Zwanger zijn en werken

A

Anoniem

Guest
Ik werk nu bijna 3 maanden op een bedrijf waar ik met veel plezier begonnen ben. Nooit ging ik met tegenzin naar mijn werk maar de laatste dagen is dat wel anders. Alles wat ik met plezier deed doe ik nu met tegenzin. We krijgen drukke periodes en de baas vrwacht dat we super snel gaan snijden. (ik werk op een laboratorium en ent bloembolletjes) Voor mijn gevoel snij ik al zo ontzettend veel en snel maar ik (en nog 2 andere) krijgen steeds te horen dat het veel te weinig is. En natuurlijk doen we onze best maar wat willen ze nou... We werken er ook nog geen 3 maanden en de vaste medewerkers die werken er 3 tot 5 jaar. Ik zou me eerder zorgen maken als die te weinig deden. Als ik er 3 jaar zou werken zou ik ook makkelijk die tempo halen maar ik werk er nou eenmaal nog maar 3 maanden en ik zit nog in mijn leertraject. Het lullige van dit alles is dat ik (we) hier elke dag opnieuw mee geconfronteerd worden en het verpest de hele sfeer. Afgelopen woensdag in een vergadering heb ik dus ook haarfijn uitgelegd hoe ik erover dacht maar het werd me niet in dank afgenomen. Na die woensdag had ik gelukkig lekker lang weekend maar ik heb me er de hele tijd over lopen op te fokken. En vandaag opnieuw. Ik ga zo ontzettend met tegenzin naar mijn werk nu en ik baal hier van... Ook weten ze nog niet dat ik zwanger ben en dat ik deze drukte en stress er nu niet bij kan hebben. Iedereen zegt dat ik moet wachten tot dat ik mijn contract heb en het dan vertellen maar ik kan er gewoon niet zo goed meer tegen. Het liefst loop ik morgen naar de baas om te zeggen dat ik zwanger ben... Maar dan wordt mijn contract natuurlijk nooit verlengt. Moet ook toegeven dat ik nog steeds niks weet of die wordt verlengt of niet want als je er na vraagt dan komt dat een andere keer. Maar of ik het nou heel erg vind dat het niet verlengt zou worden is kan ik ook niet zeggen. Stiekum hoop ik er zelfs wel op maar ik stel dan een hoop mensen teleur. Pfff... zwanger zijn valt niet mee. Ze moesten dit zelf eens meemaken... Wat zouden jullie doen?! Zouden jullie het vertellen op je werk of niet? Ik weet het namelijk niet meer.

Groetjes Wenn

Ja vervelende situatie! kan me me voorstellen dat je baalt maar zou toch maar proberen eerst een contract te krijgen al vind ik het dan wel weer heel lullig dat je dan daarna verteld dat je zwanger bent. Maar ja, ws verlengen ze je eventuele contract toch niet, het klinkt heel hard maar als je zwanger bent ben je gewoon te duur en zijn ze heel makkelijk.
zit zelf in soortgelijke situatie, ben net twee weken aan het werk bij mijn nieuwe baas en moet dus over minder dan vier weken gaan vertellen dat ik zwanger ben (je moet het vanaf 12 weken vertellen) ik denk ook dat ik dan nog geen halfjaar contract heb maar daar hoop ik wel op. Ik zeg wel dat ik het nog niet wist toen ik daar op gesprek kwam.

Wat het beste is? Ik denk je gevoel volgen....

Succes ermee! Groetjes Roos

hoi,

Je bent helemaal niet verplicht om nu al te vertellen dat je zwanger bent, ook met 12 weken nog niet hoor. Ik zou lekker afwachten. In ieder geval is het niet raar om te wachten tot RUIM 3 maanden, omdat dan het risico op een miskraam nou eenmaal is verminderd. Ik heb het niemand verteld tot 3 maanden en ben het toen langzaam aan familie en vrienden gaan vertellen, in kleine stapjes, en toen aan kenissen en op het werk. Dat was ruim op tijd. Volgens mij heb je alleen een verplichting om het te vertellen een bepaald aantal weken voordat je zwangerschapsverlof in gaat... Dus dat duurt nog even.

Maar ik hoop wel voor ej dat de sfeer snel beter wordt, want het is niets als je met tegenzin naar je werk blijft gaan.

groetjes

Even een stukje van de site van het UWV. Zij betalen je zwangerschapsverlof. Je hoeft het dus pas 4 weken voor je verlof met je werkgever te bespreken. Ik zou zelf niet zo lang wachten, maar je hebt dus in ieder geval nog even tijd. Totdat je het gaat zien natuurlijk
Zwangerschaps- en bevallingsverlof

Als u zwanger bent en werkt, heeft u rond de bevalling recht op verlof. U regelt dit met uw werkgever, uiterlijk vier weken voordat het verlof ingaat. Het verlof duurt minimaal zestien weken en gaat uiterlijk zes tot vier weken voor de dag na de verwachte bevallingsdatum in. Dat moment kunt u kiezen. Tijdens het verlof kunt u een uitkering krijgen. Ook als u geen werkgever heeft, bestaat er recht op deze uitkering van minimaal zestien weken.

Terug
Bovenaan