Zwanger zijn is minder leuk dan ik had gehoopt...

Beste allemaal,

Ik zit met veel vervelende dingetjes in mijn hoofd...nu 37 weken zwanger. Kan er weinig over vinden op internet dus hoop eigenlijk dat er vrouwen zijn die me begrijpen of dingen herkennen.

Het zwanger raken wilde niet zo goed lukken, uiteindelijk wel natuurlijk, maar de reacties van mensen waren niet leuk. Heel egoistisch, zo van: ah...en ik had het zo leuk gevonden lekker met jullie kleintje spelen.

Maak me nu al druk over hoe alles zal gaan. Wil straks die kleine lekker voor onszelf en delen met "leuke" mensen. Alle claimers enz. wil ik geen last van. Op dit moment verhuis ik het liefst naar de andere kant van de wereld. Weet zeker dat mijn vader een goede opa zal zijn, maar vind zijn huis vies, hem zelf eerlijk gezegd ook en hij rookt. Als ik er bij ben doet hij dat niet, maar hoe gaat dit als de baby straks een dagje daar is?

Bij het kopen van het kamertje was het al gelijk niet leuk omdat iemand zei: jeetje wat vroeg. En via Marktplaats kun je niet annuleren als het misgaat.

Iedereen komt nu al met adviezen...en hebben overal een mening over. Je geeft je kind toch geen speen he? Bijvoorbeeld.

Van jongs af aan wil ik moeder worden en had hier een bepaald beeld bij. Dit alles valt nu een beetje in duigen voor mij. Ook hebben 2 vriendinnen een jaar eerder een kindje gekregen waardoor ik er nu een beetje "achteraan"   loop en de neiging heb dingen JUIST anders te doen om niet te laten lijken dat ik hen nadoe.

De zwangerschap zelf loopt heel goed. Zo goed dat ik ook daardoor juist weer angsten heb, zo van: wat gaat er mis? Straks met de bevalling of is er iets met ons kindje wat na de geboorte naar voren komt?

Wat me verder nog dwars zit is dat iedere vrouw naar mijn idee emotioneel zou moeten zijn. Ik heb dat niet. Durf niet voluit blij te zijn en huil nauwelijks. Soms komen er wel eens tranen bij iets op tv en 1 keer heb ik een uur lang gehuild omdat mijn man een paar dagen weg was, vond mezelf heel zielig toen. Verder lijkt het wel of al mijn emoties weg zijn en ik op de automatische piloot leef.

Ik hoop dat er mensen zijn op dit forum bij wie ik mijn ei kwijt kan. Heb best veel mensen om me heen maar durf dit alles eigenlijk niet te bespreken. Ook mijn man weet niet alles van bovenstaande.

Groetjes,
Notemo.

He meis,

Zwanger zijn is niet altijd leuk, en tuurlijk maak je je zorgen om hoe het straks gaat.
De bevalling is ook niet bij iedereen leuk, maar dat overleef je wel.
Wat ik eigenlijk wil zeggen, voed je kindje op zoals jij het wil, zoals het voor jou het beste voelt. Dat heeft niets met na-apen van anderen te maken, je wilt gewoon het beste voor je kindje.
Dat je niet emotioneel reageert heeft niets te maken met of je wel of niet blij met je kindje bent, iedereen reageert tenslotte anders.
Trek je niets aan van het beeld waaraan je volgens anderen moet voldoen, trek je niets aan van adviezen van anderen, doe het gewoon op jouw manier. Dan alleen is het goed!
Het gaat allemaal goedkomen, dat weet ik zeker.
Ontspan................alles zal rechtkomen..............het is niet altijd een roze wolk, soms is het gewoon kut allemaal, maar toch, het is zo leuk!!!

Succes met de bevalling en heel veel plezier met je kindje...........

Liefs Rimke
Mama van Maudy, 8-9-2008

Hoi!
Heel herkenbaar ook. Ik ben inmiddels 5 maand geleden bevallen en ik had ook geen roze wolk.
Ook ik maakte me druk over van alles en nog wat. Ik was toen al erg egoistisch in de zin van, er tegen op zien om mijn kind te moeten delen. Mijn schoonouders roken ook. Ik heb het gewoon gezegt. Van ik wil niet dat jullie binnen roken en ook niet buiten als de baby daar is. En ook "moeten" ze van mij eerst handen wassen en dan pas de baby oppakken. Want eerlijk is eerlijk.. je kind stinkt anders echt wel naar die vieze rook lucht. Ik durfde niks te te kopen, tot na de 20 weken echo. En ook ik was niet emotioneel!!! Tip... gooi alles van je af! Het is jou kind en van niemand anders!!!
Dus dikke vinger aan de hele wereld. Doe het op jou manier en leef JOU leven! Jullie moeten het tenslotte doen en voor straks.. niemand kent jou kind zo als dat jij dat doen. Laat je dus niks wijs maken. Ook al vinden ze je moeilijk etc. Niks van aantrekken. Dit deed ik bij mijn eerste kindje zelf allemaal niet. Gevolg was... erg op mijn tenen lopen de eerste paar weken..erg veel ruzie met mijn man en ik heb me erg rot gevoeld. Nu bij mijn 2e ging dat veel beter. Dus gewoon "lekker" egoistisch zijn! Het klinkt misschien raar, maar zi is het wel. Jou gevoelens zijn echt niet raar. Ik denk dat dat er veel meer zijn die dit herkennen. Alleen is het niet echt iets waar je makkelijk over praat. Nu mijn 2e baby al 5 maanden is, heb ik zoiets als.. stel dat er geen 3e komt... heb ik dan wel genoeg genoten? Spijt moet je dus niet krijgen! Probeer bewust te zijn van je bijzondere positie, die je maar 1 of een paar keer mee maakt in je leven. En praat over je gevoelens! Raar is het echt niet!

