zwanger worden met lexapro?

A

Anoniem

Guest
Hallo

Wij hebben een kinderwens voor ons vierde kindje...door veel gebeurtenissen in het gezin 3 jaar geleden ben door paniekstoornis aan de lexapro 10mlg gekomen. .helaas later adhd geconstateerd en ze vinden het onverstandig om te gaan afbouwen. ..ik mag zwanger worden van huisarts. ..vk..volgende week gesprekken met gynaecoloog. ..volgens mij psycholoog gaat het al een jaar super goed en stabiel met mij..nu net 30 geworden en t kriebeld enorm weer...ben wel ongerust over het feit dat ik lexapro slik...al is het minimaal. ..wie heeft ervaring met lexapro en zwangerschap. ? Graag zou ik het horen groetjes moekevandrie

Hoi,

Ik zit haast te stuiteren op de bank. Er is nog heel veel onbekend over antidepressiva en zwangerschap en er zijn heel veel vooroordelen. Toen het erg lang duurde voor ik zwanger werd, werd ik erg depressief en kwam ik bij een zeer kundige psychiater terecht. Ik weigerde aanvankelijk medicijnen te slikken, want dan mocht ik toch niet zwanger worden? Hij vertelde me dat ik dat vooral wel moest doen, omdat de hormoonschommelingen tijdens en na de zwangerschap heel gevaarlijk kunnen zijn voor je gemoed en daarmee voor je ongeboren kind of voor je pasgeboren kindje. Hij verwees me door naar de POPpoli van het Lucas en Andreasziekenhuis in Amsterdam, een combipoli van een psychiater, een gynaecoloog en een kinderarts. Het advies was toen: zeker door blijven gaan, Lexapro omzetten naar Citalopram (een verwant middel, maar beter onderzocht, overstappen ging probleemloos) en bij hun de 20-wekenecho. Inmiddels ben ik zwanger geweest, bevallen van een kerngezonde tweeling en ik heb een heerlijke kraamtijd zonder ellende gehad. Bij de eindcontrole vertelde de gynaecoloog daar me dat ik weer terug kon naar Lexapro en dat ik me bij een volgende kinderwens nog even moest melden daar, omdat het ernaar uit zag dat ook Lexapro veilig zou zijn, de eerste onderzoeksresultaten waren goed. NIET STOPPEN dus en een afspraak in Amsterdam maken, zij zijn echt de deskundige op dit gebied.

Hoi Ester
Bedankt voor je berichtje

Zoals ik kan lezen is lexapro nu dus veilig verklaard.?

Moeilijk om zo beslissing te nemen absoluut. ...maar onze wens voor een vierde is groot
Onze derde zoon is geboren met aangeboren afwijkingen. ..wat nu blijkt dat dit dus niet erfelijk is en we nu dus de stap durven te zetten. ...door de hectiek rondom onze jongste is er bij mij paniek ontstaan en moest dus aan de 10mlg lexapro. ..zit nu 1.5 jaar er aan en voel me herboren en sterker als ooit van te voren..de psycholoog vind t daarom ook beter als ik niet ga afbouwen omdat de zorg blijft..ook blijk ik vreselijk adhd te hebben en de lexapro stuurt mij fantastische daar in

Bedankt voor je berichtje. .tis een moeilijk onderwerp maar ben blij dat er meer vrouwen zijn

Groetjes

Tevens ben ik door verwezen naar poppoli in de buurt! 2juli heen..spannend

Gebruiker,

Er zijn echt veel meer vrouwen, maar het is nog steeds een taboe. Onze huisarts vertelde dat hij veel vrouwen doorverwijst naar deze poli, maar dat ze liever weigeren, omdat iedereen zegt dat ze moeten stoppen met slikken. Met alle gevolgen van dien... Ik zeg niet dat Lexapro al veilig verklaard is, maar dat de eerste onderzoeken wel die kant op wijzen. Als ik jou was, zou ik echt een afspraak maken in Amsterdam. Ik ben geen arts en ik kan dus geen veilig advies geven. Zoek hun site (www.poppoli.nl) maar eens op, daar staat een prachtige film waarin wordt nagebootst hoe het eraan toe gaat daar. Ik zie net dat er ook een artikel over het gebruik van Lexapro (escitalopram) op gepubliceerd is, is wel erg technisch. Je mag me ook gerust bellen hierover, stuur dan even een PB.

Esther

Hay hay

2 juni..de dag bij gynaecoloog. ..yes spiraal is er uit en volledig groen licht...il gebruik 10 mlg lexapro en en na aanleiding van bewezen resultaten is dit niet schadelijk. ..20 mlg of meer is een ander verhaal. ...en geen medicijnen en een paniekaanval tijdens zwangerschap is nog veel meer risico dan mijn 10mlg ...
Kort om opgelucht!
Wel net als bij de andere 3 volledig onder controle gynaecoloog. .niet om mijn medicijnen maar om mijn zwangerschappen en lastige bevallingen. ..ze gaan me zowiezo inleiden bij 38 wkn en 24 observatie baby en moeder...maar ook dit is voor ons niet nieuw...nu afwachten en hopen op kleine spruit...
Dus voor alle lexapro dames onder ons...Gebruik je onder de 20 mlg heb je net zoveel risico's als ieder ander!

Groetjes kimm

Terug
Bovenaan