Ik heb een paar dagen geleden een overduidelijke zwangerschapstest gehad. Ondanks dat blijf ik erg twijfelen of alles goed is en of ik zwanger ben en blijf.

Hiervoor heb ik een miskraam gehad bij 7 weken.

Zijn er andere die deze twijfels en angsten ervaren? En hoe gaan jullie ermee om?

Ik ga nu namelijk vaak naar het toilet om te checken. Maak me zorgen als ik even geen of juist wel m’n buik voel rommelen/aanwezig is. Etc.

Als je nog maar net positief getest hebt, dan is het heel normaal dat je slechts vage klachten hebt. Bij het groeien van de baarmoeder kan er wat druk komen op de darmen. En wanneer de zwangerschapshormonen sterker worden, kunnen deze ook klachten veroorzaken.

Het is begrijpelijk dat je je zorgen maakt, de eerste drie maanden is het risico dat de zwangerschap voortijdig eindigt het grootst.

Eigenlijk kan je niet heel veel doen, behalve rauw vlees en rauwe zuivel mijden. Alcohol, tabac, caffeine en andere verslavende producten laten staan. Vooral geen salie eten. Zo gezond mogelijk leven. En geen kattenbak verschonen, als dat wel noodzakelijk is, je handen daarna goed desinfecteren.

Vanaf het moment dat je positief test, kan je je inschrijven bij de verloskundige van jouw keuze, en bij haar ook aankaarten dat je al eerder een miskraam hebt gehad, en je naar aanleiding daarvan zorgen maakt.

Beste Bloemen&Bijen, het is volkomen logisch dat je je hier mee bezig houdt en dat je je zorgen maakt, een miskraam is een verdrietige ervaring wat je helaas ook mee neemt in je hoofd tijdens een volgende zwangerschap. Zelf heb ik ook en miskraam gehad. Ik vond het bij zwangerschappen daarna ook super spannend. Op Ouders van Nu is er veel geschreven over het onderwerp; zwangerschap na miskraam. Ik heb hier wat artikelen voor je gevonden waar je zeker meer informatie over kunt vinden. Wat mij heeft geholpen (wat me tevens ook frustreerde) is dat je er geen invloed op hebt, de ene kant is dat heel rustgevend en aan de andere kant kan het je een gevoel geven van onmacht. Wat Essil ook eerder aangeeft, is dat je alleen vanaf nu kunt wachten en een gezonde levensstijl kunt aanhouden.

Hierbij een artikel specifiek gericht op zwangerschap na miskraam:

Hierbij een artikel over wat je kunt doen om je miskraam te verwerken:

Ook heb ik een blogbericht gevonden het thema ''hoe ga jij om met een miskraam?'':

Heel veel succes de komende tijd en fingers crossed!
-Jetske

HI!
Ik heb bij mijn vorige zwangerschap met 5 weken een miskraam gehad en ben nu ergens tussen de 8 en 9 weken zwanger. Ik vind het ook best wel spannend ondanks dat ik 24/7 misselijk ben en overgeef. Waarschijnlijk heb ik er pas vertrouwen in als ik de baby voel bewegen.

Angsten en twijfels zijn denk ik heel normaal. Althans ik heb ze ook ;)

Voor mij helpt het om dit met mijn man te bespreken of met mijn moeder (heeft 2 miskramen gehad) of met een goede vriendin. Dat zorgt dat je even je hart kan luchten. Mijn man gelooft bijvoorbeeld ook nog niet helemaal dat ik zwanger ben ondanks een goede echo en heeft net als ik het idee dat het pas geloofwaardig is bij het voelen van de baby.

Daarnaast heb ik ook als ik naar het toilet ga een soort angst dat er bloed is bij het afvegen. Wordt nu wel gelukkig wat minder, maar afgelopen week had ik een beetje bloed. Kreeg ik toch wel even paniek van. Gelukkig niks aan de hand en bleek een wondje.

Mijn tip is er vooral over proberen te praten met mensen in je omgeving. En als je dat lastig vindt het opschrijven voor jezelf. Als je schrijft gaat het een beetje uit je hoofd! Duimen dat de kleine blijft zitten! Je mag altijd even een prive berichtje sturen als je dat fijn vindt :)

Terug
Bovenaan