Ten eerste gefeliciteerd en tegelijkertijd gecondoleerd met het verlies van jullie kindje. Ik hoop dat je, ondanks het verdriet, met veel warmte terug kunt denken aan dit kleine sterretje.
Ik was even in de war door de titel van jouw verhaal, je benoemt je kleine als regenboogkindje maar bedoelt hierin volgens mij sterrenkindje. Een regenboogkindje is een kindje ná verlies. Dus mocht het jullie gegeven zijn weer in verwachting te raken, dan is dat kindje het regenboogkindje. Uiteraard helemaal niet zo belangrijk maar dacht leg het toch even uit.
Dan de reactie op jouw vragen. Wij zijn afgelopen jaar 6 maart ook ouders geworden van een sterrenkindje en hadden ook hierna heel gauw de wens om weer in verwachting te raken. Wij hebben hierin de natuur zijn vrije loop gelaten en geen anticonceptie gebruikt. Mocht het zo zijn dat het snel raak zou zijn, dan was het heel welkom. Mocht het wat langer op zich laten wachten (wat een reeele kans had i.v.m. PCOS) dan was dat ook oke. Uiteindelijk ben ik na 4 maanden weer in verwachting geraakt en momenteel 31 weken zwanger. Ik moet zeggen dat ik deze zwangerschap zowel lichamelijk als mentaal enorm zwaar vind en ook de nodige begeleiding krijg via de psycholoog. Wel zijn we heel erg blij dat we hopelijk over zo'n 10 weekjes een gezond kindje mogen verwelkomen, maar bikkelen is het zeker.
De tijd na het verlies van ons kindje heb ik als heftig en confronterend ervaren. Je merkt inderdaad dat ieder mens er heel erg verschillend mee om gaat en sommige je daarin kunnen teleurstellen. Aan de andere kant kun je steun gaan ontvangen vanuit hele onverwachtte hoeken wat dan weer heel veel warmte geeft.
Wat bedoel je met een troost pakketje? Wil je pakketten gaan samenstellen en verkopen? Ik denk dat het grootste en belangrijkste aspect van de steun meer de woorden zijn. Wij hebben veel gepersonaliseerde dingen ontvangen, dat was allemaal heel lief omdat je ziet dat het met aandacht is uitgekozen. Maar in the end blijf ik erbij dat het belangrijkste hierin is de fysieke steun. Dus een keertje om de deur kijken of alles oke is, het luisterende oor etc. Maar ik denk ook dat dit heel erg persoonlijk is.
Als laatste wil ik nog de tip geven dat er op facebook ook een besloten groep is voor ouders die een kindje hebben moeten verliezen. Hier kun je veel herkenning en steun vinden. Mocht je hier interesse in hebben, dan hoor ik het wel
Heel erg veel sterkte de komende tijd!