Zwanger worden met hrHPV

Hey meiden,
Ik ben 28 jaar en test al 3 jaar lang positief op HPV (high-risk) met licht afwijkende cellen. Ondertussen al 2 biopsies gehad en om de 6 maanden op controle. Mijn vriend en ikzelf denken aan gezinsuitbreiding. Echter geeft het mij wel angst om met deze 'last' zwanger te worden. Mag ik vragen naar jullie ervaringen? Zijn jullie snel zwanger geworden ondanks de HPV, zijn er complicaties opgetreden tijdens de zwangerschap,...?

Hoihoi, goede vraag, wil je een hart onder de riem steken. Bij m'n eerste PAPtest (toen ik 30 was) kwam er uit dat ik wat onrustige cellen had (CIN2). Onder plaatselijke verdoving zijn deze (dus het topje van m'n baarmoedermond) verwijderd. Geen high risk verder, bij volgende testen was er niets meer te zien.
Ik ben op m'n 36e zonder problemen zwanger geworden. Wel is er rond 17 weken een meting van de baarmoedermond gedaan. Deze was lang genoeg. Ben toen met 41 weken bevallen. Nu voor de 2e keer probleemloos zwanger (geworden) met 41 jaar.
Vraag het vooral even na bij je gyneacoloog, ieders situatie is natuurlijk anders. Kan zijn dat je wat extra controles van je baarmoedermond krijgt, om te zien of deze niet al te kort wordt.

Ik weet trouwens niet of er dan bij jou een risico is dat je babietje evt met jouw HPV besmet wordt tijdens de bevalling. Ook dat zou ik overleggen met je gyneacoloog.

Hoi wat vervelend dat je dit hebt. Ik kreeg deze diagnose eind 2019 temidden van een fertiliteitstraject. Pap 3b, CIN III ook hrHPV. Hiervoor heb ik een lisexcisie gehad, waarbij de slechte cellen weggehaald zijn. Daarna had ik de afgelopen 2,5 jaar op controle moeten komen, maar door uitgestelde zorg ivm Corona kwam ik niet aan de beurt. Ondertussen was mijn traject wel weer opgestart en ben bij IUI 9 zwanger geraakt. Ik heb een goede zwangerschap gehad en inmiddels is mijn zoontje 14 maanden en kerngezond. En ik heb een paar weken geleden voor het eerst een controle uitstrijkje gehad: pap 1, dus helemaal blij en opgelucht. De behandeling heeft destijds goed geholpen én ik ben zwanger geraakt van een gezonde zoon. Weliswaar met wat hulp, maar dat stond hier verder los van. 

Terug
Bovenaan