Ik ben geen boerin,wel ij het platteland opgegroeid en ik heb tussen 15-21 jaar wel op boerderijen gewerkt. Dus ik snap hoe lastig het is om op je eigen bedrijf een stapje terug te moeten doen. Zelfs al zou je er financiele compensatie voor krijgen. Vervanging is niet zo even geregeld.
Maar toch hebben de anderen gelijk. Als je zulke flinke pijn hebt, dan is het belangrijk om veranderingen te maken. Als je dat niet doet, brengt het je alleen maar verder van huis. En mogelijk breng je je kindje in gevaar. Overleg met een verloskundige en een fysio over wat jouw grenzen zijn, en hoe je de nodige aanpassingen kunt maken zonder dat jullie bedrijf eronder lijdt.
Het enige dat bij mij hielp tegen bandenpijn is een tijdje op mijn zij liggen. Verder had ik een complicatie die voor jou niet interessant is, maar als ik de pijn negeerde, kreeg ik harde buiken en dat liep uit in voortijdige weeen. Ik heb na 20 weken bijna niks meer kunnen doen. Actief tot het einde van je zwangershap is niet iets waar iedereen controle over heeft. Niet altijd een kwestie van doorbijten en fit blijven. Het ligt ook helemaal aan hoe je zwangerschap loopt. Er zijn genoeg vrouwen die al veel eerder niet veel meer kunnen.
Hopelijk is het voor jou opgelost met een weekje strikte rust, en kun je met goede aanpassingen daarna nog een nuttige rol in het bedrijf houden. Maar zorg dat je de gesprekken aangaat en aanpassingen nu maakt. Voor het erger wordt.