Zwanger worden tijdens ziektewet?

<p>Hallo allemaal,</p><p>Ik ben nieuw op het forum, graag zou ik wat ervaringen van andere vrouwen willen horen.</p><p>Mijn situatie: op mijn 17de kreeg ik de diagnose ME, fibromyalgie en PDS. Nu ben ik 23 en zit ik sinds oktober vorig jaar in de ziektewet. Ik ben al enige jaren onder behandeling, zij adviseerde mij om niet meer dan 12-16 uur per week te werken om mijn klachten zo beperkt mogelijk te houden. UWV had daar andere gedachtes bij en ik moest 32 uur aan het werk. Na een jaar kon ik niet meer en zo ben ik in de ziektewet beland. Het gaat nu alweer een stuk beter met mij, ik wacht alleen nog bericht van UWV af zodat ik een reïntegratie traject kan starten en langzaam weer een paar uurtjes aan het werk ga. </p><p>Ik woon samen met mijn vriend, hij heeft een vaste baan van 40 uur. Allebei hebben wij al ongeveer een jaar een grote kinderwens. Omdat het niet zo lekker ging met mij, hebben wij dit uitgesteld. Afgelopen maanden krabbelde ik weer op. We begonnen toen gelijk weer na te denken over onze kinderwens. Vorige week hebben wij de knoop doorgehakt en ben ik bij mijn huisarts en behandelaars informatie gaan vragen. Het komt er op neer dat ik groen licht gekregen heb, sommige vrouwen knappen zelfs op tijdens hun zwangerschap! Ik was bijna klaar met mijn pil en toevallig was het de laatste strip uit het doosje, dus ben ik vorige week gestopt met de pil. Uiteraard wel eerst de strip afgemaakt. ;-) </p><p>Mijn vraag is nu, zijn er meer vrouwen die in de ziektewet zaten (of soortgelijke situatie zoals ik) en besloten om zwanger te worden? Wat zijn jullie ervaringen? </p>

Hè hoi,
Hier geen ervaring met zwanger worden terwijl je in de ziektewet zit, maar het is nog altijd jouw leven en de keuzes die jij samen met je partner maakt heeft niemand wat over te zeggen.
Wellicht heb je hier niks aan, maar ik zou me in ieder geval niks aantrekken van wat andere mensen zeggen.

Liefs

Dat moet echt niet uitmaken. Ik heb ten dele een uitkering. En via het uwv kan ik gewoon doorgeven als ik zwanger ben. Zolang ik dat nog niet ben heb ik ook nog niets uitgezocht. Het gaat er om wat je arts adviseerd. Rest is voor je werkgever e.d. prive.

Hoi Liez,
Er ging even iets mis bij het plaatsen van mijn reactie.

Ik had al een jaar koorts en zat via mijn werkgever in de ziektewet. Mijn vriend en ik hadden een grote kinderwens en ik heb toen ook overlegd met mijn artsen of een eventuele zwangerschap wel verstandig zou zijn. Ze gaven ook mij groen licht om het zo maar te zeggen en ze gaven aan dat er een kans zou zijn dat de koorts bij een eventuele zwangerschap misschien wel weg zou gaan! Ik had al erg veel onderzoeken gehad en de oorzaak van de koorts was onvindbaar.

Ik vond deze keuze erg lastig omdat een zwangerschap mijn gezondheid misschien ook wel achteruit zou kunnen doen gaan (vermoeidheid etc.) en ik dan alsnog niet zou kunnen werken. Uiteindelijk toch gekozen om ervoor te gaan en inmiddels ben ik 33 weken zwanger. De koorts is helemaal weg en ik heb tot vorige week 4 uur per dag kunnen werken. Ik was bang voor een negatieve reactie op mijn zwangerschap, maar dit was totaal niet zo. Mijn werkgever was erg begripvol!

[quote quote=10224237]Hoi Liez, Ik zat ook een jaar in de ziektewet via mijn werkgever toen ik zwanger raak[/quote]
Hoe ging dit? Mijn contract is niet verlengd omdat ze mij geen reïntegratie traject konden aanbieden wat mogelijk voor mij was. Ik ga nu een ziektewetuitkering krijgen van het UWV i.p.v. mijn werkgever. Ik ben namelijk een beetje bang voor nare reacties bij het UWV. 

[quote quote=10224234]Hè hoi, Hier geen ervaring met zwanger worden terwijl je in de ziektewet zit, maar het is nog altijd jouw leven en de keuzes die jij samen met je partner maakt heeft niemand wat over te zeggen. Wellicht heb je hier niks aan, maar ik zou me in ieder geval niks aantrekken van wat andere mensen zeggen. Liefs[/quote]
Dankjewel voor deze reactie! Dit had ik even nodig. Het is inderdaad onze keuze en ik zou mij niks moeten aantrekken van andere mensen. Bedankt!

[quote quote=10224248]Hoi Liez, Er ging even iets mis bij het plaatsen van mijn reactie. Ik had al een jaar koorts en zat via mijn werkgever in de ziektewet. Mijn vriend en ik hadden een grote kinderwens en ik heb toen ook overlegd met mijn artsen of een eventuele zwangerschap wel verstandig zou zijn. Ze gaven ook mij groen licht om het zo maar te zeggen en ze gaven aan dat er een kans zou zijn dat de koorts bij een eventuele zwangerschap misschien wel weg zou gaan! Ik had al erg veel onderzoeken gehad en de oorzaak van de koorts was onvindbaar. Ik vond deze keuze erg lastig omdat een zwangerschap mijn gezondheid misschien ook wel achteruit zou kunnen doen gaan (vermoeidheid etc.) en ik dan alsnog niet zou kunnen werken. Uiteindelijk toch gekozen om ervoor te gaan en inmiddels ben ik 33 weken zwanger. De koorts is helemaal weg en ik heb tot vorige week 4 uur per dag kunnen werken. Ik was bang voor een negatieve reactie op mijn zwangerschap, maar dit was totaal niet zo. Mijn werkgever was erg begripvol![/quote]
Ik was iets te snel met reageren, haha! Wat fijn om te horen! Mijn huisarts verwacht dus ook dat mijn klachten zullen verminderen, mocht ik zwanger worden. Heel erg fijn dat je werkgever zo begripvol is! 

Terug
Bovenaan