Zwanger worden/zijn en het Coronavaccin

<p>Hallo,</p><p>Zojuist heb ik mijn uitnodiging voor het Coronavaccin ontvangen.<br />Hoewel ik voor vaccineren ben vind ik het nu verschrikkelijk lastig, ik kom er niet uit.</p><p>We zijn aan het proberen voor een tweede kindje, de weg naar ons eerste kindje was hobbelig, en ik vraag me af of er hier al mama’s ( to be ) zijn die al zijn gevaccineerd.<br />Het huidige advies is dat het, waarschijnlijk, geen effect heeft op vruchtbaarheid of zwangerschap. Dus vaccineren. Lange termijn effecten zijn gewoon simpelweg nog niet bekend. </p><p>Ik twijfel verschrikkelijk, moet ik het voor een eventuele zwangerschap doen? Na? Tijdens? Het voelt gewoon niet goed, ik voel me een soort proefkonijn. Ik geef daarnaast ook nog borstvoeding.</p><p>Wat zijn jullie ideeën of gevoel hierover? Ik lig er echt wakker van...</p><p> </p>

Hoi Naan,
heel herkenbaar, wat een gedenk he.
Ik werk in de zorg en ben met 26 weken gevaccineerd met Moderna, krijg met 30 weken nu prik 2.
Op het moment dat ik mijn keuze moest maken was het advies nog in principe niet doen, tenzij je een risicoberoep hebt of zelf risicofactoren. Door mijn werk was het advies dus wel doen,  maar op dat moment merkte ik dat de huisarts en verloskundige toch erg terughoudend nog waren, waar ik zelf eigenlijk meer neigde naar ja... Het voelde voor mij niet goed dat al mijn collega's wel gevaccineerd aan het werk waren en ik niet.  
Op mijn werk had ik veel duidelijke info en uitleg beschikbaar van de huis-viroloog ( noem je dat zo ;)) en zij gaven mij het volste vertrouwen dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat het vaccin iets met de zwangerschap/kindje doet. Er is zelfs misschien wel hoop dat het ook je kindje beschermt. 
Daarbij was mijn grootste angst te weigeren, en vervolgens in het derde trimester met een vervelend coronaverloop te zitten ( met al dan niet gevolgen. Dan had ik namelijk gevaccineerd kunnen zijn ook! 
Toen ik besloot het wel te doen kwam de hele Astra Zeneca soap, toen voelde het niet meer goed, toch maar niet, werd die stopgezet, toen werd het Moderna en daar voelde ik me wel goed bij. 
Ik heb er geen last van gehad de 1e x, alleen een stijve arm. 
En het geeft me juist mentaal rust dat ik gevaccineerd ben. Geen coronastress meer aan het einde van mijn zwangerschap.
Ik was nog niet zo lang gestopt met bv van nummer 1, op de site van La Leche League staat ook info over bv en vaccineren. Daarbij lijkt het ook aannemelijk dat je juist antistoffen doorgeeft.
Succes met je keuze! 

Het is zó lastig...
Bij ons zijn de gynaecologen voorstander van wel vaccineren. Zelf werk ik ook in de zorg en val ik ook nog eens in een risicogroep . 
Ik ben 2 weken terug gevaccineerd met het Janssen vaccin (die niet aangeraden wordt bij zwangerschap..), maar heb afgelopen woensdag een positieve zwangerschapstest in handen gehad! Ik had niet verwacht dat het deze ronde gelukt was en heb dus ook zonder verder na te denken mijn vaccinatie gehaald. En nu begin ik natuurlijk keihard te twijfelen of ik er wel goed aan heb gedaan!!
Succes met het maken van jou keuze. Snap dat je twijfelt om het nu te doen, maar de kans op corona en daardoor erg ziek worden tijdens je zwangerschap of verlof is ook niet prettig.

Hoihoi,
Ik heb toevallig ook mijn uitnodiging gehad. 
Wij hebben ook een grote kinderwens en zijn inmiddels al 10 maanden bezig om dit voor elkaar te krijgen, zat ik ook echt erorm te twijfelen.
Mijn twijfel is eigenlijk weggenomen doordat ik met Moderna of Pfizer gevaccineerd ga worden, en zwangere vrouwen zullen deze ook krijgen. Dat word momenteel zelfs aangeraden. 
En ik heb even gebeld met de huisarts en GGD en die hebben ook aangegeven dat het geen kwaad kan mbt vruchtbaarheid en eventuele zwangerschap. 
Mijn vaccinaties staan dus nu geplant voor as maandag en 14 juni. Mocht ik deze ronde (laten we duimen) toch zwanger zijn, dan heb ik iig vast mijn 1e prik gehad en de 2e zal dan helemaal in het begin vd zwangerschap zijn. Verder vertrouw ik volledig op wat mijn huisarts daarin aanraad. 
Wellicht kun je het even bespreken met je huisarts of met de ggd.
Succes met je keuze maken! Het is indd heel lastig.

Ik kreeg ook de uitnodiging om te vaccineren maar heb het bewust niet gedaan omdat ik nog borstvoeding gaf en ik bleek vlak daarna ook zwanger te zijn.

Ondanks dat de adviezen zijn om het wel te doen als je zwanger bent is er nog geen onderzoek gedaan naar het vaccin bij zwangere vrouwen, weten ze niet hoelang je antistoffen blijft houden en weten ze al helemaal de langdurige effecten van de vaccinatie op het ongeboren kind niet. Alles is gebaseerd op aannames en niks op daadwerkelijk onderzoek met dit vaccin.

Ondanks dat ik me bewust ben van de gevolgen als je Corona krijgt als zwangere kies ik er toch voor om me niet te vaccineren en me dan de komende maanden nog maar extra aan de maatregelen te houden.
Dit neemt echter niet weg dat ik in mijn achterhoofd constant twijfel of ik wel de juiste keuze maak, maar op dit moment voelt dit als de beste optie.

Lastig hè.. ik heb altijd gezegd dat ik geen vaccinatie wil. Maar nu ik de uitnodiging heb ontvangen twijfel ik. Wij zijn bezig om zwanger te worden. Ik heb astma en een auto imuunziekte, ben verder wel heel fit en gezond. Ik overweeg het toch te doen omdat ik nu nog voor m'n zwangerschap ben (of in ieder geval in de beginfase mocht ik nu zwanger zijn), en ik het ook niet zie zitten straks Corona op te lopen terwijl ik hoog zwanger ben.. dat lijkt me nog risicovoller. Ik heb 21 mei de afspraak staan maar ik twijfel dus nog wel..

Terug
Bovenaan