Zwanger van de 2e....hoe te combineren met nr. 1?

Hallo dames. Even een vraag van een aankomende mama. Ik weet net een paar dagen dat ik zwanger ben van de 2e. Ben pas in de 5e week, dus heel pril, maar krijg al wel last van wat kwaaltjes. Gisteren wat misselijk en vandaag zere borsten (nu al maatje meloen) en errug moe. Vandaag was ik aan het werk waar het erg rustig was, dus heb ik een beetje kunnen suffen, maar morgen ben ik met mijn kleine mannetje van 2 jaar en 4 maanden thuis. Hij vraagt altijd veel aandacht en dat is op zich niet erg. Heeft iemand misschien tips hoe je je zwangerschap (met alle kwaaltjes) het beste kunt combineren met een dreumes?? Bij mijn 1e zw.schap ben ik van week 6 t/m week 13 thuis geweest ivm extreme misselijkheid en overgeven. Ik kon echt niks meer. Hoe is dat te combineren met een kleine? Iemand tips??
Groetjes van Patricia
 
Hoi,

Ik ken je probleem, heb me een tijdje geleden precies hetzelfde afgevraagd. Onze oudste is nu bijna 2, en de jongste is 9 weken, dus  de zwangerschap zit nog vrij vers in mijn geheugen. Dingen die je kunt proberen zijn:
- Gaat je kindje nog slapen in de namiddag? Dan doe jij dat ook, al is het maar een half uurtje. Doet hij dat niet meer, dan kan je proberen om dat terug in te voeren, desnoods samen met zijn tweetjes op de bank.
-  Doe het rustig aan. Misschien vindt je kindje het leuk om boekjes te lezen, eens af en toe een Disneyfilm te kijken of liedjes te zingen? Allemaal dingen die je  desnoods liggend kan doen en weinig inspanning vragen.
- Als je je wél goed voelt, en het weer zit mee, ga dan wat met hem wandelen. Frisse lucht is goed tegen misselijkheid, en van het wandelen worden die kleintjes best moe, dan zijn ze vaak ook wat rustiger achteraf.  
- Laat het huishouden liggen! Dat is iets dan je man ook kan doen, of waarvoor je tijdelijk een poetshulp kan nemen.
- Als het écht niet gaat, kan je altijd een beetje rusten. Ga gewoon op de zetel liggen en vertel dat mama een beetje ziek is en nu even wil rusten. Die kleintjes vermaken zich best al een tijdje alleen hoor! Of breng hem een dagje in de week naar een oppas, dat is een zaligheid als je zwangerschap verder gevorderd is.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt.  Dit zijn de dingen die ik zelf geprobeerd heb, en soms werkte dat wel. Je kan dat natuurlijk niet garanderen, het is en blijft een peuter die er waarschijnlijk nog niet veel van begrijpt. In ieder geval veel succes. Een tweede zwangerschap is natuurlijk zwaarder, maar je zal zien dat je ook hiervan erg kunt genieten!

Groetjes,
Marian, mv Dries en Mare
 
Hoi Patricia,

ik ben inmiddels mama van een dochter Inge van 6 maanden en een zoon van 2,5 jr. Tijdens mijn 2e zwangerschap was Gijs dus in de leeftijd van net nog geen 2 (zo'n fijne peuter). Over het algemeen is het allemaal heel goed verlopen, op het laatst vond ik het wel zwaar 9de laatste 5 weken ofzo). Ik sluit me aan bij de tips van mijn voorgangster:

- slapen wanneer het kan of gewoon lekker lui op de bank met een boekje
- ik heb Gijs tijdens de zwangerschap regelmatig een keertje (een paar uurtjes of een dagje) "uitgeleend" aan een van de oma's
- laat de boel de boel; was loopt niet weg, strijkgoed vergaat niet en de wc kun je ook morgen wel schoonmaken. Kortom, het huishoudelijk werk hoeft niet allemaal ineens te gebeuren.

