Zwanger na overleden kindje!

Hoi allemaal,

Ik ben niet zo vaak op het forum te vinden, onder meer dat ik voor mijn gevoel niet zo enthousiast durf te zijn als jullie. Wij hebben namelijk vorig jaar 22 augustus onze dochter verloren na een zwangerschap van 34 weken. Ze bleek achteraf een zware hartafwijking te hebben die ze niet op de echo konden zien. Of het erfelijk is weten we niet, al is de kans heel erg klein, zo is ons verteld. Zeker ook aangezien onze zoon die vandaag vier is geworden, nergens last van heeft.
Op zich zijn we alletwee wel redelijk positief ingesteld en gaan we er van uit dat het nu helemaal goed komt, maar toch malen de spanningen zo af en toe door het hoofd. Ze zou vandaag negen maanden zijn dus dat is ook weer zo'n apart gevoel. Wat zou ze anders allemaal al kunnen? Ik betrapte mezelf er vandaag ook op dat er opeens door mijn hoofd ging van, als het nog een paar weken ouder is en het gaat opnieuw mis, dan moeten we alweer een kindje begraven. Terwijl ik in mijn hoofd echt wel weet dat het nergens op slaat, kun je er niets aan doet dat het op eens door je hoofd spookt. Ik wil er ook niet met mijn man over praten dat ik dit zo ervaar, want hij heeft het er zowiezo al heel erg moeilijk mee dat zijn kleine meid is overleden.
Vandaar mijn vraag zijn er meer mensen die dit of iets soortgelijks is overkomen en nu weer in BLIJDE verwachting zijn (want dat ben ik echt wel hoor) en hebben jullie dan ook zulke rare dingen die door je hoofd spoken? En hebben jullie ook al een gezond kindje thuis? Hoe reageert die er dan op? Want onze zoon Hugo vraagt met een heel serieus hoofdje bijna dagelijks of ik deze keer wel heel goed op de baby ga passen. Dat is best even confronterend. Al proberen we naar hem wel zo open en eerlijk te zijn. Ik leg hem dan ook uit dat mama goed oppast en dat hij gewoon een broertje of zusje krijgt aan het eind van het jaar, maar dat ondanks dat we er niet van uit gaan we pas kunnen beloven dat het goed gaat als het kindje geboren is. Stel je voor dat het toch nog een keer gebeurd en ik heb hem de hele zwangerschap verteld dat alles wel goed gaat komen, dat lijkt me ook niet zo'n goed idee. Maar best lastig hoor, hoe je hier mee om moet gaan. We doen maar wat ons het beste lijkt meer kunnen we ook niet doen.
Sorrie hoor voor een ieder die dit leest en hier helemaal niet over na wil denken maar ik wilde het toch graag met iemand delen, zonder dat ze er meteen de gevoelens over onze dochter bij hebben.
Het is een heel verhaal geworden maar ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes Marianne

p.s bedankt dat ik even van me af mocht zeuren bij jullie.

Hoi,

Dit is wat ik heb meegemaakt.

Hoi Allemaal,

Jullie zien het al aan mijn titel.

Vorige jaar november was ik zwanger van mijn eerste babytje, dat was 24 november 2006. Dit jaar 10 september 2007 was ik bevallen van een prachtige zoon. Hij zag er in de eerste instantie heel gezond uit, totdat hij een dikke puist bij zijn lies kreeg. Ik ging naar de huisarts want ik vertrouwde het niet helemaal. Huisarts heeft mijn doorverwezen naar een kinderarts en toen begon voor ons een echte nachtmerrie.

Artsen wilden een bloedonderzoek doen, en daaruit bleek dat mijn zoontje een te lage ijzergehalte had namelijk 5,2 terwijl een babytje normaal 10 moet hebben dus dat was heel erg abnormaal.

Ik moest mijn zoontje volgende dag meteen naar ziekenhuis brengen voor verdere onderzoeken. Dat was in de gelderse vallei. Kinderarts wist meteen dat er iets niet klopte maar mijn man en ik geloofde dat het gewoon een kleine infectie was en dat we meteen weer naar huis mochten gaan. DUS NIET !!!!

Ze hebben nog verdere onderzoeken gedaan en kinderarts kwam naar ons toe en zei jullie moeten naar UMC in utrecht want wij kunnen jullie niet meer helpen..En bereid je voor, voor het ergste.. Hij vertelde ook waar hij aan twijfelde. Beenmerg van mijn zoontje functioneerde niet en dat kan verschillende redenen hebben maar bij ons was het dus LEUKEMIE. Wij geloofden het niet. MIjn man en ik begonnen echt heel hard te huilen, we schrokken heel erg.

Zondag werd mijn zoontje overgebracht naar ziekenhuis UMC. Daar zouden ze maandag meteen een beenmergpunctie doen. Na de beenmergpunctie kwamen 10 min later hermatoloog naar ons toe en zei dat ons zoontje LEUKEMIE had. Wij geloofden het nog steeds niet en ook niet dat hij misschien ook niet meer zal leven.

Volgende dag kwam de uitslagen uit Den Haag (SKION) en vertelde dat ons zoontje ergste vorm had namelijk AML (vorm komt zelden voor bij baby's)

Woensdag zouden ze beginnen met CHEMO. Ze waren begonnen en mijn zoontje hield meteen vocht vast, hij had heel erg diarree, wilde niet meer drinken.

