buitenwereld zegt... je doet het toch nooit goed voor iedereen dus je kan maar beter zorgen dat jij (en je gezin) staan achter de keuzes die je maakt. Dan doe je het in ieder geval voor jezelf goed :) 
 
Ik was 33 toen ik mijn eerste kindje kreeg. Ik was snel zwanger. Nu ben ik 37 en heeft het een paar maandjes geduurd. Het heeft mij vooralsnog dus niet in de weg gezeten. En ik heb nooit het gevoel dat mensen me oud vonden om moeder te worden. Ik heb het wel eens laten vallen bij de verloskundige maar die vond het wel meevallen toen ? Succes! 
 
Hee, ik was 21 bij de eerste en 24 bij de tweede, en nu bij mijn derde dus 32. Officieel over twee weken. Maar goed ouder zwanger dan bij de eerste twee Ik ging in de andere zwangerschappen er best relaxt doorheen. Weinig stress en geen paniek dat er iets mis kon gaan. Nu heb ik dat wel meer. bij elk steekje...pijntje denk ik oh jeej. Terwijl de echo's zijn goed. Het zit vooral in mijn hoofd die angst. Hopelijk neemt dat af. :) 
 
Ik was bij de eerste 22 bij de tweede 24 bij de derde 26 en bij de vierde 35 was niet in de planning want ik was aan de pil maar meer dan welkom ze is echt ons wondertje.
 
 
Terug
Bovenaan