Hoi Nene,
Ik heb zelf AP en ben nu een paar maanden bezig om zwanger te worden. Helaas kan ik je dus (nog) niet vertellen hoe het mij vergaat als ik zwanger ben maar ik kan je wel meer vertellen over de periode ervoor. Men zegt dat sommigen tijdens de zwangerschap geen of weinig klachten hebben en dat anderen dezelfde klachten houden of dat het erger wordt. Ook verschilt het bij dezelfde vrouw per zwangerschap. Dit kun je dus helaas niet van tevoren voorspellen.
Zelf moest ik een half jaar van de medicijnen af zijn voordat ik 'mocht beginnen'. Voor al de laatste maanden waren erg zwaar want de medicijnen hielpen bij mij ontzettend goed en zonder heb ik gewoon heel veel klachten. Nu lijkt het wat rustiger te worden en kan ik het wel aan. Vergis je niet, het kan heel zwaar zijn. Niet alleen lichamalijk omdat de ontstekingen terug komen maar ook geestelijk omdat je vanaf het eerste moment dat je 'mag' een bepaalde druk voelt. Want juist door de reuma en de ontstekingen is het belangrijk om zo snel mogelijk zwanger te worden. Het is immers niet echt goed voor je lichaam. Maar het schijnt meer dan de moeite waard te zijn!!!
Hoe het bij jou zit weet ik niet, maar ik heb in ieder geval niets aan de HA. Ik bespreek alles met mijn reumatoloog en die helpt mij ook op alle mogelijke manieren. Dus bespreek het vooral met hem (of haar).
Succes!