Zwanger: Wanneer naar de huisarts?

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Afgelopen zaterdag was mijn NOD, zondag test gedaan die positief was, maandag nog een test gedaan, die was ook positief. Maar kan ik het beste nu meteen naar de huisarts gaan? Of is dat aan de vroege kant en kan ik beter even wachten. ( Mijn eigen huisarts is momenteel op vakantie, dus ik wacht liever nog even, maar wat is het beste? Anders ga ik gewoon eerder even bij een andere huisarts langs.)
Wie weet hier iets van of heeft hier ervaring mee?

xxx Appeltje

Hoi Appeltje,
Allereerst gefeliciteerd hoor met je zwangerschap! Geniet van deze heerlijke periode in je leven: zo bijzonder!!
Ik werk zelf bij een huisarts en mijn werkgever doet nog zelf  de controles en bevallingen en wij geven daar het volgende advies:
Als je je verder goed voelt vind de 1e controle tussen de 10 - 12 wken plaats. Folium zuur ook tot 10 wken door blijven slikken.
Maar het hangt natuurlijk helemaal van de situatie af: Ik moet zelf wanneer ik zwanger zal zijn, meteen aan de bel trekken, om onder behandeling te komen bij de gyn, en voor een vroegtijdige echo (dit ivm met een uterus ruptuur). Dus zo zie je maar weer het hangt ook van verschillende factoren af. Maar als je je verder goed voelt ed. vind de 1e controle met 10 weken ongeveer plaats.

Groetjes Essie

Als je hier zwanger bent en een afspraakmet de huisarts wilt maken vragen ze je waarom.. en dan zeggen ze dat je de verloskundige moet bellen...

Bats...

Hoi

Bij mijn eerste zwangerschap belde ik idd naar de ha voor een afspraak en die vertelde mij dat-ie dat maar onzin vond en dat ik met een week of 10 maar eens moest bellen met de verloskundige voor een afspraak. Hij feliciteerde me niet eens.

Inmiddels heb ik een andere ha maar ik heb nog niet gebeld om door te geven dat ik zwanger ben. (nu in de 5e week)Mischien dat ik morgen nog even bel maar anders wacht ik wel tot na mijn vakantie...Ben wel erg benieuwd hoe hij gaat reageren....

Groetjes San

Hallo ik zal ook even reageren,
Ik werk zelf ook bij een huisarts en opzich is een afspraak niet nodig bij een huisarts, maar kan je een verloskundige zoeken, en als je er geen een weet kan je altijd de doktersassistente vragen welke er in de buurt zitten.
zelf melde ik bij mijn eigen huisarts zwanger te zijn zodat ze wel een notitie in de computer ervan kunnen maken, toen wilde de assistente dat ik toch even een afspraak maakte voor controle, dus zo gepiept zo gedaan.
Volgende dag ik samen met me vriend naar de dokter nou ik vond t eigenlijk belachelijk dat ik geweest ben, er werd me alles verteld wat ik al wist, en jullie vast allemaakl ook wel weten.
Eet genoeg groente en fruit, foliumzuur slikken tot de 10e week, doe evt mee aan moeders voor moeders mocht het in je buurt zijn, dat je bloed moet laten prikken tussen de 10 en 12 week ( anders kreeg ik t wel van me verloskundige) informatie over wat je nu niet meer mag eten en over katten.
Er werd alleen maar gepraat geen bloeddruk controle of lichamelijk onderzoek of iets.
Was al 8 weken dus,....
We zaten in de auto en dachten nou erg veel extra opgestoken zijn we niet..
Dus meid doe wat je denkt dat goed is, mocht er iets ga je vaak toch eerst de verloskundige bellen die houd nl immers je zwangerschap dalijk bij, bij de meeste dan. En zij kan je ook alles vertellen wat de huisarts je vertel. Is mijn ervaring.
Groetjes

Je hoeft niet zelf te melden bij de huisarts dat je zwanger bent, dat doet de VK wel.

Appeltje,

Allereerst gefeliciteerd. Toen ik zwanger was van de onze dochter heb ik de huisarts gebeld toen ik het zelf ook wist. Vervolgens gaf deze aan dat ik langs mocht komen voor een controle.

Er werd nog een zwangerschapstest gedaan en vervolgens bloeddruk etc. gecontroleerd en een formulier om bloed te prikken werd ook al uitgeschreven. Daarnaast kreeg ik informatie mee van de verloskundige, moeders voor moeders en natuurlijk alle overige "regeltjes" wat je wel niet mag. Daarnaast werd het ook direct in mijn dossier gezet, dus toen ik nog geen week later kwam met een ernstige keelontsteking, werd daar gelijk rekening mee gehouden. Ook je apptheek wordt dan op de hoogte gebracht.

Daarnaast ging mijn dokter toen op vakantie, maar moest ik omdat ik zwanger was wel even langs de vervangende arts om te laten controleren dat de keelontsteking weg was.

Iedere reactie van een huisarts is dus anders, gewoon even bellen. (Als je direct naar de verloskundige gaat, moet je deze ook op tijd bellen, in ieder geval bij ons in de buurt omdat het daar ook er druk is, mijn eerste afspraak daar was met ongeveer 10 weken.)

Geniet van het wondertje wat in je groeit,

Tebbe

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Het verschilt dus erg per praktijk hoe er gereageerd wordt als daar aanklopt als je zwanger bent. In de praktijk waar ik altijd kom zijn altijd 2 huisartsen. Maar eentje daarvan is gestopt en de andere is nu al lange tijd afwezig door ziekte. Er zitten nu dus een nieuwe huisarts en een tijdelijke vervanger, maar die ken ik allebei helemaal niet. Dus ik denk dat ik gewoon de verloskundigepraktijk bel om daar een afspraak te maken. Ik mankeer verder niks, heb geen kwaaltjes ofzo en dat over foliumzuur en wat je wel en niet moet eten, tjah, dat was al bekend voor mij, dus daarvoor hoef ik ook niet te gaan. Ik krijg van jullie tips om op tijd een afspraak te maken met de verloskundige. Maar wat is op tijd? Ik heb waarschijnlijk rond 10 augustus mijn ovulatie gehad dus als ik het goed heb ben ik nu 3 weken. Met hoeveel weken moet je bellen voor een afspraak als je rond week 10-12   voor de eerste afspraak moet komen?
Bedankt voor jullie reacties, ik ben echt heel blij dat ik hier op dit forum terecht kan want het is allemaal nog nieuw voor mij. En aangezien we nog niemand op de hoogte willen stellen van onze zwangerschap kunnen we het ook niet aan bekenden vragen hoe het nou allemaal zit. We willen liever nog een tijdje afwachten want ik ben zelf heel bang dat het mis zal gaan. In mijn omgeving zijn al enkele vrouwen zwanger geweest en die kregen net nadat ze het bekend hadden gemaakt een miskraam. Dat lijkt me echt zo verschrikkelijk, heb je   net het goede nieuws verteld, kun je de week erna vertellen dat het mis is gegaan. Echt verschrikkelijk... Ik hoop echt dat dat bij ons niet gebeurt en dat ik heel de zwangerschap goed kan doorlopen, maar ik houdt het toch in mijn achterhoofd dat het ook mis zou kunnen gaan.
Maar goed, ik hoop dat iemand me hier kan vertellen wanneer ik de verloskundige moet bellen voor een afspraak!
xxx Appeltje

Terug
Bovenaan