zwanger zijn en sporten

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Donderdag ben ik 8 weken zwanger!
Ik voel me best goed, soms wat misselijk en wat moe maar dat mag de pret niet drukken!

Ik heb een vraagje. Ik sport elke dinsdag. We lopen dan een paar rondjes hard en daarna meestal buik-billen-benen spieroefeningen. Ook meestal nog wel een balspel of aerobics. Mag ik dit nu ook nog allemaal?
Ik lees wel dat bewegen belangrijk is maar dan staat er vaak bij: wandelen en zwemmen of fietsen. Wat is wijsheid??

Ik hoor graag jullie mening!
Bedankt,
Lieke

Hoi Lieke,

Gefeliciteerd! Je mag gewoon nog sporten hoor. Ik heb tot zo'n 18 weken gevolleybald, je merkt vanzelf wanneer je lichaam het niet meer prettig vindt.
Met buikspieren moet je wel voorzichter zijn, ik weet niet vanaf wanneer, maar heb gelezen dat je deze niet meer mag trainen. Waarom weet ik niet meer precies.
Veel sportplezier en een goede zwangerschap toegewenst!
Grts, daantje

http:// www.fitnessforum.nl/ forum/index.php? showtopic=673

Even de spaties verwijderen, maar anders kan ik de link niet plaatsen omdat hij dan teveel eigenschappen heeft.

Dit forum kwam ik op internet tegen en geeft een uitgebreide uitleg van wat wel en niet mag tijdens de zwangerschap (qua sporten).

Groetjes Elise

Hallo,

Vooral lekker blijven sporten zolang het goed voelt!! Ik heb tot 18 weken wedstrijden gehockeyd en ga nu nog regelmatig een lekker stukje skeeleren. Heerlijk!! Hoe fitter je lijf, hoe beter je de bevalling aankan en daarna weer hersteld bent volgens mij....

Groetjes,

MamaJudy
23 weken zwanger

Hai,

Sporten is juist goed voor je en ook voor de baby. Er zijn echter wel regels aan verbonden. Mijn gyn. heeft het me toegelicht en tevens staat het uitgebreid beschreven in het boek van Beatrijs Smulders (veilig zwanger). Het is belangrijk dat je in beweging blijft omdat je lichaam dan in goede conditie blijft en de bloedsomloop goed is. In dit boek staat een lijstje met do's en dont's en fietsen, zwemmen en wandelen zijn erg goed maar contact en balsporten worden sterk afgeraden. Buikspieren is ook een afrader. Dus zolang je geen sporten doet waarbij je tegen anderen op kan botsen of een bal in je buik kan krijgen dan is er weinig aan de hand.

gr.Ing

Hoi Lieke,

Idd, gewoon doorsporten als jij je er prima bij voelt. Ik heb zelf tot 20 weken hardgelopen, daarna begon mijn buik in de weg te zitten. Het wordt sterk afgeraden om je rechte buikspieren te trainen, de reden daarvan weet ik niet precies.

Zelf ben ik deze week gestart met baantjes zwemmen (best saai, maar ja een alternatief), daarnaast heb ik een mountainbike die ik regelmatig uit de schuur pak. Op zondag mag ik met mijn man regelmatig een stevige wandeling. Zo hoop ik fit te blijven tot aan de bevalling en daarna snel weer te herstellen. Blijven bewegen is namelijk erg belangrijk, het zorgt er o.a. voor dat lichamelijke kwaaltjes verminderen.

Geniet er dus van!

Groetjes, Line
23 weken zwanger

Sporten op zich kan geen kwaad. Als je het altijd hebt gedaan, is het juist goed.
Het trainen van de rechte buikspieren wordt afgeraden omdat er dan een blijvende opening tussen kan ontstaan. Ik kreeg als alternatief bekkenspieren-oefeningen.
En sporten waarbij je echt moet springen worden afgeraden, ivm met het verweken van je bekken en omstreken.
Sil

Terug
Bovenaan