zwanger 'onder voorbehoud'

Nog een januarimamma! Wat is het hier nog rustig zeg... Hopelijk komen er snel meer mama's bij.

Ben nu 12 wk zwanger van ons 2e kindje. Nou ja, eigenlijk 4e kindje want afgelopen jaar was ik 2 keer zwanger. Ons 2e kindje werd geboren met 22 weken en is toen overleden. De bevalling was opgewekt omdat hij een zo erge hartafwijking had dat hij nauwelijks levenskansen had na de geboorte, Tweede zwangerschap voig jaar idem dito, ook een hartafwijking, alleen ontdekten ze het toen al rond de 12 weken, toen is na nog extra onderzoeken de zwangerschap bij 15 wk afgebroken. Daarna nog allerlei erfelijkheidsonderzoeken gehad maar er kwam niks uit. Nu durven we het ondanks al het verdriet van vorig jaar toch weer aan om toch nog voor een nieuwe baby te gaan (o jee waar zijn we aan begonnen...) Nieuwe ronde nieuwe kansen. Maar je wordt er wel een beetje cynisch van. Ik bewaar deze keer veel meer afstand tot de zwangerschap om mezelf te beschermen. Stap voor stap, van onderzoek naar onderzoek, verder vooruit kijken durf ik nog niet. Ook wel logisch natuurlijk.

Jullie zullen begrijpen dat de roze wolken ver te zoeken zijn en elke echo dikke stress is. Kan er nog niet echt blij mee zijn dat ik zwanger ben, maar ja, we willen heeeeeeeel graag nog een kindje, dus dan doe je het gewoon. Tot nu toe 2 echo's gehad en die waren allebei goed. Donderdag as. de volgende... Duimen jullie allemaal maar heel hard voor mij dat het deze keer goed zal gaan!

groetjes,
Iris

Hoi Iris,

Wat een heftig verhaal zeg. Lijkt me zeer zwaar om dit twee keer mee te maken.
Ik duim heel hard voor je dat alles goed is deze keer. Ik snap wel dat het voor jullie heel anders is dan bij ons. En dat je zorgen blijft maken tot je kindje is geboren en alles goed is.

Er is dus niet uitgekomen hoe het kan dat twee keer een hartafwijking is gevonden?

Hoe oud is je eerste kindje? Is het een jongen of meisje?

Laat je donderdag iets weten?

Groetjes,

Hoi Dittie,

Over de oorzaak van die hartafwijking: het kan toeval en domme pech zijn. Maar er kan ook iets in de genen zitten wat ze niet kunnen vinden. Wat we in elk geval wel weten, is dat bij ouders die dit 2 keer hebben meegemaakt, 10% van hen het nog een keer meemaakt. Hoe dat komt weten ze niet. maar dat vind ik wel een eng idee. Ze hebben nog gekeken naar chromosoomafwijkingen zoals downsyndroom en trisomie 13 en 18 enzo maar dat was het ook allemaal niet. In elk geval is alles nu onderzocht wat er te onderzoeken viel dus we gaan toch maar gewoon met goede moed deze zwangerschap in. Op 20 januari ben ik uitgerekend, spannend!

We hebben gelukkig een ontzettend gezonde vrolijke dochter van 2,5 jaar rondhuppelen dus we weten dat het kan! Zij heeft ons erdoor gesleept de afgelopen tijd, maakte ons aan het lachen en hield ons lekker bezig. Voor haar ga je door en raap je jezelf bijeen. En dan merk je dat je veel meer veerkracht hebt dan je dacht! Het gaat nu gelukkig weer goed met ons. En ben zo blij dat ik met onze dochter zo lekker zorgeloos zwanger heb kunnen zijn, die ervaring neemt niemand me meer af! :)

Vind het leuk om jde ervaringen van anderen op het forum te lezen, juist ook de dagelijkse ditjes en datjes. Dat helpt mij juist om toch wat 'normaler' met de zwangerschap bezig te zijn. Dus toch maar weer bij de mamaclub! Ik laat donderdag weten hoe het is gegaan, tot dan!

groetjes,
iris

Jeetje iris, wat een heftig verhaal. Kan me voorstellen dat dit erg zwaar is geweest, en dat je nu wat voorzichtiger bent in het genieten. Gelukkig wel een onbezorgde zwangerschap meegemaakt dus zoals je schrijft, die ervaring heb je!!!
T zal wel de hele zwangerschap spannend blijven, of zullen ze bij de 20 weken echo alles uit kunnen sluiten en kan je dan genieten? Neem aan dat je een verwijzing hebt voor een medische 20 weken echo? Ben je nu ook onder controle van de gyn?

Meid, ik hoop echt echt dat j sraks optimaal kan gaan genieten!

Groetjes Suus

Ik wilde je nog even succes wensen vandaag. Hoop dat alles goed is!

20 jan is mijn zoontje geboren.

Ik kan me goed voorstellen dat als je een kindje hebt, dat je je daarvoor bij elkaar raapt. Zij heeft jullie ook echt nodig hè.

Terug
Bovenaan