zwanger worden en borstvoeding

A

Anoniem

Guest
Hallo Allemaal,

Graag wil ik weer zwanger worden, het lijkt me geweldig om 2 kindjes dicht op elkaar te hebben. Sarah is nu 3 maanden en krijgt nog volledige borstvoeding (5-6 x per dag)  en ik ben nog steeds niet ongesteld geweest. Weet iemand hoe dit precies zit? Wanneer ben ik nu weer vruchtbaar?

Liefs van Liset

Hoi Liset,

Voor zover ik weet, ben je gewoon vruchtbaar als je borstvoeding geeft hoor! Je hoeft sowieso niet eerst ongesteld te worden om vruchtbaar te zijn... Succes!

Groetjes

Hey Liset,

Zolang je volledige borstvoeding geeft kan het zijn dat je geen eisprong krijgt. Je kan natuurlijk altijd proberen om zwanger te worden. Maar dan weet je niet wanneer je zwanger bent geworden, als je zwanger raakt.

Ik denk dat je het beste kan wachten tot je ongi bent geweest. Maar dit kan nog wel even duren zolang je borstvoeding geeft. Bij mij was ik pas weer ongi na 6 maand. Toen was ik aan het afbouwen met de borstvoeding.

Wat ik altijd heb gehoord toen ik net bevallen was van mijn zoontje is: negen maanden zwanger, negen maanden ontzwangeren.

Groetjes Marije

Ik zou ook graag de eerste 2 kinderen dicht op elkaar willen hebben ongeveer dat ik mijn zoontje 1 ½ jaar is maar ik heb een keizersnee gehad dus daarom is het wachten misschien wat beter, wordt trouwens ook geadviseerd, omdat ik ook al met 33 weken begon en mijn vruchtwater toen ook al gebroken is, en ik toen op bed moest blijven liggen, is dit niet te doen met zo`n kleintje, daarom wachten wij nog eventjes, ik zou het graag willen maar ons verstand zegt dat we echt nog even moeten wachten..

Maar ja mijn oude buurmeisje was ook na 5 maanden weer zwanger en die gaf volop borstvoeding dus het kan wel... gewoon blijven proberen..

Het is niet te zeggen wanneer je weer een eisprong hebt als je bv geeft. Bij sommige vrouwen duurt het 9 maanden, andere zijn na 4 maanden alweer ongesteld. Je hebt eerst een eisprong en dan word je pas ongesteld. Dus je kan best zwanger worden als je nog niet ongesteld bent, dan was het gewoon bij de 1e eisprong raak.

Als ik jou was zou ik het gewoon lekker op zijn beloop laten. Fijn klussen zonder voorzorgmaatregelen en gewoon afwachten wanneer het raak is :)  

Hoi Liset,

Het kan moeilijker gaan als je borstvoeding geeft. Ik ben nu naar de gynacoloog aan het gaan we zitten in ronde 8 voor ons eerste kindje, en ik maak borstvoeding aan ik heb een te hoog prolactine gehalte (hormoon voor de sturing van borstvoeding). Dus waarschijnlijk moet ik medicatie gaan krijgen om de borstvoeding te stoppen. Dit hoor ik pas volgende maand omdat de gynacoloog eerst de bloeduitslag wil afwachten voor het totale plaatje van mijn horminen, maar dit ter zijde. Anders jun je misschien het beste eens contact opnemen met je huisarts en die om advies te vragen.
Succes!!

Groetjes antje

Hoi!

Het draait inderdaad om de prolactine. Vlak na de geboorte maakt je lichaam dat veel aan voor de bv, daarna laat het een dalende lijn zien. Het wordt dan alleen aangemaakt tijdens het zuigen van de baby. Prolactine houdt inderdaad je eisprong tegen, al reageert de ene vrouw er sterker op dan de andere. Als je cyclus maar niet op gang komt, kan het soms al helpen om één voeding minder bv te geven (als de baby het niet meer nodig heeft of anders als je het vervangt door flesvoeding). Ook kan het al helpen door de baby tijdens iedere voeding minder lang te laten zuigen. (  of je baby dan nog wel genoeg krijgt is dan wel de vraag  !?!)  In enkele gevallen blijft er zoveel prolactine in het lichaam, dat er inderdaad medicatie voor nodig is om de cyclus weer op gang te brengen.

Ik geef zelf mijn 4,5 maanden oude zoontje gedeeltelijk bv, afgewisseld met de fles ivm erg gevoelige tepels. Ik ben helaas nog steeds niet ongesteld worden. Zit nu op 2x borst en 2x fles, en wil liever niet verder bv verminderen. Het gaat nu nét lekker! We willen wel graag snel opnieuw zwanger proberen te raken dus ik ben ook op zoek naar mijn eisprong. Heb helaas nog niets kunnen ontdekken... Vandaar dat ik ook meer info ben gaan zoeken.

Succes allemaal!
groetjes,
Tess

Hallo allemaal, 
Ik ben moeder van een dochter van 7.5 maand. Wij zouden graag voor een 2e gaan. Alleen ben ik dus na mn bevalling aan de bv pil gegaan. Daar kreeg ik zo veel klachten van dat ik weer gestopt ben. Maar ik ben nog steeds niet ongesteld geweest. Wel vaak dat ik dacht dat het er aan zat te komen...zo voelde het. Nu weet ik dus niet of ik uberhaupt een eisprong heb omdat ik nog bv geef. Wat is nu handig? Dat we om de dag seks hebben ofzo in de hoop dat het bij een eisprong gelijk raak is? Onze meid was namelijk niet gepland..dus heb geen idee hoe t gaat als je een kindjd pland...zeg maar?

Terug
Bovenaan