2 dagen heeft hij het volgehouden, omdat hij zoveel vocht vasthield net een balon moest hij overgebracht worden naar IC ( intensive care). Hij moest aan de beademing, kreeg allemaal medicijnen. Hij heeft het op de IC paar dagen volgehouden. Hij begon minder te plassen, chemo had ook zijn nieren aangetast en omdat hij minder ging plassen werd hij steeds dikker en dikker. Het leek echt net of ik hem met een naald zou inprikken dat hij zou knallen.

Artsen hebben ons geroepen en vertelde dat ons zoontje het niet langer zo zou volhouden en dat hij het weekend niet zo redden. Maar hij begon spontaan weer te plassen. dat hield hij tot dinsdag vol.. later werd het erger en erger.

Artsen raadde ons aan om in Ronald macdonalds huis te verblijven want moesten ons op de ergste voorbereiden. Umut onze zoon heeft het tot vrijdag volgehouden en s'ochtends werden wij gebeld jullie moeten meteen komen want het gaat niet goed. Wij komen in zijn kamer en zagen dat zijn bloeddruk lager werd en hartactie. Op een gegeven moment was hij er niet meer. Umut mijn zoontje heeft 3 weken in het ziekenhuis volgehouden. Het was een echte vechtertje, een pracht van een zoon.. Maar mijn zoontje leed te veel pijn en dit was echt te beste voor hem. Vorm leukemie die hij had was de ergste vorm. Leukemiecellen waren niet te verwijderen. Ook al zou hij het overleven hij zou het over een aantal jaar weer krijgen.

Wij hebben UMUT begraven in Turkije.  Umut is nu ons Engeltje.

Nu ben ik weer zwanger van mijn tweede babytje. Ik ben heel erg blij maar ook vedrietig. Ik wilde zelf heel graag weer zwanger raken.. Ik heb elke dag gebeden "god geef mij weer zo snel mogelijk een kind"NU BEN IK WEER ZWANGER EN IK HEB EEN BESCHERMENGEL NAMELIJK MIJN ZOONTJE UMUT !!!!

Hoi,

Tuurlijk mag je hier "zeuren". Ik heb het gelukkig zelf niet mee gemaakt, maar genoeg in mijn nabije omgeving die een kindje zijn verloren op het einde van de zwangerschap of door vroeggeboorte. Ik ben nu zwanger van de derde en ook deze zwangerschap flitsen er regelmatig doemscenario's door mijn hoofd. Het is heel natuurlijk om bang te zijn voor het verlies van je kind (ik denk dat dat je zelfs een betere ouder maakt, als het je niet zoveel kan schelen is niet erg goed lijkt mij).

Helemaal als je zelf een kindje bent verloren, dan is het niet meer zo dat zulke dingen bij anderen gebeuren en wordt je met beide benen op de grond gezet en besef je maar al te goed dat het allemaal niet vanzelfsprekend is.

Probeer te genieten en ga van het goede uit!!

groetjes Paula

Hoi marianne,

Ik heb het helaas ook meegemaakt.
In augustus 2005 zijn mijn zoontje Nick* en Noah* geboren met 24 weken.... ze hebben maar een paar uurtjes  geleefd.

Ik raakte natuurlijk in een dip en moest weer van voor af aan beginnen(I.V.F.), maar raakte na 3 maanden spontaan zwanger!!!
Heel blij natuurlijk, maar nog steeds erg verdrietig en vooral bang dat het weer mis zou gaan.
Na heel veel strenge controles(iedere 2 weken echo) is na 42 weken onze dochter Evi geboren.
Dus het kan gewoon goed gaan hoor, maar denk niet dat die angst ooit nog verdwijnt.

Afgelopen maart een miskraam gehad met 11 weken, en nu weer 7 weken zwanger, maar de angst overwint mijn blijdschap.
Vanmorgen al wel een hartje gezien dus dat scheelt wel, maar krijg dat angstige gevoel niet weg!

Hopelijk kunnen we nog lekker gaan genieten van onze zwangerschappen, dus ik zou zeggen: probeer positief te zijn! dan probeer ik dat ook

Veel succes!
Groetjes Wanda

Ik mag me helaas ook aansluiten bij deze club. Ik ben begin dit jaar ons dochtertje verloren, dus nog niet zo heel erg lang geleden. Vandaag het nieuws gehad dat ons kindje gezond is (na onderzoeken) maar, je weet inmiddels teveel wat er mis kan gaan.

Als je zoiets overkomt komen mensen (dat is heel logisch, ze willen hun verhaal even kwijt) vertellen wat hun hebben meegemaakt, en dan kom je erachter dat het best wel vaak gebeurd.

Omdat ik supergelukkig was in mijn vorige zwangerschap en geen idee had dat mijn dochter niet levensvatbaar was heb ik echt genoten van de zwangerschap, dit omdat ik gelukkig niet wist wat er allemaal mis kan gaan. Daarom ben ik nu een beetje voorzichtig op het forum omdat ik niemand "bang" wil maken.

Het genieten begint nu een beetje te komen, het zijn dagen dat het wel gaat en dagen dat het niet gaat en je hormomen spelen daar natuurlijk ook in mee. Jullie zullen ook wel je dagen hebben.

Gelukkig heb ik nog nooit iemand horen vertellen dat ze het 2x heeft mee gemaakt, gelukkig komt het ook al bijna niet voor dat je het 1x mee maakt laat staan 2x. Ik ga daar maar vanuit, wij hebben ons portie al gehad en jullie ook. Dit kindje gaat er voor zorgen dat de zon weer gaat schijnen, en heeft altijd een engeltje dat mee kijkt, en extra beschermd.

Gr. Ingrid

Terug
Bovenaan