zwanger worden na een hernia

Hallo, ik ben een vrouw van 26 jaar. Vorig jaar juli ben ik geopereerd aan een hernia. Ik heb nu hele goede dagen waarin ik alles kan, maar af en toe ook mindere dagen, dan ben ik moe en heb ik een zeurderig gevoel in mijn rug. Nu hebben mijn vriend en ik (hadden we al,maar door hernia is dat even uitgesteld) een grote kinderwens. Is er iemand,die ervaring heeft met een zwangerschap na een hernia, of iemand die hier al meer vanaf weet en ons advies kan geven? Help...en allemaal veel succes!!

Hoi Chantal,

Ik heb helaas geen ervaring met het zwanger zijn na een hernia maar inmiddels wel met het zwanger WILLEN worden na een hernia!

Ik ben zelf vorig jaar oktober geopereerd aan een hernia en gelukkig heb ik op dit moment nergens last meer van. Nouja, sommige dingen gaan iets minder soepel en ik doe ook nog wel voorzichtig met een aantal dingen (tuinieren, zwaar tillen enzo) maar over het algemeen voel ik me 100% genezen.

Omdat mijn vriend en ik vlak voor mijn (acute) hernia ook net waren begonnen met onze kinderwens in vervulling te laten gaan, zal ik maar zeggen, hebben we met de neuroloog en neurochirug vrij uitvoerig gesproken over zwanger worden na een hernia.
Hun eerste reactie was sowieso dat het hebben van een hernia (of gehad hebben) niet aan de weg staat aan zwanger worden. Verder zeiden ze allebei dat veel vrouwen last van hun rug krijgen de laatste maanden en dat het dus vooor iedereen verstandig is om aandacht aan rug- en buikspieren te schenken. Een zwangerschap vergoot volgens hun niet de kans op een nieuwe hernia...

Mijn vriend en ik hebben begin dit jaar dan ook besloten er weer voor te gaan....!
Ik ben wel met het oog op een eventuele zwangerschap, ook na mijn revalidatieperiode van 6 weken, doorgegaan met de fitness.

Verder heb ik, toen ik zelf in november een soortgelijke vraag heb gesteld op dit forum, een reactie gehad van Leonita (ook geopereerd aan hernia) die inmiddels in december '03 een zoontje heeft gekregen. Zij is tijdens de zwangerschap doorgegaan met de fitness (de laatste weken onder begeleiding) en vertelde dat ze alleen de laatste maand last van haar rug had gehad maar ook toen niet in extreme mate....

Ik kan je dus niet echt raad geven omdat ik het zelf nog niet heb meegemaakt en omdat ieders situatie natuurlijk ook weer verschilend is. Wel hoop ik dat ik je een beetje heb kunnen helpen....

Liefs, Hummeltje

Terug
Bovenaan