Zwanger worden na regenboogkindje

<p>Precies een week geleden heb ik moeten bevallen van een regenboogkindje. Door de NIPT test heb ik een moeilijke beslissing moeten nemen. Trisomie18 was er ontdekt en het kindje zou niet levensvatbaar zijn. Pijn en verdriet zijn er. Maar ook de wens om het zo snel mogelijk weer opnieuw te proberen. Ik ben benieuwd naar ervaringen hierin en hoe het bij iemand anders is gegaan. Ook ben ik benieuwd naar hoe jullie de tijd hebben ervaren. Ik heb veel lieve mensen om mij heen maar het meest werd ook gezegd; ik weet niet wat ik moet zeggen of geven. Er hoeft natuurlijk niks gegeven te worden maar toch heb ik wat lieve attenties gekregen. Hier is eigenlijk ook mijn idee ontstaan voor een samengesteld troost pakketje wat ik wil gaan maken. Er is al veel op het internet te vinden maar wat bracht en gaf jullie steun? Wat misten jullie? Ik heel erg het een plekje geven en op welke manier. Een kaarsje en een bloemetje staan elke dag aan maar ik wil het ontastbare tastbaar maken. Hebben jullie hier ook ideeen over? </p>

Ten eerste gefeliciteerd en tegelijkertijd gecondoleerd met het verlies van jullie kindje. Ik hoop dat je, ondanks het verdriet, met veel warmte terug kunt denken aan dit kleine sterretje.
Ik was even in de war door de titel van jouw verhaal, je benoemt je kleine als regenboogkindje maar bedoelt hierin volgens mij sterrenkindje. Een regenboogkindje is een kindje ná verlies. Dus mocht het jullie gegeven zijn weer in verwachting te raken, dan is dat kindje het regenboogkindje. Uiteraard helemaal niet zo belangrijk maar dacht leg het toch even uit.
Dan de reactie op jouw vragen. Wij zijn afgelopen jaar 6 maart ook ouders geworden van een sterrenkindje en hadden ook hierna heel gauw de wens om weer in verwachting te raken. Wij hebben hierin de natuur zijn vrije loop gelaten en geen anticonceptie gebruikt. Mocht het zo zijn dat het snel raak zou zijn, dan was het heel welkom. Mocht het wat langer op zich laten wachten (wat een reeele kans had i.v.m. PCOS) dan was dat ook oke. Uiteindelijk ben ik na 4 maanden weer in verwachting geraakt en momenteel 31 weken zwanger. Ik moet zeggen dat ik deze zwangerschap zowel lichamelijk als mentaal enorm zwaar vind en ook de nodige begeleiding krijg via de psycholoog. Wel zijn we heel erg blij dat we hopelijk over zo'n 10 weekjes een gezond kindje mogen verwelkomen, maar bikkelen is het zeker.

De tijd na het verlies van ons kindje heb ik als heftig en confronterend ervaren. Je merkt inderdaad dat ieder mens er heel erg verschillend mee om gaat en sommige je daarin kunnen teleurstellen. Aan de andere kant kun je steun gaan ontvangen vanuit hele onverwachtte hoeken wat dan weer heel veel warmte geeft.

Wat bedoel je met een troost pakketje? Wil je pakketten gaan samenstellen en verkopen? Ik denk dat het grootste en belangrijkste aspect van de steun meer de woorden zijn. Wij hebben veel gepersonaliseerde dingen ontvangen, dat was allemaal heel lief omdat je ziet dat het met aandacht is uitgekozen. Maar in the end blijf ik erbij dat het belangrijkste hierin is de fysieke steun. Dus een keertje om de deur kijken of alles oke is, het luisterende oor etc. Maar ik denk ook dat dit heel erg persoonlijk is.

Als laatste wil ik nog de tip geven dat er op facebook ook een besloten groep is voor ouders die een kindje hebben moeten verliezen. Hier kun je veel herkenning en steun vinden. Mocht je hier interesse in hebben, dan hoor ik het wel :)

Heel erg veel sterkte de komende tijd!

Aller eerst, gecondoleerd. Je hebt 9 maanden boekjes waarin je alles van de zwangerschap bij houd.
Maar het lijkt me ook mooi om zo een soort boekje te hebben waarin je verhaaltjes kan schrijven aan je (sterren) kindje en eventueel fotos en of het ziekenhuis bandje kan plakken.
Zo heb je iets tastbaars waar je af en toe in kan kijken. Misschien een optie?

Excuus ik vind het nog erg verwarrend. Dankjewel voor je verhaal. Ik merk dat inderdaad in deze periode nu het fijn is om de mensen die je lief hebt om je heen te hebben. Ik wil inderdaad iets samenstellen wat iemand een steuntje kan geven van iemand die dichtbij of veraf staat. Ik hoop weer inzicht te krijgen in mijn cyclus en wanneer ik er klaar voor ben hopelijk het weer mag. 

Terug
Bovenaan