Zwanger worden met kans op een erfelijke ziekte

A

Anoniem

Guest
Hoi dames,

Wij zijn alweer een tijdje bezig om zwanger te worden Maar voordat we besloten om het te proberen hebben we zitten wikken en wegen of we wel of geen kindje wilde vanwege kans op een erfelijke ziekte.

Mijn man heeft namelijk Recklinghausen dit zijn fibromen op spieren ect. Deze kunnen allerlei problemen veroorzaken zoals pijn maar ze kunnen bijv ook achter de ogen zitten ect. Het DNA van mijn man is jaren onderzocht en ze weten precies waar het zit. Wij zijn in het zh geweest voor gesprekken enz en hebben uiteindelijk besloten er toch voor te gaan. De kans is 50% dus best groot maar je heb het in allerlei gradaties. Mijn man heeft er eigenlijk weinig last van.

Buiten de lichamelijke klachten is er ook meer kans op adhd of leerproblemen.

Doordat we zo "lang" bezig zijn is dit eigenlijk naar de achtergrond verdwenen en zijn we alleen maar bezig met zwanger worden. Maar als het zover is beginnen eigenlijk de zorgen................

Heeft het kindje het wel of niet, wel of geen vruchtwaterpunctie ed. Als we het tijdens de zwangerschap laten onderzoeken is er de mogelijkheid de zwangerschap af te breken. Het probleem is alleen dat ze niet kunnen zien in hoeverre het kindje de ziekte heeft. Tot het 7e ontwikkeld de ziekte zich.

Zijn er meiden die z'n zelfde keus hebben moeten maken?

Groetjes Beauty

Lieve beauty,

Jeetje wat een verhaal zeg! Begrijp dat jullie echt met deze beslissing hebben geworsteld en dat je je nu misschien beter gaat realiseren hoe het straks zal gaan en in hoeverre jullie kindje daar straks mee te maken krijgt. 50% is indd best veel maar de kans bestaat dus ook voor 50% dat jullie kindje deze ziekte niet heeft.

Moelijk hoor! Ik heb er geen ervaring mee, ook niet in onze nabije omgeveving dus ik kan je helaas niet adviseren maar wens je heel veel sterkte en hopelijk krijgen jullie (in de nabije toekomst) een super gezond kindje!

Liefs Lynn.

Idd een weloverwogen mAr moeilijke keuze! Blijf optimistisch zodra je zwanger bent! Ik weet heb makkijk praten, maar geniet van het feit tegen die tijd dat er een wonder in Jou plaats vind!
Liefs

Ik heb er geen ervaring mee. Bewonder wel jullie lef om er toch voor te gaan! Goed dat jullie weloverwogen deze beslissing hebben gemaakt toendertijd. En zoals je zelf al zegt, misschien valt et allemaal mee en heeft julle kindje er net als je man weinig last van.

Repect voor jullie en dat et maar snel aak mag zijn intussen!

Liefs Daisy

Dat is wel moeilijk. Zelf heb ik een hartafwijking en hebben we vorige week een speciale hartecho laten doen bij het kindje om te kijken of deze ook die afwijking heeft. Gelukkig is dat niet het geval. Ik weet niet wat we hadden gedaan als het kindje wel een ernstige hartafwijking zou hebben.

50% is inderdaad wel een grote kans, maar er zijn zoveel afwijkingen/ziektes die (nog) niet tijdens de zwangerschap te achterhalen zijn. Als je alles, maar dan ook alles kon weten voor je zwangerschap, zou je het dan niet doen? Ik vind het goed dat jullie toch voor een zwangerschap gaan.
Ik zou er nu niet teveel over nadenken, denk dat je er pas over moet gaan nadenken als eenmaal zwanger bent. En ja dan is het dilemma ga het wel of niet laten uitzoeken, en wat doe je als de uitslag positief is. Maar wat je zelf al zegt, je weet niet in welke gradatie het zal zich al ontwikkelen. Zitten jullie/jouw man bij een 'patientenvereniging' voor Recklinghausen? Wellicht kan je daar met lotgenoten ervaringen uitwisselen.
Succes!

Ja dat is zeker niet een makkelijke beslissing. Ik weet van zoeen beslissing af alleen niet van die ziekte. Ons zoontje heeft pdd-nod en bijna 100% adhd en dat is ook zooo erfelijk, tis wel erg zwaar alleen ja zou graag nog een kindje willen en het lijkt voor ons zoon ook erg leuk. Kans is wel 80 90%dat de 2e ook iets heeft in die vormen. Het is niet het zelfde als wat jullie hebben alleen snap wel wat je doormaakt in je beslissing. Succes met beslissen!
Sterkte

We gaan zo ie zo voor een kleintje en heb ook zoiets van er zijn genoeg ziektes/ aandoeningen enz die zich pas later ontwikkelen. Merk alleen dat ik er nu heel anders in sta nu het langer en minder makkelijk gaat om zwanger te worden. Hebben nu zoiets van we zien wel als we maar een kindje krijgen terwijl we dat eerst minder hadden.

Was gewoon benieuwd of iemand anders ook zoiets had.

Voor jou ook een heftige keus zeg ADHD is echt heftig, wist niet dat de kans zo groot was bij een 2e kindje. Zijn jullie er al uit wat jullie gaan doen?

Jaja wij zijn bezig voor de 2e. Denk dat het zeker leuk is voor onze zoon ook hij is 5. En ja zoals jij zegt het is ADHD en PDD-nos. En ja er zijn zoveel ziektes die mensen altijd kunnen krijgen. En druk ist toch wel dus ja maakt voor ons niet uit. En als hij ritalin krijgt gaat vast beter. Ik zeg altijd als het allemaal zo erg is gaan mensen niet voor een 2e 3e of 4e zijn zat kinderen in een gezin met adhd of autisme dus ja. Ik kan het ook. Fijn dat jullie keuze vast staat en die van ons staat ook vast hoor.

groetjes

Terug
Bovenaan