Zwanger zijn en vliegen

Hallo zwangere dames,

Ik heb een vraagje: Mijn vriend meent dat je de eerste tijd van je zwangerschap niet mag vliegen omdat er hoog in de lucht allerlei straling is die ongezond zou zijn. Nu is hij Duitser en zijn ze in Duitsland wel heeeeel voorzichtig met alles (toen ik bijvoorbeeld gisteren bij de gynaecoloog (waar je als vrouw in Duitsland vanaf je 18e ieder half jaar naar toe gaat) vertelde dat ik binnenkort zwanger wil gaan worden, werd ik direct op rode hond getest en kreeg ik temperatuurgrafieken mee). Wordt in Nederland ook aanbevolen de eerste maanden van je zwangerschap niet te vliegen?

Groet uit Berlijn
 
Heb zelf even gegoogled en kwam dit tegen:

Zwangerschap en vliegen
Bekend is wel dat men een zwangere vrouw (piloot, cabinepersoneel) aan niet meer dan 1 milliSv/jaar wenst bloot te stellen. De procedures schrijven voor dat een lid van het cabinepersoneel zwangerschap zo snel mogelijk moet melden aan de leiding, zodat het werkrooster kan worden aangepast. Dit heeft niet alleen te maken met de voorzorgen ten aanzien van kosmische straling!

Hoeveel kan je vliegen tot de maximum dosis gehaald is?
Laten we eens een voorbeeld nemen van een Europese (Amsterdam-Barcelona) en een intercontinentale vlucht (Amsterdam-Atlanta). In de tabel staan de gegevens voor de berekening.

Een vluchtje naar Atlanta (of weer terug) mag men dus 25 maal maken tijdens een zwangerschap (want: 25 x 39 microSv = 975 microSv, bijna 1 milliSv).

Een vluchtje naar Barcelona 192 maal (want: 192 x 5,2 microSv = 998,4 microSv, bijna 1 milliSv).

Hier staat dus dat je best afentoe mag vliegen. In Duitsland is men het hier dus niet mee eens.

Heeft iemand een Nederlandse second opinion?

Thanks (of beter gezegd: dankeschön..)

 
In Duitsland zijn ze inderdaad veel voorzichtiger als hier. In Nederland wordt er niets gezegd over het vliegen in het begin van je zwangerschap. Vanaf je 7e maand willen de vliegmaatschappijen je niet meer mee nemen omdat je misschien te vroeg bevalt in het vliegtuig en daar zitten ze natuurlijk niet op te wachten dus als je nog ergens heen wilt vliegen dan zou ik het voor de 7e maand doen.
Veel succes met het zwanger worden.
 
Hallo,

Nou hier is het dus niet zo dat je neit mag vliegen. Je mag hier vliegen tot aan de 32 week, daarna willen de meeste maatschappijen het niet meer omdat de kans op bevalling dan groter is en dat willen ze natuurlijk voorkomen. Zelf heb ik nog gevlogen toen ik 26 weken was. Alleen het stijgen en dalen vond ik akelig daar ik een enorme druk in mijn buik voelde daarbij. Maar voor de rest kan het geen kwaad hoor.

Gr wendy
 
In Duitsland zijn ze vele malen voorzichtiger dan in Nederland.
Ik geloof dat je daar ook iedere keer een echo krijgt?? Iets wat ze hier dus weer niet doen omdat ze niet weten of dat schadelijk is.
Ik Frankrijk mogen de vrouwen gewoon schimmelkaas eten en iedere dag een paar glazen wijn drinken! Het verschilt dus heel erg per land. Ik denk dat je met je man een soort van compromis moet zien te vinden.
 
Hier in Nederland is het zo dat je gewoon mag vliegen.
Ik was 2 1/2 maand zwanger en ben toen naar Zuid-Amerika gegaan, ik had het natuurlijk wel gevraagt aan de vk en dat was allemaal geen probleem.
De vk zei dat ik gewoon me dingen moest doen die ik gewend ben om te doen ik moet alleen geen onnodige risico's nemen.
Ik ben inmiddels 4 1/2 maand zwanger en alles gaat uitstekend.
Ik mag zelfs skien, dus dat ga ik ook lekker doen.
Dus ik zou zeggen....vliegen maaar!!!
De vk zegt zolang je lichaam in shape is moet je lekker alles blijven doen.

Succes met alles!
 
Terug
Bovenaan