zwanger van een tweeling waarvan 1 vruchtje een miskraam en 1 is blijven zitten en groeit?

Hoi,

Ik lees vaak op het forum, maar reageer niet vaak. Toch wil ik even op je vraag reageren. Ik herken het. Bij mijn eerste zwangerschap ben ik zwanger van een tweeling (twee-eig) geweest. Al vroeg in de zwangerschap (6e week) ging het bij eentje mis. De andere (mijn 5-jarige dochter) groeide door. Met vijftien weken ben ik dat vruchtje met veel krampen en bloedverlies verloren. Meestal gebeurt dit niet is mij verteld, meestal verschrompelt het vruchtje en zie je er tijdens de bevalling niks meer van terug. Mijn dochterje is ondanks al  dat geweld goed blijven zitten. Natuurlijk heb tijdens die miskraam flink rust moeten houden.

Kan ik uit je vraag opmaken dat je zwanger was van een tweeling en dat eentje misgegaan is?
gr Jeni

Hoi,

Een vriendin van mij had dit. Ze was zwanger, verloor bloed en dacht dat ze een miskraam had. De huisarts gebeld en die zei dat ze het gewoon moest afwachten. Ze kreeg steeds meer pijn en haar partner drong er toch op aan om naar de huisarts te gaan. Uiteindelijk is ze gegaan en werd ze doorgestuurd naar het ziekenhuis. Daar bleek het te gaan om een buitenbaarmoederlijke zwangerschap en ze moest gelijk geopereerd worden. Ze had geen halve dag later moeten komen.
Iedereen was blij dat ze nog in leven was en erg geschrokken. Na de operatie zei de gyn. dat ze niet gecurreteerd hadden, wat standaard is, omdat ze iets in de baarmoeder hadden zien zitten. Ze wisten niet zeker of het een vruchtje was of niet. Een week later moest ze terug komen en bleek ze nog zwanger te zijn en het hartje klopte. De zwangerschap is verder goed verlopen.
Inmiddels is dit een een prachtige meid van ongeveer 6 maanden.
Ze hebben zelf nooit het gevoel gehad dat er een kindje overleden was. Omdat ze eigenlijk een miskraam verwachtte, wat nog heftiger bleek te zijn. Ze zien het zelf mer als een wonder.
Maar het begin van de zwangerschap was een heftige periode voor ze.

Groetjes

Mijn vriendin heeft dit ook meegemaakt. Bleek in eerste instantie gewoon zwanger te zijn, wat uitmondde in een miskraam. Ze bleef maar vloeien, wat niet echt serieus werd genomen. Na lang aandringen zou ze gecureteerd worden, maar gelukkig hebben ze nog een echo gemaakt, waar ze dus nog een levend wezentje van inmiddels 12 weken rond zagen dartelen. Zij was zwanger van een tweeeiige tweeling, waarvan er 1 dus is afgestorven.
Sterkte ermee. Groetjes, Yoeke

Terug
Bovenaan