Zwanger worden na keizersnede

Hallo , ik ben 6 maanden geleden bevallen van ons kindje via een keizersnede .. het herstel was best pittig en het advies van het ziekenhuis was dan ook om een jaar te wachten voor een volgende zwangerschap. Maar merk toch dat het weer begint te kriebelen en de gedachte voor een tweede kindje word dan ook steeds sterker. Nou wil ik me natuurlijk wel houden aan het advies van een jaar houden om zo min mogelijk risico’s te nemen ( voor zover je er zelf wat aan kan doen ) . Dit ook omdat ik hoop dat als ik nog een keer zwanger mag worden ik het graag nogmaals wil proberen vaginaal te bevallen. Maar vroeg me toch af hoe jullie ervaring is ?.. als in hoe lang na keizersnede weer zwanger en hoe verliep jullie bevalling ? Weer een keizersnede of 2e keer toch “natuurlijk” gelukt ?
 
Mijn 1e bevalling was vaginaal, mijn 2e was keizersnede ivm stuitligging. Dat is nu bijna 2.5 jaar terug en ik ben nu 16 weken zwanger van een 3e kindje.

Ik was bij al m'n zwangerschappen binnen 2-3 rondes zwanger, snel dus. Ook bij m'n 3e zwangerschap. Dus de keizersnede heeft hier geen invloed op gehad. Ik heb ook echt alleen de eerste 6/7 maanden na de keuken een wat trekkend gevoel gehad rondom de wond, daarna nooit meer. Ik voel er niks meer van en het zit me niet in de weg.

Mijn 3e bevalling wordt in principe gewoon weer een vaginale bevalling, dat wil ik zelf ook heel graag ivm het herstel. En niks staat me in de weg hiervoor, of de baby moet natuurlijk opnieuw in stuit liggen ofzo. Maar een vaginale bevalling na de keizersnede kan echt prima en wordt ook aangeraden. Wel is het vanaf week 36 onder controle bij de gynaecoloog en verplicht een ziekenhuis bevalling ivm de wond, maar de kans dat er iets gebeurd is zeeeer klein. Ik maak me daar totaal geen zorgen om.

Persoonlijk zou ik wel een maand of 8/9 wachten na de keizersnede met opnieuw zwanger worden, maar daarna zou ik me er niet meer zo druk om maken. Bij mij werd toen ook gezegd: het advies is zo'n 9 maanden te wachten, maar het is een ADVIES. Een jaar vind ik dan wel weer 'lang'.
 
Dankjewel voor je reactie & Gefeliciteerd met je 3e zwangerschap ! Maar als ik het goed begrijp heb jij er 2,5 jaar tussen gelaten voor je zwanger werd van de 3e ? Heb je geen last van je litteken nu je weer zwanger bent ? .. bij mij heeft het wel even geduurd voor ik zwanger was van m’n eerste en neem dan ook niet aan dat ik pats boem zwanger raak van nummer 2 , desondanks merk ik toch dat ik door de keizersnede wat onzeker ben geworden en dan ook nog wel eventjes wil wachten voor we het echt weer gaan proberen .. alleen ben ik al 32 en wil dus niet te lang er tussen laten ?..
 
Mijn eerste bevalling was een spoedkeizersnede, het herstel heeft bed lang geduurd. Bij mij kriebelde het al heel snel voor een tweede, bij mijn man niet. Uiteindelijk zijn we er na 10 maanden voor gegaan en in ronde 5 was het raak. Mijn zoontje was toen ruim 14 maanden oud. Ik heb nergens last van tijdens deze zwangerschap met betrekking tot de keizersnede. Geen extra pijn aan mijn buik of litteken o.i.d.
Wel zal ik weer bevallen via een keizersnede, dit keer gepland. Maar dat komt omdat buik de eerste is ontdekt dat ik een veel te smal bekken heb.
Bij een tweede zwangerschap mag je altijd kiezen of je vaginaal of via een keizersnede wil bevallen. Zowel de verloskundige als de gynaecoloog gaan hierover met je in gesprek en geven aan hoe groot de kans is dat je vaginaal kunt bevallen. Jij mag daarop zelf je keuze maken.
Ook kun je heel goed wensen aangeven. Bijvoorbeeld; ik probeer het vaginaal maar na 10 u wil ik over op een keizersnede. Of; als de ontsluiting langer dan een uur hetzelfde blijft wil ik een keizersnede. Dit zijn maar voorbeelden, hier kun je het allemaal met je gynaecoloog over hebben.
 
