zwanger worden met reuma?

A

Anoniem

Guest
Ik wil heel graag zwanger worden. Maar ik heb de vervelende ziekte reuma. Van de een krijg ik te horen dat het een aaanslag om mijn lichaam zou zijn en van de ander krijg ik te horen dat juist mijn lichaam minder pijn zal doen terwijl ik zwanger ben.
Ik hoop dat iemand mij hier advies over kan geven.

Heb je het al aan de huisarts gevraagd? Ik denk dat hij je het beste voor kan lichten.
Bij iedereen is een zwangerschap anders en bij iedereen loopt iets anders dan gewend.
Jij hebt zeker medicatie tegen reuma? Of misschien al moeten stoppen met iets?
Succes!!

ik heb het al mijn reumatoloog besproken. en die zegt het is afwachten hoe je lichaam reageert. Ik kan wel als ik daadwerkelijk zwanger ben in een traject van een ergotherapeut komen en die gaat mij dan allerlei dingentjes leren voor tijden de zwangerschap en als het kindje er is. Dat is voor mij denk ik wel heel belangrijk. Met mijn medicijnen ben ik nog niet gestopt omdat ik zomers heel veel last heb van mijn reuma en dan hard medicijnen nodig heb. Ik hoop in het najaar.

Het is voor jou dus dubbel afwachten, maar misschien reageert jouw lichaam juist wel goed? Daar zal ik dan ook voor duimen. Maar ja voor een kindje zal je veel over hebben denk ik. Het leven gaat niet over rozen helaas...
Succes hoor

Hoi hoi,

Een kennis van mij heeft ook reuma en heb een dochtertje,
dankzij haar dochter gaat het beter met haar. Ik weet ook
niet of dat dat bij iedereen zo is maar zij is nou bezig met
de tweede zo goed gaat met haar. In iedergeval veel succes.

Veel liefs Ronda

Hoi Nene,

Ik heb zelf Postraumatische dystrofie waarvoor ik altijd medicijnen moet gebruiken en wat mijn arts mij vertelde is dat bij 90% van de vrouwen de klachten verminderen tijdens de zwangerschap en bij 10%blijven de klachten gelijk of worden ze erger.
Ik ben zelf al twee jaar gestopt met mijn medicijnen omdat we graag een kindje willen, maar het wordt er niet makkelijker van.
Ik ben wel eerder naar mijn HA gegaan dan wanneer ik niet deze ziekte zou hebben en zij heeft me ook gelijk doorgestuurd.
Het is dus afwachten wat je lichaam gaat doen maar ik heb het er voor over.

Groetjes rina

Hoi Nene,

Ik heb zelf AP en ben nu een paar maanden bezig om zwanger te worden. Helaas kan ik je dus (nog) niet vertellen hoe het mij vergaat als ik zwanger ben maar ik kan je wel meer vertellen over de periode ervoor. Men zegt dat sommigen tijdens de zwangerschap geen of weinig klachten hebben en dat anderen dezelfde klachten houden of dat het erger wordt. Ook verschilt het bij dezelfde vrouw per zwangerschap. Dit kun je dus helaas niet van tevoren voorspellen.

Zelf moest ik een half jaar van de medicijnen af zijn voordat ik 'mocht beginnen'. Voor al de laatste maanden waren erg zwaar want de medicijnen hielpen bij mij ontzettend goed en zonder heb ik gewoon heel veel klachten. Nu lijkt het wat rustiger te worden en kan ik het wel aan. Vergis je niet, het kan heel zwaar zijn. Niet alleen lichamalijk omdat de ontstekingen terug komen maar ook geestelijk omdat je vanaf het eerste moment dat je 'mag' een bepaalde druk voelt. Want juist door de reuma en de ontstekingen is het belangrijk om zo snel mogelijk zwanger te worden. Het is immers niet echt goed voor je lichaam. Maar het schijnt meer dan de moeite waard te zijn!!!

Hoe het bij jou zit weet ik niet, maar ik heb in ieder geval niets aan de HA. Ik bespreek alles met mijn reumatoloog en die helpt mij ook op alle mogelijke manieren. Dus bespreek het vooral met hem (of haar).

Succes!

Hartelijk dank voor de reacties. Had graag al eerder willen reageren maar door onverklaarbare reden niet kunnen inlogen.

Ik heb vandaag een afspraak bij de reumatoloog gemaakt het is allen zo druk daar dat ik pas 08-08-2006 terecht kan. Kon wel meedoen aan een groepsconsult, maar vond dit niet echt een onderwerp om met meerdere mensen te delen.
Dus ik zal nog even moeten wachten.

Terug
Bovenaan