Zwanger+werken met agressie

<p>Zijn er nog meer dames die werken met cliënten met gedragsproblematiek? In mijn geval binnen de gehandicapte zorg. Gelukkig is 80% geen gedrag maar 20% van de cliënten wel. 1 op 1 begeleiding van deze cliënten hoef ik niet meer te doen en nachten ook niet omdat wij 1 op 42 staan. Maar alsnog loop je wel op de afdeling waar je ineens geschopt of geslagen kan worden. Ineens een rolstoel hard naar achter kan rijden tegen je aan(en laat de handvaten nou net op buikhoogte zitten) en sommige moet je toch verzorgen (volledige overname adl) die ineens onbewust of bewust kunnen slaan of schoppen. En dan staat het bed ook op heuphoogte(arbo). Hoe ga je hiermee om? Je wilt je collega's ook niet overal mee opzadelen. Ik doe nu veel dingen samen maar dan nog loop je risico's. Mijn baas zou kijken voor overplaatsing maar hij negeert me nu al ruim 3weken. En dan nog het stukje tillen. Je mag niet teveel en te zwaar tillen. Sorrie maar dat is onmogelijk. Mijn cliënten kunnen niks zelf en je hele werk is dus fysiek. Ik hoor graag hoe jullie hiermee omgaan </p>

Hoi,
Ik werk met een zelfde soort doelgroep, ook in de gehandicaptenzorg. Ik ben al vrij vroeg in mijn zwangerschap het gesprek aangegaan met manager en collega's om te zien hoe we de diensten het beste in konden delen.
Ik ben toen meteen van 1 cliënt afgehaald, om de anderen met hetzelfde gedrag (maar dan in iets mindere mate) werk ik een beetje heen. Ik krijg sinds anderhalve maand een collega extra tijdens mijn diensten waardoor ik cliënten makkelijker over kan dragen bij bepaald gedrag.
Maar ik ga over 1,5 week van de groep af (volledig de ziektewet in), ik word zelf steeds minder wendbaar dus kan soms het meppen en schoppen niet snel genoeg ontwijken en dat geeft teveel risico's. 
Zijn er op jullie groep geen afspraken omtrent werken en zwanger zijn? In de CAO had ik zelf nog niet gekeken, miss staat daar wat in wat je bij je manager kan aangeven? 

Ja de cao en ook de wet volgens mij zegt dat de werkgever verplicht is jou een veilige werkomgeving te bieden en wanneer dit niet haalbaar is je over te plaatsen of de ziektewet. Nu leek mijn baas heel makkelijk. Was geen probleem om verplaatst te worden naar een rustige groep maar ja zoals ik zei. Er word niet meer gereageerd. Nu is dat niet alleen bij mij. Hij reageert bij iedereen slecht of niet. Maar vervolgens tikt wel de klok door. En feit is wel, 1 goede schop is genoeg. Erg lastig allemaal. 

Hoi,

ik werk op een gesloten afdeling (dementie) waar ook agressie voorkomt. Persoonlijk ben ik wel wat voorzichtiger ik stop sneller als iemand echt heel boos word, maar niet extreem voorzichtig. Ik verzorg deze mensen nogsteeds maar wel samen. 
Dat het fysiek zwaar is heb ik volgehouden zolang het ging. Dit was tot 21/22 weken ongeveer. Mensen die gevallen zijn omhoog helpen deed ik niet, maar verder deed ik gewoon alles. Zolang je geen klachten hebt mag je echt wel het een en ander. En je buik kan ook wel iets hebben. Het lijkt me sowieso niet oké dat je zo hard geslagen word of in je buik gereden word? 

Hmm.. en het hogerop zoeken? Lijkt me dat je baas ook iemand boven zich heeft? Want fysieke belasting is nog tot daaraan toe, maar de agressie maakt het werken echt onveiliger! 
Nu had ik wat dat betreft ook de verloskundige als 'troef' want ik had zoveel harde buiken tijdens het werk dat ik minder moest gaan doen. En als je eenmaal dat verzoek hebt van een verloskundige kan een manager vlot reageren, is mijn ervaring.. 

@larissab het is inderdaad niet normaal dat we uberhoubt dagelijks hard geschopt en geslagen worden. Maar ja, hoort bij het werk luid dan. En je went eraan waardoor het normaal word.
@Deniseb ja heb ik aan gedacht maar als ik hogerop ga dan kan dat heel vervelend uitpakken in mijn status naar de teamleider. En ik houd die verhouding graag goed. 

Een werknemer is verplicht om je in een veilige werkomgeving te plaatsen. Zij moeten zichzelf ook wel indekken voor het geval het mis gaat en jij en/of je kleine iets overkomt. 
Ik ben helaas vanwege bekkenproblemen al vroeg de ziektewet in gegaan, maar werk ook op zo'n groep. 1 hele agressieve bewoner. Als ik niet in de ziektewet zou zitten, zou ik niet de diensten met hem draaien. En als ik wel op de groep zou staan waar hij woont, zou er altijd een collega naast mij staan. Overplaatsing hoefde niet omdat het mogelijk was om die bewoner te "ontwijken".
Bekijk je CAO even goed. Je vergeeft het jezelf (en je werk) nooit als er iets overkomt als jou of de kleine iets overkomt. 
Daarnaast moet je wel goed bekijken hoeveel stress je op je werk ervaart, want dat is natuurlijk ook niet goed :) 

Terug
Bovenaan