zwanger van de 2e

ja, ik ben nu zwanger van de tweede, maar hoe bereid ik mijn zoontje van 3 nu goed voor op zijn nieuwe broertje of zusje. Nu vind hij het nog leuk, maar als het er straks is?
Hij zal toch de aandacht en dergelijke moeten delen.
Nog tips?

Hoi,

Volgens mij wijst het zich straks vanzelf allemaal wel. Wat ik heb gemerkt is dat het oudste kindje zich snel aanpast aan de nieuwe situatie, maar wel een tijdje wat van slag zal zijn. Bij onze zoon merkte ik dat hij zich bijvoorbeeld ineens best verwend kon gedragen als er eens niet iemand binnenkwam met ook een cadeautje voor hem!
De enige tip die ik heb is dat het handig is om je zoontje langzamerhand te leren dat hij bijvoorbeeld ook zelf kan spelen en niet steeds jouw aandacht kan krijgen. Misschien speelt je zoontje wel al heel goed alleen, maar vaak zie je bij eerste kindjes dat ze toch het liefst voorgelezen worden, bij mama op schoot zitten, samen liedjes zingen, samen knutselen of samen met mama spelen... in ieder geval meer aandacht vragen dan volgende kindjes gewoon omdat ze die aandacht ook meer kunnen krijgen.

Groetjes, Michele (21+3 van de 3e)

Hoi!

Daantje  is nu 1 jaar en 5 maanden. Zij snapt er dus nog niet zoveel van (vindt mijn buik wel interessant). Ze kan ook nog wel eens in mijn buik gaan staan (auw!!). Ik probeer soms wel eens te zeggen dat er een baby in zit, maar vooralsnog vind ik het knapper dat ze sinds 1 week buik kan aanwijzen en zeggen!!

wel denk ik dat als de kleine er is, het voor haar aanpassen zal zijn. We moeten  proberen de aandacht te verdelen, ik zal daar ook zeker mijn best voor doen. En vooral veel uitleggen en erover praten.
Over het algemeen ben ik wel blij dat ze nog jong is. Kan ze er lekker vroeg aan wennen ;-)

Hey

Ik ben nu in verwachting van de 3e,
ik dacht hier ook heel veel overna toen ik in verwachting was van de 2e. onze dochter was toen net 5 dagen 2 jaar toen haar zusje geboren werd.
ik heb er gewoon voor gezorgd dat ze ook aandacht kreeg en dat ik niet telkens nee riep als ze bij de baby kwam of als ze dr even te ruig een knuffeltje op dr hoofdje legde. door alles een beetje voorzichtiger met haar te doen vond ze de baby leuk en zag ze de baby niet als "indringer"om het grof weg zo maar even te zeggen.
ik kende namelijk kinderen die het niet leuk vonden een baby.
Nu ben ik dan in verwachting van de 3e en worden onze meiden in juli 3 jaar en 1 jaar.
de oudste vind alles leuk en helpt me mee met de babyspulletjes uitzoeken en in de kast te leggen enz. ( dit heeft ze ook al gedaan toen ik nog in verwachting van de 2e was)
je hebt een dikke troep erbij omdat ze ook echt overal mee willen helpen maar goed dat moeten we er dan maar voor over hebben,
onze jongste kan ik echt nog niet voorbereiden want zij is 15 maanden als de baby geboren word en ze snapt er natuurlijk nog helemaal niks van.
gelukkig weet ze al wat delen is,
maar als ik een baby op mijn arm heb is ze heel jaloers en gaat huilen! dat wordt nog wat..
ik denk dat het voornamelijk de manier van omgaan is wat je kindje zal helpen bij de geboorte van een broertje of zusje.

Liefs Jenny (21 weken 3e kindje)

ow en nog een kleine tip, wat ook hielp bij ons was een cadeautje voor de grote zus toen de kleine geboren werd!
zo voelde zij zich ook heel speciaal omdat toch iedereen met pakjes voor de baby zal komen!
gelukkig waren er meer familie leden die er zo over dachten en vond ze het heel erg leuk dat ze cadeautjes kreeg.

Hoi!! Onze zoon is straks net 2 jaar als de kleine geboren wordt. Mijn man neemt dan vakantie op en kan zich een beetje met de oudste bezig houden. We zijn van plan om hem idd een cadeautje te geven (ook al is hij net jarig geweest, hahaha). We zien wel hoe het gaat.

Groetjes,
Nelly.

Spannend inderdaad! Ik vind dat mee"helpen" wel een hele goede. Een vriendin van mij had een poppenwagen voor haar oudste zoontje, zodat hij mee kon wandelen en zo. Vond ik ook wel slim. En je hebt er leuke boekjes over, met uitklapbuiken waar een babietje in zit. Babijtje, heette het geloof ik, over een jongetje dat een klein broertje of zusje krijgt. En ik denk dat apart tijd voor de oudste nemen heel belangrijk is, dat die ziet dat niet alles om de baby draait. Ik heb 't makkelijk: we hebben een puber-pleegdochter, die snapt het natuurlijk hartstikke goed! Denk wel dat we ook wat extra grote meid-pleegouder-tijd moeten inplannen strakjes, als ze niet meer de enige is die alle aandacht krijgt. En ik heb haar uitgelegd dat ik weliswaar tussendoor loop te eten, maar dat het niet de bedoeling is dat zij ook tien kilo aankomt.... Verder zijn babies natuurlijk gewoon schattig als je zelf al wat ouder bent, ik zie er hooguit tegenop dat ze misschien teveel gaat moederen!

Succes ermee,

Liefs,

Zeeuws Meisje

Terug
Bovenaan