Zwanger worden met migraine medicatie

<p style="text-align: left;">Hi! </p><p>Ik ben sinds andere halve maand gestopt met de anticonceptie omdat wij graag voor een kindje willen gaan. Nou ben ik migraine patiënt en gebruik redelijk wat medicatie. Ik ben benieuwd of er andere dames zijn die dit ook hebben en hoe zij dit aanpakken. ik zou het liefst stoppen met de triptanen maar soms is de pijn zo hevig dat er helaas niks anders op zit. Ik weet wel dat het tijdens de zwangerschap niet gebruikt mag worden, maar ervoor?  </p><p> </p><p>Benieuwd hoe jullie hiermee omgaan dames met migraine.</p><p>x</p><p> </p>

Ik heb ook erg vaak migraine per maand en deze vraag ook aan de gynacoloog gesteld. Ze moest het even navragen en hoor dit waarschijnlijk als ik er morgen weer ben. In principe kan het geen kwaad de medicatie te nemen voor je zwanger bent maar tijdens de zwangerschap is het wel alleen als het echt niet anders kan en in overleg met de arts. Aangezien ik ze toch best vaak nodig heb ging ze wel even overleggen of het kwaad kan. Het liefst paracetamol naar die helpen niet goed genoeg. Ik laat het morgen weten als ze er iets over verteld. 

Ik ben ook chronisch migraine patiënt en mijn neuroloog heeft gezegd dat ik wel sumatriptan mag gebruiken. Een vriendin van mij heeft het bij beide zwangerschappen ook gebruikt. Dat is inmiddels 20 jaar geleden en bij ons verloskundige praktijk loopt ook een vrouw met migraine die sumatriptan gebruikt. 
Ikzelf heb er tot 16 weken zwanger soms gebruik van gemaakt bij aanvallen die echt niet meer te doen waren. Ik vond het soms best een dilemma omdat het best heftig spul is, maar de verloskundige zei ook terecht dat 3 dagen doodziek op bed liggen zonder te kunnen eten en amper drinken en veel pijn en spugen ook een aanslag op je lijf is. 
Na 16 weken verdween de migraine helemaal en niet meer terug gekomen tot zo ver???

Ik ben ook chronisch migraine patiënt en mijn neuroloog heeft gezegd dat ik wel sumatriptan mag gebruiken. Een vriendin van mij heeft het bij beide zwangerschappen ook gebruikt. Dat is inmiddels 20 jaar geleden en bij ons verloskundige praktijk loopt ook een vrouw met migraine die sumatriptan gebruikt. 
Ikzelf heb er tot 16 weken zwanger soms gebruik van gemaakt bij aanvallen die echt niet meer te doen waren. Ik vond het soms best een dilemma omdat het best heftig spul is, maar de verloskundige zei ook terecht dat 3 dagen doodziek op bed liggen zonder te kunnen eten en amper drinken en veel pijn en spugen ook een aanslag op je lijf is. 
Na 16 weken verdween de migraine helemaal en niet meer terug gekomen tot zo ver???

Wat je ook wel eens hoort is dat je door de zwangerschap weinig tot geen last meer hebt van je migraine en dit was ook in mijn geval. Ik slikte ibuprofen 600 en dat een x of 3 per week, maar dat mocht nu niet meer. Paracetamol inderdaad wel maar dat hielp nooit. Gelukkig heb ik het in die 9 maanden maar 1x gehad en lang niet zo heftig als dat ik normaal heb.
Inmiddels is mijn zoon 8 maanden en heb ik nog niet 1x migraine gehad. Ik denk dat het komt, omdat ik niet meer aan de anticonceptie zit, dus wellicht zit daar een link. En dan te bedenken dat ik het 12 jaar heb geslikt (in inderdaad ook al zo lang migraine heb gehad?). 
Ik snap dat dit niet voor iedereen geld,maar misschien iets om op te letten, dames? 

Mijn gynacoloog heeft ze afgeraden sumatriptan zovaak te gebruiken. Ik had metropolol om het aantal aanvallen te beperken maar mocht deze niet gebruiken als je zwanger was/ wilde worden dus had ik afgebouwd. Nu zei de gynacoloog dat ik dit dus wel veilig kan gebruiken. Verder 1 of 2x per maand sumatriptan als het echt niet anders kan maar liever niet. Ik heb er na het stoppen met de pil nu bijna geen last meer van maar ga hormonen krijgen omdat ik pcos heb (1,67 en weeg 59kilo) afvallen helpt dus niet, hierdoor kan ik wel weer migraine gaan krijgen maar dan ga ik afstemmen met de gynacoloog wat het beste dan zal zijn. Ik hoop dat je hier iets mee kunt, zal er toch eens naar informeren wat voor jou het beste is.

Terug
Bovenaan