En in het algemeen heb ik gewoon mijn hele tempo aangepast. Overigens vond ik het in de 1e zwangerschap veel vermoeiender omdat ik toen nog fulltime werkte. Ik moest alle andere dingen in het weekend proppen. Nu werkte ik 24 uur en dat was veel relaxter. Alleen lichamelijk vond ik het op het laatst bij de 2e zwaarder (met tillen, boodschappen doen, Gijs in en uit de auto, op de fiets etc.).

Succes en hou je rustig. Veel geluk met je zwangerschap toegewenst !

Groetjes
Marieke
 
Hoi,

Ik heb een onwijs lief zoontje, maar mijn pech is dat hij geen SECONDE per dag alleen speelt. Ik moet overal en altijd meedoen. Toen ik zwanger was van de tweede (dochtertje, nu 4,5 maand oud) was me dat echt teveel. Ook ik heb hem dus regelmatig 'uitgeleend' aan de buren, opa's en oma's. Gek werd ik ervan af en toe, hoe lief hij ook is hoor! Ik dacht altijd dat mensen dat lastig zouden vinden, maar iedereen vindt het juist hartstikke leuk. Ze hebben hem dan natuurlijk ook maar een middagje en dat is inderdaad erg gezellig. Zorg goed voor jezelf en 'gooi-em gewoon in de aanbieding', hahaha, wedden dat opa's en oma's voorin de rij staan? Heb jij mooi ff rust en kun je slapen. Fijne zwangerschap!

Groet,

Anouk
 
Hoi Patricia,

Mijn dochter was 2 jaar en 5 maanden dat ik zwanger werd van onze zoon die nu een half jaar oud is. Ik heb mijn dochtertje Rachel al vanaf dag 1 betrokken bij de zwangerschap en verteld dat er een baby in mama d'r buik zit. Ze vond het in het begin erg vreemd, maar ze vroeg wel veel wanneer de baby kwam. Ik zei dat de baby een hele tijd moet groeien voordat het eruit komt.

Rachel was er zo bij betrokken, dat ze zelfs mijn buik ging wassen onder de douche.

Op een moment, in de 8-ste week werd ik zo ziek en misselijk dat ik 2 maanden lang op de bank lag en 6 keer naar het ziekenhuis moest i.v.m. uitdroging. Gelukkig kon mijn dochtertje in die periode bij haar opa en oma logeren, want haar vader werkte 's nachts.

Er bestaat tegenwoordig ook een regeling via het ziekenfonds dat de verzorging van je kind wordt vergoed als jij het even te druk vind of in het ziekenhuis terecht komt.

Heel veel sterkte,

Mama van Rachel & Kevin
 
Hoi Patricia,

Toen ik zwanger was van onze 2e (nu bijna 22 maanden alweer!) was onze dochter nog wat jonger als jouw zoontje nu; mijn dochter was 25 maanden toen haar broertje kwam.
Zij sliep toen nog tussen de middag en dan nam ik ook even tijd voor mezelf; inderdaad even met een tijdschrift op de bank; en aan het eind van de zwangerschap kroop ik ook wel eens in bed tussen de middag, als ik echt heel moe was.
Persoonlijk vond ik de 2e zwangerschap lichamelijk een stukje zwaarder als de eerste.

Als ik jou een tip mag geven; luister vooral goed naar je lichaam; die geeft zelf wel aan hoe ver je kunt gaan, en wanneer het echt genoeg is!

Ook merkte ik dat de 2e zwangerschap eigenlijk veel sneller ging.. Je hebt al een hummel die ook heel wat tijd van je vraagt! Geniet er zo veel mogelijk van zou ik zeggen! Die 9 maandjes vliegen voorbij!

Ik hoop dat je een fijne zwangerschap zult hebben!

Groetjes Mirjam
 
onze dochter (toen 1,5-2) kon geen emmer zien of ze ging er boven hangen. "ugh blew, ik moet kotsen, heb een baby in mij buik! In het begin probeerde ze steeds met haar handen de kots te pakken, dat was heel vervelend. Voor ons is dit een reden om heel erg te twijfelen of er nog een derde komt. De zwangerschap was niet alleen zwaar voor mij, maar ook voor mijn man en vooral onze oudste dochter.
STerkte en gelukkig is het resultaat wel fantastisch!
Marike
 
Terug
Bovenaan