Hoi Rozy-Jo,
Gefeliciteerd. Er breekt een spannende maar ook geweldige tijd aan.
Ik heb een tweeling van 4 jaar, een jongen en een meisje. Mijn zwangerschap is goed verlopen zonder echte problemen. Uiteindelijk met 36 weken en 6 dagen bevallen via een keizersnede. De details zal ik je besparen, het is ook niet nodig, elke bevalling is uniek.
Er zullen wat praktische uitdagingen op je pad komen waar ouders met 1 kindje (per keer) misschien niet tegen aanlopen. Bijvoorbeeld, een babykamer uitzoeken. Alle prijzen, pakketsamenstellingen zijn voor 1 baby. Wij hadden moeite met een babywinkel te vinden die bereid is om 2 bedjes, 1 kast en 1 commode te leveren zonder dat je gigantisch veel moet (bij)betalen.
Wij hadden de tweeling tot ca. 1,5 jaar op 1 kamer en dat werkte perfect. Ondanks dat 1 van de 2 een moeilijke slaper was het geen probleem. Ze zijn zo aan elkaar gewend.
Ook bijvoorbeeld een tweelingkinderwagen/buggy is een opgave. Er is lang niet zoveel keus als een eenling wagens en ik vind ze, nog steeds, belachelijk duur. Gelukkig waren opa en oma bereid om deze voor ons te kopen.
Ook had ik een gynaecologe die erg op borstvoeding gericht was. Ik zag het helemaal niet zitten met 2 van die kleintjes. Op haar verzoek toch naar de lactatiekundige. Nou.. dat was er nog één van de oude stempel en ging wel even laten zien (met kussens) hoe ik dan 2 kinderen tegelijk borstvoeding moest geven. NEE dus. Wij zijn gelijk begonnen met flesjes en daar is niks mee. Als je voor borstvoeding kiest, altijd goed maar denk ook aan jezelf. Je hebt dan geen moment rust, ook 's nachts niet. Zeker met het principe voeden op verzoek. Doordat wij deze keuze hadden gemaakt, kon ik 's middags even rusten en ook echt bijkomen. 's nachts kon ook mijn man eruit om flesjes te maken en zaten we samen op bed de flesjes te geven. Echt, hele gesprekken gevoerd 's nachts maar ook zelf wel eens in slaap gevallen met baby 1 of 2 nog op de buik.
Maar hoe jij/jullie het ook aanpakken, wat je ook kiest, koopt en maakt. Het is allemaal goed en het komt ook allemaal goed. Het kan soms druk zijn en overweldigend maar het is fantastisch en je krijgt er zoveel voor terug (ja een cliché)
Misschien heb je het zelf al gevonden maar ik heb veel gehad aan het meerlingenforum (http://www.meerlingen.org/v2/).