Lfs!

Jah hoor, ik was ook een kouwe kikker tijdens mijn zwangerschap. Ook kraamtranen heb ik nooit gezien. Die hormonen hebben gewoon geen vat om mijn emoties denk.....

De eerste paar weken na de bevalling deed ik ook alles zoals ik in mijn omgeving gewend was. Heel veel kraamvisite meteen al... Dat hoort tenslotte. Bij die ongewenste adviezen maar ja en amen knikken. Toen mijn dochter een week of 8 was heb ik die knop omgedraaid en dacht ik... bekijk het allemaal maar. Als het je niet zint, dan toch lekker niet.....

Achteraf heb ik spijt dat ik dit niet meteen heb gedaan, dus.... moraal van het verhaal....

Volg jouw gevoel, dat is het enige juiste.....

succes
Mama van Navara

Hoi Notemo!

Nou, jouw verhaal is heeeel herkenbaar hoor. Toen ik zwanger was van onze zoon 4 jaar geleden voelde ik precies hetzelfde. Ik vond het hele gebeuren van zwanger zijn echt niet leuk! Mijn motto was altijd: in verwachting zijn is super leuk maar zwanger zijn sucks!! Als je begrijpt wat ik bedoel?? Terwijl ik ook een probleemloze zwangerschap heb gehad. Ik heb een jaar lang niet eens aan een tweede zwangerschap willen denken! Ben nog een heel jaar aan het ontzwangeren geweest.

3 maanden geleden ben ik bevallen van een dochter. Ik heb een geweldige zwangerschap gehad, en leuk dat ik het vond!!!!! Als ik nu zwangere vrouwen zie lopen ben ik direct alweer jaloers! Ik heb een heel nieuw motto: zwanger zijn is leuk, er zouden alleen geen kindjes van moeten komen (want ik wil er maar twee). Ik heb er zo enorm van genoten en ook van 'ontzwangeren' heb ik nu totaal geen last.

Ik denk dus  toch dat het een beetje(veel) te maken heeft met je hormoonhuishouding. Dat was tenminste bij mij overduidelijk wel zo!

Overigens vond (vind)  ik in beide gevallen het moederschap helemaal geweldig! (al werd dat niet met mijn eerste kindje mee geboren, het heeft een dag of 3 geduurd voordat mijn moedergevoelens los kwamen).

Ik wens je heel veel succes & geluk toe met je kindje! En voel je niet schuldig over je gevoelens!! Fijne bevalling (ook dat valt mee!)

Bedankt voor jullie reacties.

Het lukt me steeds meer om het los te laten. Ik kan me beter concentreren op de leuke dingen en de leuke mensen die echt blij voor ons zijn.

Eigenlijk zijn er maar 2 die roet in het eten gooien...maar ja, helaas is dat menseigen om bij het negatieve te blijven hangen.

Sorry dat ik niet eerder heb gereageerd, had deze topic ook bij "zwanger zijn" geplaatst en was daar verder gegaan.

Liefs.

Hihi, ik las je verhaal nog eens... ook dat anders willen doen dan je vriendinnen is heel herkenbaar! Ik lag door mijn ontevreden gevoel graag een beetje dwars.
Als het aan mij lag had ik ook het liefst geen kraambezoek gehad...ken je dat gevoel ook??

Enne, huilen?? Dat  moet echt niet hoor! Ik heb mijn hele zwangerschap geen traantje gelaten... ben nou eenmaal niet zo'n huilerd. Dat verschil is er toch normaal ook? Ik jank nooit bij een film ofzo, jij wel dan?!

Ik heb trouwens maar 1 bruikbaar advies gekregen in de loop der tijd. Namelijk niet   luisteren naar alle adviezen...of je moet er zelf om gevraagd hebben. Luister naar je eigen gevoel, vrouwen doen dit al eeuwen dus ook jij kunt het allemaal zelf!!

Terug
Bovenaan