Zwangerangsten

Hoi allemaal,

twee weken geleden ben ik er achter gekomen dat ik zwanger was. Dit was voor mij en mijn verloofde een grote schok, omdat we eigenlijk nog maar 9 maanden officieel een relatie hebben. Ook ben ik nog maar 20 jaar en zit ik midden in een mbo opleiding, rijlessen en een bijbaantje. Dit geeft me veel stress. Nu heb ik eigenlijk een vraag. Hoe kan ik ondanks de vele dingen die ik moet regelen(huis, babyspullen) toch nog een beetje genieten van mijn zwangerschap en een beetje ontstressen?

Liefs Jeanine
 
Weinig tips opzich... maar weet dat een kindje met weinig ook heel gelukkig kan zijn! 
Wil je leuke hippe en mooie kleding... koop het tweedehands. Mijn zoontje van bijna 1,5 loopt in de mooiste merkkleding vanaf geboorte.. maar alles via marktplaats en Vinted.
Als het om het financiële aspect gaat, kan je dus voor heel weinig hele mooie spullen regelen (ook babykamers ed.)
Wat betreft je "korte" relatie... lekker belangrijk.. mijn vriend en ik waren een half jaar samen toen ik opeens zwanger bleek en we hebben het nog steeds heel fijn samen.. we wisten dat we bij elkaar pasten. In mijn achterhoofd wist ik ook altijd: "al passen wij op een gegeven moment niet meer samen, hij zal een geweldige pappa voor mijn zoon blijven", die gedachte geeft mij rust en is verder echt niet aan de orde.
Dus laat meningen van eventuele andere mensen los, geniet van jullie prille gezinnetje, stel prioriteiten in wat nodig is en ga lekker scrollen op marktplaats voor de mooiste spulletjes voor een prikkie ?
 
Hoi Jeanine!
Bedankt voor je berichtje! Ik kan me goed voorstellen dat er van alles door je hoofd gaat, maar ook heel goed dat je er nu bewust al over nadenkt. Dat is al het halve werk :) 
wat betreft je vraag over genieten van de zwangerschap; idd lekker (2e hands) baby spullen verzamelen en zo langzaam je huis (als jullie al samenwonen?) baby-klaar maken. Nu nog een beetje vroeg, maar over een paar maanden... 
En voor nu; het hielp mij om heel bewust wat ‘baby momenten’ te plannen om er bewust mee bezig te zijn. Ik ging bijvoorbeeld zwemmen met een vriendin die ook zwanger was of een zwangerschapscursus (vanaf ongeveer 6 maanden) kan ook helpen. Of sommige sporten hebben ook een groep voor zwangeren (Zumba, fitness etc) waar je vaak al vanaf het begin bij aan kan sluiten. Of een massage speciaal voor zwangeren. Net wat je leuk vindt en bij je past. 
En ook; laat het rustig over je heen komen. Ga lekker naar de eerste afspraak met de verloskundige en zij zal je ook heel veel vertellen en je helpen in dit proces. Zij vertelt je wanneer en hoe je kraamzorg moet regelen, zij vertelt je over zwangerschapscursussen, over erkennen van het kind door je partner (als jullie niet nog trouwen voordat de baby genoten wordt) etc. Dus geen paniek, het komt echt goed. Een zwangerschap duurt niet voor niets 9 maanden ;-) 
En als je verloskundige ‘centering pregnancy’ aanbiedt (controles in een groep) zou ik als ik jou was zeker meedoen. Dat gaat je denk ik echt helpen! Ook al lijkt het je niets en denk je nu dat je er geen tijd voor hebt. Gewoon doen, stoppen kan altijd nog, later aanhaken is moeilijk. 
Succes en ik hoop echt dat je na de eerste schrik kan gaan genieten. 
 
Terug
Bovenaan