Zwanger na miskraam.. onzeker

<p>Hallo allemaal.</p><p>In mei dit jaar heb ik een miskraam gekregen met 9 weken. Ik verloor al bloed vanaf week 7 maar het hartje bleef wel steeds kloppen. Dit was dus echt een rollercoaster, zowel lichamelijk als geestelijk.</p><p>Mijn dochter is 2.5 jaar. Het duurde 3 jaar voordat ik zwanger raakte van haar. Afgelopen jaar toen ik zwanger raakte van de 2e, heeft het 1.5 jaar geduurd, dit is uitgelopen op een miskraam.</p><p>Nu kwam ik er vanochtend achter dat ik zwanger ben. Ik heb een CB test gedaan en er staat 1-2 weken zwanger. Heel erg pril dus. Maar zwanger is zwanger. </p><p>Echter vanaf het moment dat ik het vanochtend wist voel ik mij zo ontzettend onzeker. Ik durf niet blij te zijn omdat ik bang ben dat het mis kan gaan.. dit kindje is zo gewenst en ik ben er zo bang voor dat het alsnog mis kan gaan.. uiteraard komt dit ook door de miskraam die ik eerder dit jaar heb gehad.</p><p>Iemand die mij een peptalk kan geven of tips?</p><p> </p>

Hoi!
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik begrijp je onzekerheid. Ik was zwanger van ons eerste kindje en kreeg met 11 weken een miskraam. Binnen 3 maanden weer zwanger en durfde niet te genieten. Pas na de 12 weken echo hebben we het mensen verteld en pas na de 20 weken echo was ik echt gerustgesteld. 
Achteraf had ik er meer van moeten genieten! Probeer dat ook echt te doen! Het is nog heel pril maar zwanger is zwanger! Het komt vast goed! Keep positive!! 

Die onzekerheid is herkenbaar. Ik heb eerder dit jaar een miskraam gehad (dit was mijn eerste zwangerschap) en ben nu bijna 8 weken zwanger. De onzekere momenten en pieker gedachten uitspreken tegen mijn vriend helpt mij, hij kan goed relativeren en dat stelt me dan weer wat gerust. Het blijft altijd spannend, maar hou vertrouwen en probeer ook te genieten! :)

Ik durf eigenlijk ook gewoon echt niet te genieten. Bang dat het misschien weer verkeerd kan gaan. Zit ook te twijfelen of ik het onze familie moet vertellen.
Elk pijntje die ik voel schiet ik weer in de stress. En het helpt ook niet echt mee dat er op mijn werk een besmetting is (corona), ik werk in de zorg.
Zal morgen de verloskundige bellen. 

Ja, er is een relatief kleine kans dat een zwangerschap niet goed loopt en eindigt in een miskraam. Er is nog steeds een veel grotere kans dat het wel goed gaat! Denk je dat je meer of anders verdrietig zal zijn als het misgaat wanneer je er eerst van hebt genoten? Ik vroeg mijzelf dit af en ik dacht eigenlijk van niet. Dat is sowieso heel verdrietig, voor mij zou het niet anders zijn wanneer ik eerst
Heb genoten van het idee zwanger te zijn. Ik heb mij er nu ook bij neergelegd en merk dat dit me rust geeft, ook al voel ik me af en toe ook best even onzeker. Hoort er ook allemaal bij denk ik dan maar..

Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik herken je gevoel heel goed. Wij kregen ook een miskraam 4 weken later hadden we weer een positieve test in handen. Ik durfde niet blij te zijn en durfde niet eens naar de wc. Bang dat het weer misging. Dit heeft heel lang geduurd, zelfs mensen vertellen durfde ik amper. Tot ik ging denken, ja maar als het misgaat ben ik dan minder verdrietig als ik nu alles op alles zet om er niet van te genieten? Nee want ik ben dan sowieso verdrietig. En sindsdien geniet ik er elke dag van en ben nu bijna 24 weken. Geniet ervan en blijf positief denken, hoe moeilijk dat ook is na een miskraam. Geniet van je zwangerschap! Xxx

ZO herkenbaar! Ik ben nu 9 weken zwanger na twee jaar proberen en twee miskramen. Volgens recente echo ziet alles er normaal uit maar ik durf er niet van te genieten. Naar de WC gaan is hels en het zit 24 uur per dag in je gedachten "wat is het misgaat
Het helpt bij mij soms om hardop te zeggen: "ik heb er geen controle over. Als ik me zorgen maak helpt dat niet, het maakt het alleen moeilijker". Dan probeer ik het los te laten en iets met mijn handen te gaan doen (koken, bakken, tekenen, opruimen, iets qua klussen in huis doen), een stuk te wandelen met een podcast in of te gaan hardlopen. 

Soms helpt dat ook allemaal niet. Dan probeer ik te accepteren dat dit er waarschijnlijk gewoon bij hoort na een of meerdere miskramen en dat zwanger zijn dan niet meer zorgeloos is. 
Ik hoop dat je de komende weken doorkomt, ik duim voor je. 
Liefs! 

Terug
Bovenaan