ZWANGER WORDEN?

Hallo allemaal,

Ik zou graag kinderen willen, maar iets houdt me ervan tegen. Ik ben 33 jaar en heb vanaf mijn geboorte astma. Is er iemand die dit ook heeft en misschien nu zwanger of al een kind heeft om wat vragen te beantwoorden.
 
Hoi Anoniem,

Dat is voor iedereen anders,
Maar voor mij (asmatische bronchitis)
Is het geen groot probleem.
Je voelt wel dat je minder ruimte krijgt
om goed te ademen, maar verder geen problemen.

Wendy

(26wk.)
 
Ik ben zelf ook altijd astmatisch geweest. Vooral bij inspanning en kreeg ook altijd een hevige astmatische reactie bij allergieën. Alles slaat zeg maar op mijn longen.

Sinds een pretnison kuur een paar jaar geleden heb ik geen last meer van de een paar keer per jaar terugkerende bronchitis. Hield op een gegeven moment zo lang aan en niets hielp dat dit de enige oplossing was. daarna nooit meer ziek geweest trouwens.

Ik rookte in die tijd ook (tja, hoe dom kan je zijn), maar sinds ik dat niet meer doe, meer ben gaan sporten, meer naar buiten en beter op mijn voeding let. Heb ik vrijwel nergens last van. Ik heb hooguit 1 x per week een 'pufje' nodig. Slik sinds januari ook geen medicijnen meer.

Ik weet niet hoe het verder zal gaan in de loop van mijn zwangerschap (zal inderdaad voor iedereen wel anders zijn), maar ik wilde je meegeven dat een (kleine) aanpassing in je leven mbt astma een heel positieve reactie op je astma kan hebben.

Succes met je keuze!
 
astma is toch geen rede om niet aan kinderen te beginnen?
ik zelf slik ook medicijnen (niet voor astma maar voor wat anders).
als je graag kinderen wilt dan zou ik aangezien je leeftijd er maar vlot mee beginnen. en je kan altijd je huisarts om advies vragen.
groetjes.
 
hoi,
ik ben ook 33jr en heb sinds 5 jaar astma. ik heb veel medicijnen en pufjes gehad maar sinds ik met de pil ben gestopt ben ik daarmee gaan afbouwen(in overleg met me longarts)nu ben ik sinds mei medicijnvrij en heb bijna nergens last van. ik ben 20aug uitgerekend en alles loopt voorspoedig. maar het is natuurlijk bij iedereen verschillend maar bij mij pakte het goed uit.


succes en sterkte
 
Hoi, ik ben 32 jaar en heb al vanaf mijn geboorte astma (of zoals het tegenwoordig heet COPD). Al jarenlang loop ik bij de longarts. Natuurlijk heb ik het met hem over een mogelijke zwangerschap gehad. Een voorwaarde die hij stelde was dat ik prednison-vrij zou zijn en ik had het geluk dat ik al een aantal jaren 'goed' ben. Echter kon hij niet voorspellen hoe mijn lichaam en dus mijn astma zou reageren op de hormonale veranderingen tijdens een zwangerschap. Hij paste in ieder geval de pufjes aan, want niet alles is geschikt bij een zwangerschap. Ik kreeg van hem alle medewerking. En zal ik je eens wat vertellen. Ik ben nu bijna 37 weken zwanger en het gaat fantastisch. Natuurlijk wel braaf mijn pufjes nemen, maar verder.....het gaat top.
Natuurlijk ben ik nu wel veel moe, maar geen last van astma. Als je wat wilt vragen mag je me best mailen op
hollanders53@zonnet.nl
Groetjes
Audrey
 
Hoi,
Ik heb ook sinds mijn geboorte astma, ben 37 en voor het eerst zwanger (22 weken). Ik raad je aan met je huis- of longarts te overleggen voordat je gaat proberen zwanger te worden. Ik heb dat ook gedaan en mijn medicijnen zijn aangepast. Ik gebruikte voorheen dagelijks theolair, becotide en ventolin. Met theolair moest ik stoppen en, om het gemis op te vangen, de becotide pufs intensiveren. Zo gezegd, zo gedaan en ik voel me er prima onder. Het is belangrijk om zo min mogelijk kortademig te zijn wanneer je zwanger bent, omdat het kindje dan ook te weinig zuurstof krijgt. Hoe de astma ontwikkelt onder invloed van alle hormonale veranderingen is van te voren niet te voorspellen. Ik heb begrepen dat het merendeel van de astmatici wat meer last krijgt gedurende de zwangerschap. Bij mij is dat gelukkig niet het geval. Ikzelf was ook wat huiverig voor de bevalling, want stel je voor dat je juist dan een aanval krijgt. Mijn behandelend arts heeft me echter verzekerd dat ik daar niet bang voor hoef te zijn. Alle adrenaline en endorfine die bij een bevalling vrijkomt, onderdrukt een mogelijke aanval.
Kortom: overleg vooraf met je behandelend arts om optimaal ingesteld te zijn en te blijven.
Veel succes!
 
hoi, je hebt al veel reacties gekregen, maar ik wil mijn ervaring ook nog even vertellen. Ik heb ook astma en ik ben een paar maanden voordat wij met anticonceptie stopten naar de longarts geweest en toen is mijn medicatie aangepast, ik zou je zeker adviseren om hier tijdig mee te beginnen, dan kan je vast kijken hoe je lichaam erop reageert, ik moest bijv na een week of twee weer terugkomen om te kijken hoe t ging.
Je mag niet alles nemen, maar er zijn nog best veel alternatieven die ook kunnen!
Inmiddels ben ik 28 weken zwanger en t gaat zelfs zo goed dat ik mijn pufjes nog minder ben gaan nemen en ik ga gewoon thuis bevallen!
Daarnaast zal ik je adviseren om borstvoeding te geven, dat verkelint de kans op astma en allergieen voor je kind aanzienlijk! enige nadeel is dat je ook dan op de medicatie moet letten, maar je longarts kan alles voor je nagaan! enne ik zou ook niet te lang meer wachten hierom, ik zag ook tegen een zwangerschap op en wij hebben daarom ook n poosje gewacht. Dit ivm mijn astma en ik heb een vermoeidheidsziekte en wij hebben allemaal negatieve voorbeelden in onze omgeving gehad mbt zwangerschap en bij mij is t tot nu toe perfect gegaan, ik heb nergens last van en een zeer voorspoedige zwangerschap! Dus zo zie je maar weer!
succes gr fie (28 wk)
 
Terug
Bovenaan