Zwanger worden na twee miskramen - angst voor herhaling

<p>Hoi,</p><p>We proberen nu al langer dan een  jaar zwanger te worden van ons tweede kindje. Ik heb het afgelopen jaar twee miskramen gehad. Ik merk dat ik erg bang ben voor herhaling (geen medische oorzaak gevonden). </p><p>Ik merk dat ik er heel wisselend in sta gedurende de maand. Ik heb weken dat ik me heel positief en hoopvol voel. Maar ook weten dat ik veel online lees en me vast hou aan het idee dat vrouwen snel weer zwanger worden na een miskraam. Als ik ongesteld word ben ik verdrietig maar ook opgelucht want 'ongesteld zijn is beter dan een miskraam'.</p><p>Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt? Hoe gaan jullie hier mee om? </p>
 
@Basilicum ik weet precies hoe je voelt ik heb in juli een miskraam gehad na 11 weken kwamen ze er pas achter dat het gestopt was met groeien echt heel veel last van gehad en ook daardoor angstig hoor dat het natuurlijk weer mis kan gaan, alleen de gynecoloog zei dat er nu een kans bestaat dat het juist goed gaat daar moeten we maar vertrouwen in hebben.
wij zitten nu in ronde 4 ben er wel veel minder mee bezig doe wel ovulatie testen en dan laat ik het los.
ik duim voor je dat je snel zwanger mag raken!!
 
Ik heb twee miskramen gehad en ben nu 24 weken zwanger van onze vierde.
Beide keren waren zowel ik als mijn man er kapot van, dat heeft veel impact op ons gehad.
Tijdens deze zwangerschap was ik dan ook extreem ongerust. Afgeteld naar 6+3 (1e mk), toen naar 7+5 (2e mk), gelukkig wel al een vroege echo eco gehad met 6w om te kijken of alles er goed uit zag. Ik heb veel gepraat met mijn verloskundige over mijn gevoelens en onzekerheden en ze heeft me echt wel op bepaalde vlakken gerust gesteld. Zo mocht ik vaker op controle komen om even naar het hartje te luisteren en mijn hart te luchten. Echt vertrouwen kreeg ik pas na de 20w echo, mede doordat ik vanaf toen de baby ook dagelijks voelde bewegen (placenta aan de voorkant, dus duurde langer).

Geef je gevoelens de ruimte en praat erover met je partner of verloskundige/gynaecoloog. Ze kunnen wellicht iets van je angst wegnemen en dat is het eerste stapje naar het vertrouwen terugkrijgen in je lichaam.
 
Ik herken je gevoelens volledig. Ik heb in mei een missed abortion gehad met 13 weken zwangerschap. Die hele zwangerschap voelde voor mij niet goed en uiteindelijk bleek het dus ook mis te zijn. Ontzettend veel verdriet om gehad maar had toen heel sterk het gevoel dat ik meteen weer zwanger wilde worden. 2 maanden daarna bleek ik weer zwanger te zijn maar dat is in september met 9+3 weken weer een miskraam geworden. Deze keer duurde het hele proces wat langer en toen dat klaar was had ik eigenlijk helemaal niet de behoefte om meteen weer zwanger te worden. Uiteindelijk met m'n vriend besloten dat we 't lekker rustig aan zouden doen en we vooral onze focus even bij onze andere dochter wilde hebben liggen. In december bleek ik toch weer zwanger te zijn! De eerste echo rond de 6 weken was goed en ik heb wonderbaarlijk echt vertrouwen dat het goed gaat komen! Ik denk dat het belangrijkste is dat je zowel mentaal als lichamelijk weer de ruimte voelt voor een nieuwe zwangerschap! En anders lekker de focus even ergens anders leggen zodat je er niet teveel mee bezig hoeft te zijn. Heel veel succes en sterkte!!
 
Terug
Bovenaan