zwanger van 2e, pre-eclampsie bij 1e

Hallo,

Ik vraag me af of hier mensen zijn met bovenstaande ervaring. Bij mijn dochter (inmiddels 21 maanden) ben ik met 36w6d opgenomen met pre-eclampsie en aan de MgSO4 gehangen, de volgende dag is besloten dat ze gehaald moest worden. Ik ben nu zwanger van de tweede (nog maar 6 weken) en ben benieuwd hoe andere iets soort gelijks ervaren? (Ik weet ook dat ik nog geluk heb gehad dat het pas zo laat in de zwangerschap is ontstaan)

Hoi img76,

Ik ben nu 31 weken zwanger van de 2e.
Mijn eerste kindje is overleden met 32,4 weken zwangerschap door het hellp-syndroom.

Toen ik hoorde dat ik weer zwanger was, was het voor mij een heel dubbel gevoel, dit omdat het toen pas 4 maanden geleden was dat ik me kindje moest afstaan. Eenmaal in de molen te zitten van strenge controles, ging dat gevoel over naar blijdschap. Maar iedere keer dat ik op controle moet komen is het toch steeds spannend. Tot hede zijn alle controles goed en word de kans steeds minder groot op herhaling. In begin was dat 50 %, nu minder (alleen weet ik niet hoeveel % het nu is).

Ik ben ook lid op de hyves-pagina van het hellp-syndroom, daar zul je meer mensen tegen komen die een soort gelijk iets hebben meegemaakt.
Misschien kun je daar ook wijzer worden met ervaringen van anderen.

Ik weet maar al te goed dat je een heel hoop vragen hebt en vol zit met onzekerheid. Maar mijn advies is; praat erover en blijf niet zitten met die gevoelens.

Als je nog meer wil weten van mij, mag je er altijd naar vragen.

Sterkte voor de komende tijd en probeer wel te genieten van het zwanger zijn!

Groetjes,
Susanne
en een vlinderkus van Anouk
www.anoukkeyner.vlindersite.nl

Susanne, Dank je wel voor je reactie! Ik vind het heel fijn om te horen dat je weer zwanger bent. Maar voor mij is het ook een dubbel gevoel reactie, want mijn ervaring is dus veel minder heftig als die van jou.
Ik zal eens op de hyves gaan kijken,

Succes met de zwangerschap en geniet ervan!

Hoi!

Ja hier ook de eerste met 20 wken al op bed moeten blijven liggen en met 38 wken pas gehaald.. zoon had het wel ff moeilijk maar hij is nu bijna 3 jaar.

Nu zwanger van de 2de kindje en helaas heb ik nu weer beginnende PE. Nu nog alleen rustiger aan doen om bedrust helemaal te voorkomen ik ben nu wel 26w3d. De kans is kleiner dat je de 2de nogmaals krijgt maar is het een andere partner is de kans weer wat groter.. De kleine van mij is dus wel een andere partner... ZIt niks anders op dan afwachten en goed na jezelf luisteren... Dat heb ik gedaan en nu dus 50% ziektewet in..

Tegen mij werd gezegd dat de kans dat je zoiets bij een 2de krijgt heel klein is.
Toen mijn bloeddruk dus weer omhoog ging bij nr 2, werd er niet allert door de VK gereageerd.
Bij mij zijn het de leverfucties die het wat laten afweten. Gelukkig werd er sowieso met 38 weken een geplande keizersnede gedaan en was het niet nodig hem eerder te halen.
Met mijn eerste ook eerst een paar dagen opname, bedrust en toen zouden ze gaan inleiden, maar dochterlief vond het zelf tijd worden te komen.
Nu 36w1d zwanger van nr 3. De gyn heeft me van te voren verteld dat ik nu zeker weer leverfunctiestoornissen zou krijgen, want na 2x is de kans dus wel ecxtra groot.
En idd, ik moet vanmiddag voor extra controle ivm oplopende lever waardes.
Ben dus erg benieuwd of het nog 2 weekjes gerekt kan worden (dan is de datum weer gepland voor een keizersnede ivm smal bekken) of dat ze de kleine nu wel eerder gaan halen.
Spannend dus!

Wees vooral zelf heel allert op de evt klachten die je bij nr 1 had en trek op tijd aan de bel. Laat je niet afschepen, maar laat je serieus genomen worden. De kans is misschien klein, maar wel aanwezig dus. Jij kent jouw eiegn lichaam het beste!

Bij mij was het wel zo dat het iedere zwangerschap iets eerder kwam (de hoge bloeddruk en daardoor dus de leverfunctie stoornissen).

Succes!

Groetjes Suus

Terug
Bovenaan