Zwangerschap 'plannen' met ovulatietesten

A

Anoniem

Guest
<p>Hallo allemaal, </p><p>Ik ben op m'n 22e bevallen van een kindje die nu 7 jaar. Willen nu graag voor een tweede. Mijn eerste zwangerschap was een cadeautje. dus ik heb me tot aan een paar weken geleden nooit verdiept in 'hoe wordt je zwanger'. </p><p>3 weken geleden zou m'n eisprong moeten zijn volgens een kalender-app en heb toen een test gedaan. Zo ontwetend dat ik ben zag ik een heel dun lijntje dus heb toen nog 2 testen gedaan omdat ik dacht dat ik de test tijdens het plassen had verzopen. Het waren action testen en dacht dat ze het niet deden en heb ze weggegooid. De app zei immers dat die dag mijn eisprong was. </p><p>Nu lees ik op het forum dus dat er maar 1 piek is en dat je die ook net zo snel weer kan missen. Ik merk dat ik erin doorsla. Ik ben de hele dag aan het lezen op internet over hoe vaak, hoelang, hoe laat en hoeveel testen. In een beker of gewoon erop plassen. De één zegt 12.00 uur testen en de ander zegt 13.00 en 20.00 uur. En als je dan getest hebt en ik zit in de piek, hoe vaak kan ik dan gemeenschap hebben? 1x per 48 uur of gewoon elke ochtend/avond? </p><p> </p><p>Ik zie door de bomen het bos niet meer en hoop via dit topic tips te krijgen over hoe ik het kan aanpakken.. </p><p>Dank jullie wel voor het meedenken alvast!</p>

Heb je een regelmatige cyclus? Zo ja, dan is mijn tip om gedurende je cyclus gewoon regelmatig seks te hebben.
Als je toch ovulatietesten wil gebruiken, dan kun je in de bijsluiter van de testen zien vanaf welke dag in je cyclus je moet testen. Test op dezelfde tijd. Nooit met ochtendurine en het liefst tussen 10.00 en 16.00 uur (dacht ik). Van tevoren niet drinken. Je ovulatieteste is positief als de teststreep minstens even donker is als de controlestreep. Je ovulatie volgt binnen 24 - 48 uur, dus heb zeker tot 2 dagen na je piek seks.
Veel plezier ;)

Zolang jullie het leuk vinden samen zou ik eerst eens proberen om in die week van je ovulatie iedere dag of om de dag (maakt niet uit) seks te hebben en de ovulatietesten nog even links laten liggen. Zeker als het zoveel stress oplevert! Zo'n app geeft best een goede indicatie van je eisprong bij een regelmatige cyclus (ik ben zo ook al twee keer zwanger geworden).
Tenzij je onregelmatige cyclussen hebt, dan kan het uiteraard wel nuttig zijn om je eisprong op te sporen. 
Heel veel succes! Hoop dat het snel raak is ☺️

Oh ik had de reactie van @BenB niet gezien maar daar sluit ik me bij aan ?

Ik heb toen wij besloten voor een kindje te gaan één maand lang ovulatietesten gebruikt omdat ik wilde weten hoe mijn cyclus "precies zat". Had wel een regelmatige cyclus, maar ook gelezen dat het per vrouw nog verschilt hoeveel dagen tot je ovulatie - en hoeveel dagen na je ovulatie zitten. Ik wilde vooral de lol van seks erin houden en wij hebben een fijn seksleven, maar nooit om de dag seks (vaak 1 keer per week, wat voor ons beiden gewoon genoeg en goed is, soms tijdens vakanties oid misschien vaker. Maar ik wilde dus niet ineens om de dag seks hebben, dat is onnatuurlijk voor ons ;)). Maar daarom leek het me wel handig te weten op welke dag ongeveer mijn eisprong was maandelijks (en ik ben er toen vanuit gegaan dat dat elke maand ongeveer hetzelfde zou zijn omdat ik dus wel heel regelmatig ongesteld was).
Ik had op internet heel goedkope van sensitest volgens mij gekocht. Ben vanaf dat mijn menstruatie stopte elke dag zo'n test gaan doen, je ziet dat lijntje dan oplopen en op een bepaald moment is het zo donker - dan is ongeveer je eisprong. Daarna wordt het weer heel licht - dan is ie geweest.
Na die ene maand (ik heb er toen ook 'niks' mee gedaan in de zin van dat ik niet bij die positieve test dacht "oh nu moeten we aan de bak", ik heb alleen opgeschreven welke cyclusdag het was) heb ik  het niet meer gedaan. Ben in de derde of vierde maand zwanger geworden volgens mij, en volgens mijn berekening hadden we toen seks gehad ongeveer 2 dagen voor de eisprong moet zijn geweest. 
Als je dus regelmatig ongesteld bent en je kunt het niet helemaal loslaten zou ik je aanraden het één maandje helemaal vol te houden om te zien wanneer je piek is. Daarna kun je het het beste wel proberen los te laten. 

Mocht je het aflezen van een streep (is ie nou dik genoeg?) lastig vinden, dan kan je ook ovu testen met een smiley kopen van clearblue. Die deed ik als de goedkope donkerder werd. Ik had die test echt nodig, want mn cyclus was niet regelmatig.

Terug
Bovenaan