Zwanger welke pillen???

Hallo allemaal,

Ik ben nu zwanger van de 2e en ik slik foliumzuur, maar ik zie bij de apotheken en drogist zoveel verschillende pillen.

Maar ik hoor dat je ook vitamine A moet slikken

Wat nemen jullie, heb geen zin om 4 verschillende pillen te moeten slikken, en bij de 1e slikte ik alleen gravitamon, en ik hoor dat je het nu de gehele zwangerschap moet slikken en dat was toen ook niet.

ben benieuwd wat jullie nemen.

groetjes
kirsten

Hoi Kirsten,

Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met je zwangerschap!

Het officiële advies gaat alleen over foliumzuur, ik meen 400 ug/0,4 mg per dag en dat dan van 4 weken vóór de bevruchting tot 8 (of 10?)  weken erna.

Daarnaast lees je van alles over visolie, wordt er nagedacht over een officieel  advies om vitamine D te nemen, kan vitamine B nooit kwaad (beetje extra energie!), of wat extra ijzer... Dat zijn allemaal redenen om in plaats van alleen foliumzuur een mutivitamine te nemen, zoals Gravitamon (maar er zijn inderdaad ook  nog een hoop andere soorten). Welke je kiest hangt er maar net vanaf wat  je belangrijk vindt. 4 verschillende pillen zou ik je niet aanraden, dan moet je erg goed op de doosjes gaan kijken of je geen dingen dubbel en dus te veel binnen krijgt.

Overigens wordt vitamine A juist áfgeraden, dat is één van de weinige vitamines waarvan schade voor de baby bij (hele) hoge doses echt  is aangetoond. Dit is ook  de reden dat je  geen of maar beperkt lever ed. mag eten in de zwangerschap. Vitamine A zit daarom (dacht ik) ook nooit in  de speciale  zwangerschapsvitamines.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groetjes,
Elsbeth.

Hoi,
Wat mijn voorgangster zegt klopt volgens mij ook. Vit D wordt aangeraden om voor sterke botten bij je kleintje te zorgen.
Ik slik zelf 'zwanger zijn' van de etos. Zit alles in, ook viszuren, gezien ik niet van vette vis hou. Deze mag je tot het einde blijven slikken. zijn wel flinke capsules, 2 per dag.

Succes, en natuurlijk gefeliciteerd!!!

Hoi,

Geen gewone multivitamine slikken! Daar zit vit. A in wat je idd. niet tijdens je zwangerschap moet nemen. Er zijn speciale multivitamine voor zwangere vrouwen waar alles in zit incl. foliumzuur.

Ik slik (en heb  mijn gehele eerste zwangerschap en bv-periode)
femnatal geslikt, welke alle vitamine en ok foluimzuur bevattten.
Femnatal is van davitamon en gewoon te koop bij de drogist/ kruidvat etc.

Bij mijn ander zwangerschappen gebruikte ik gravitamon, maar had dan toch nog een laag Hb.
Nu gebruik ik Dagravit mama&baby, en ik heb super-veel energie. Mijn Hb was dan ook uitstekend.
Kan toeval zijn, maar ik blijf maar trouw dit pilletje slikken.....
Zou het trouwens geen kwaad kunnen dat je je hele zwangerschap (en evt. borstvoedingsperiode) zoveel foliumzuur blijft slikken? In al die supplementen zit er veel in, terwijl je het eigenlijk maar de eerste 10 weken nodig hebt.

Slik altijd een multi, of foliumzuur-pil die bedoeld is voor zwangeren en nooit meerdere soorten tegelijkertijd.

En daarnaast niet vergeten om ook gewoon gezond en gevarieerd te blijven eten!!!

Ikzelf heb femnatal van davitamon de eertse drie maanden trouw elke dag geslikt. Daarna een paar keer per week. Nu ik een week een beetje ziek en kwakkelig was week effe dagelijks.

Terug
Bovenaan