Ik ben in maart 2020 bevallen van mijn zoontje middels een spoedkeizersnede, omdat de vaginale stuitbevalling niet soepel verliep. Ik kreeg het advies om 9 maanden te wachten met zwanger proberen te worden, maar met 8 maanden een positieve test in handen na een gescheurd condoom en de keuze om geen morning afterpil te halen (ik was nog niet ongesteld geweest en gaf nog borstvoeding en had geen zin om een week lang alle melk weg te gooien voor zo'n kleine kans op zwangerschap). Oeps - iets te snel dus, maar gezien we anders een maand later hadden willen gaan proberen natuurlijk wel erg blij dat we weer een kindje verwachtten. De verloskundige vond het totaal geen indrukwekkend probleem oid dat ik zo snel alweer zwanger was, de adviezen varieren ook van 6-12 maanden wachten na een keizersnede, en die 6 maanden waren we in elk geval al wel weer voorbij. Helaas is die zwangerschap geeindigd met een miskraam met verbloeding (kennelijk heb je daar iets meer kans op na een keizersnede, maar gelukkig is het dan nog steeds erg zeldzaam). Daarna dus een tijdje moeten wachten om te herstellen voordat we het weer mochten proberen. Toen heeft het 6 maanden geduurd voordat het lukte om weer zwanger te worden (mijn zoontje was toen 19 maanden), waarin onder andere een niche geconstateerd is (een soort extra holte in je baarmoeder op de plek van het litteken waar het litteken wat dunner geworden is). Dat kan complicaties opleveren voor je vruchtbaarheid en er moet ook goed opgelet worden of de placenta daar straks niet in terecht komt, maar dat viel uiteindelijk dus mee. Nu bijna 16 weken zwanger en mag straks in principe gewoon vaginaal proberen te bevallen, tenzij de volgende weer in stuit ligt.
Ik heb geen last van mijn litteken. Wel heb ik gemerkt dat na de miskraam (mijn zoontje was toen ruim 10 maanden) het litteken nog echt veel vlakker geworden is. Daarvoor en tijdens die zwangerschap was het echt nog een soort dikke ribbel, en nu is er daar echt geen verdikking meer. Ik merk wel dat -nu ik weer zwanger ben- ik er af en toe een beetje jeuk heb, maar ik weet niet of dat komt omdat kleding nu meer in diezelfde vouw valt (onder mn opbollende buik zegmaar). 

Zwanger worden van nummer 1 heeft 10 maanden geduurd bij ons vanaf dat we actief begonnen met proberen, er waren wat complicaties bij mij die eerst verholpen moesten worden (herstel beschadigde eileider van een ongeplande buitenbaarmoederlijke zwangerschap voor we gingen proberen). Maar na die operatie ben ik gelijk zwanger geraakt, en na de keizersnede dus ook meteen nog een keer, ik denk eerder dat de curettage die ik had om het overmatige bloedverlies van de miskraam te stoppen ervoor gezorgd heeft dat het wat langer duurde daarna, maar 6 maanden is natuurlijk nog helemaal niet zo lang. (Gevoelsmatig was het voor mij vooral pittig toen ik de uitgerekende datum van de miskraam naderde en voorbij ging en nog niets nieuws had om naar toe te leven, anders dan de volgende kans.)

Ik moet zeggen dat ik het ergens wel een beetje prettig vond dat we nu wel ruim 1 jaar ertussen hadden zitten voordat ik opnieuw zwanger werd, gewoon omdat de kans op complicaties dan toch wat kleiner is. Tijdens de zwangerschap hiervoor maakte ik me daar wel echt meer zorgen over dan nu. Overigens maakte mijn miskraam in de tussentijd qua keizersnede risico niet uit volgens de verloskundige: de baarmoeder is toen immers nooit zo ver opgerekt dat er risico's ontstonden, dat geldt kennelijk echt pas voor het 3e trimester en de bevalling. 
 
Bedankt voor je reactie ! Toch apart hè dat het herstel best zwaar is en de wens voor een volgend kindje toch redelijk snel weer aanwezig is .. misschien ook rustgevend dat je weet waarom het niet ging de eerste keer en je je nu al kan voorbereiden op de bevalling wetende hoe en wat ? In ieder geval gefeliciteerd met je zwangerschap en een sneller herstel erna ?.. Zo richting de 10 maanden erna is misschien wel een mooie tijd om het weer te proberen.
 
Ja ik was na 2 jaar en 2 maanden weer zwanger, dus idd wat meer tijd ertussen. Dit vooral omdat ik nog een dochter van 4 heb en ik wilde geen 3 kinderen onder de 4 jaar in huis :)

Ik ben natuurlijk 'nog maar' 16 weken zwanger, mn buik is nog niet enorm gegroeid. Maar tot nu toe totaal geen last van het litteken en eerlijk gezegd denk ik ook niet dat dat nog komt, want het litteken voelt gewoon als de rest van m'n huid!
 
Elsiejoy bedankt voor je reactie ! Spijt me te lezen van je miskraam dat is natuurlijk niet makkelijk en de complicaties ?.. maar blij om te horen dat deze zwangerschap wel goed verloopt ! Van een niche had ik nog niet gehoord.. grotere kans op verklevingen inderdaad wel .. moet je door je niche dan ook weer via een keizersnede bevallen of ?
 
Terug
Bovenaan