Zwanger op latere leeftijd?

Op 40-jarige leeftijd ben ik bevallen van mijn eerste kindje: een gezonde dochter. Ik raakte snel zwanger en de zwangerschap en bevalling zijn bijzonder goed verlopen.
Toen ik terugging naar de verloskundige voor een eindcontrole, zei ze bij het afscheid nemen: "Misschien tot ziens?" Ik antwoordde dat het waarschijnlijk bij 1 kindje zou blijven, omdat ik al 40 jaar ben.
"Dat zegt niks", antwoordde ze, "je biologische leeftijd kan verschillen met je werkelijke leeftijd".
Mijn dochtertje is nu 1,5 jaar en het gaat uitstekend.
Het lijkt me heel leuk om toch nog een tweede kindje te krijgen, zodat mijn dochtertje niet alleen opgroeit. Maar ik zit in tweestrijd en twijfel heel erg.... verlang ik niet te veel? Mijn 1e zwangerschap was perfect, wat als er nu iets mis gaat? Moet ik niet tevreden zijn met mijn mooie, gezonde dochter?
Graag verneem ik reacties van vrouwen die op latere leeftijd voor de tweede keer moeder zijn geworden, en hoe zij dit ervaren hebben.
Alvast heel hartelijk bedankt!

Skaty

Op de vorige blz. van datum 5-5, is iemand die 38 jaar is en hetzelfde vraagt als jij. Er staan reacties bij, misschien heb je al gekeken of kun je er nog even gaan kijken.
Als ik jou was, zou ik ook nog graag een kindje willen. Er zitten meer risico's aan vast maar ik ken genoeg mensen in mijn omgeving die rond jouw leeftijd een paar geweldige kinderen op de wereld heeft gezet. Grote kans dat het goed gaat, toch? Als je het nu niet doet, kun je er spijt van krijgen. Nu kan het nog!
Natuurlijk kun je ook even bij je huisarts vragen wat die ervan vind en of er medische zaken zijn bij jou waardoor hij het afraad.
Succes en ik zou het zeker weten doen!

Ik heb hier geen ervaring mee, maar zou als ik jou was mijn hart volgen. ok, er zitten meer risico's aan een zwangerschap op 'latere' leeftijd, maar je moet ook aan je dochter denken. Als zij 16 is ben jij 56. Ik hoop dat je dan ook nog jong van geest en lichaam bent, maar daar ben je niet zeker van. Als je dochter een broertje of zusje zou hebben zou ze daar dingen mee kunnen ondernemen en hebben ze in ieder geval elkaar.

Het komt er een beetje krom uit, maar ik bedoel het goed hoor!

Terug
Bovenaan