Zwanger worden na endometriose en laparoscopie?

<div>Sinds vorig jaar augustus ben ik gestopt met mijn pil omwille van kinderwens. Sindsdien heb ik erg veel pijn bij mijn menstruatie. Ik heb lage buikpijn, steken en krampen, die beginnen 2 à 3 dagen voor de menstruatie en houden aan tot de laatste dag van de menstruatie. Daarnaast heb ik hele erge pijn bij het plassen. Het voelt alsof mijn plas te dik is om fatsoenlijk te kunnen uitplassen. Dit is gewoon niet te houden! Zo erg dat ik naar de huisarts moet hollen voor een dikke pijnspuit zodat het toch iets of wat dragelijk is. Ik neem dan ook hele zware pijnstillers in. Vaak ook pijn bij de stoelgang.</div>
<div>Deze pijnen worden erger bij elke menstruatie. De pijn bij het plassen heb ik nu zelfs constant, alleen wat minder erg dan tijdens de menstruatie. Ik heb ook een constante 'druk'/pijn aan het uitende van mijn plasbuis en vagina. Het lijkt alsof deze droog zijn. Het voelt schurend aan (terwijl dit toch niet droog is). Ik ben ook vaak misselijk s'morgens en erg moe. Ik zou elk moment kunnen slapen.</div>
<div>Ik heb na mijn menstruatie ook last van licht urineverlies. En licht bloedverlies na sex. Soms ook lichte menstruatie tussen mijn normale cyclussen door. Dit lijkt meer op bruinverlies, wat heel verwarrend is aangezien we kinderen willen krijgen en ik zo altijd denk dat ik zwanger ben...</div>
<div></div>
<div>Vorige week woensdag (18/01/2017) heb ik een laparascopie ondergaan omdat mijn gynaecoloog vermoede dat ik endometriose had. Hier is een lichte endometriose haard gevonden in de plooi van mijn baarmoeder. Maar nergens rond de blaas/urineleider.</div>
<div>Na de operatie had ik totaal geen pijn meer bij het plassen (hoera!). Maar we zijn nu 6 dagen verder en  de pijn is terug! Ik zit nu ook midden in mijn menstruatiecyclus dus waarschijnlijk heeft het daar mee te maken, maar evengoed... ik vraag me af of de endometriose hier wel mee te maken heeft? Of heb ik dezelfde symptomen nog omdat alles nog moet genezen van de operatie? Wordt dit beter bij een volgende menstruatie?</div>
<!--?xml version="1.0" encoding="UTF-8" standalone="no"?-->
<div>Ik word er echt moedeloos van, ik weet niet wat ik er van moet denken!</div>
<div>En wat heeft dit voor invloed naar mijn vruchtbaarheid? De endo is nu weggehaald, dus kunnen we nu spontaan zwanger worden? Of is het toch beter om met een vruchtbaarheidsbehandeling te beginnen?</div>

Hi Love life,

Wat naar allemaal die klachten en endometriose. Mijn beste vriendin heeft het ook en ik weet dus van heel dichtbij hoeveel pijn je kan hebben en verdriet door de onzekerheid mbt een kinderwens.

Haar frustratie was daarnaast dat er weinig bekend is over endometriose. Hoe het ontstaat, wat de gevolgen zijn voor je vruchtbaarheid, etc. Maar er is wel degelijk een verband! Zij heeft ook een laparoscopie gehad om een haard uit de baarmoeder weg te halen, maar ook "gelekte" cellen in haar darmen.

Omdat ze weinig weten over hoe de endometriose de vruchtbaarheid beinvloedt, bestaan er ook meerdere ideeën over welke vruchtbaarheidsbehandelingen effectief zijn. Zij heeft te horen gekregen dat IVF de beste optie was. Omdat ze dit heel heftig vond en natuurlijk zwanger worden ook kan (alleen kleinere kans dan normaal), hebben ze besloten het te blijven proberen. Na ruim 2 jaar is ze zonder hulpmiddelen zwanger geworden en heeft nu een gezonde dochter van 4 jaar. Ze werd overigens een jaar na de laparoscopie zwanger, dus daar zat niet echt een verband tussen.

Omdat ze heel graag een tweede wilden, zijn ze eigen gelijk na de geboorte van hun kleine meid het weer gaan proberen. Dit is helaas nog niet gelukt na 4 jaar.

Het is een nare aandoening waarvan weinig bekend is. Elke vrouw heeft andere klachten en gevolgen. Ik ben met mijn vriendin weleens meegeweest naar een bij een van de Endometriose stichting. Die avonden hielpen haar enorm om te praten met andere vrouwen en tips uit te wisselen over artsen en hoe om te gaan met de klachten en de kinderwens. Kijk eens op hun website. Misschien helpt het jou ook.

Veel succes!

Anna xxx

Da's inderdaad een goed idee Anna. Dat ga ik eens opzoeken.

Vandaag is mijn ms terug begonnen (helaas). Ik heb deze nacht niet kunnen slapen van de pijn, het voelt net als voor de laparoscopie. Ik heb mijn gyn gebeld om te vragen of dit normaal was en hij zei dat het kan dat de pijn blijft. Dat ze mss niet alle endo hebben gevonden en verwijderd. Soms kunnen ze er niet aan zegt hij!

Ik vroeg hem of dit dan maandelijks telkens terugkomt. Hij zei dat dit afwachten is!!! Dat ik best zo snel mogelijk zwanger wordt!

Dit is nu niet het antwoord dat ik wilde horen! Als ik dit alle maanden moet doorstaan... Dat kan ik niet aan, zowel fysiek als mentaal is dit héél zwaar. En zo snel mogelijk zwanger, dit kan mss nog even duren. En wie zegt dat de pijn weg is als ik zwanger ben?

Heeft hier nog iemand ervaring mee? Laparoscopie laten uitvoeren en geen verbetering qua pijn? En hoe zit het met de pijn tijdens zwangerschap?

Hi love life,

Ben ik weer! Mijn vriendin heeft van de gynaecoloog pijnstillers gekregen en het advies de medicijnen alvast 2 dagen voor aanvang van de menstruatie te slikken. Dan is is er is er nog is er nog geen pijn en kun je het onderdrukken. Dit helpt bij haar goed. Voordat ze dat deed was ze 5 dagen per maand ziek, nu kan ze in ieder geval functioneren tijdens de menstruatie.

De pijn is bij haar heel even minder geweest na de laparoscopie, maar was eigenlijk binnen een maand weer terug. Zwanger worden is inderdaad het enige middel dat echt werkt tegen de pijn, maar dat is nu juist het probleem! Zij heeft inderdaad tijdens de zwangerschap geen last gehad van de endometriose. Het is na de zwangerschap ook pas langzaam terug gekomen.

Liefs Anna

Terug
Bovenaan