Zwangerschap Diabetes

Hoiiii,

Ik heb een vraagje: ik ben nu 32 weken zwanger en heb zware zwangerschap diabetes. Nu krijg ik te horen dat ze de baby met 38weken gaan halen met een keizersnede. Prima!

Maar ik krijg ook te horen dat de baby gelijk na de geboorte mee moet naar een speciale unit om het 48uur ter observeren. Gelukkig is dit in hetzelfde zkh waar ik ga herstellen van de kz. Alleen vroeg ik mezelf af. Vanaf wanneer mag ik gaan lopen naar de unit?

Met een keizersnede krijg je een katheter denk dat ik sowieso de eerste 24uur niks van de baby zal meemaken.

Zijn er mama's die dit weleens hebben meegemaakt? En natuurlijk hoop ik het niet maar wat als de baby diabetes heeft? Moet ik dan elke dag zelf gaan lopen te prikken? Of bestaan er medicijnen voor?

Waarom denk je dat baby diabetes heeft??

en vanwaar de keizersnee??

Je hebt zelf zwangerschapdiabetes toch?? Tenminste dat haal ik uit je verhaal. Ik zou even informeren waar de baby dan komt te liggen, bij mijn weten is die gewoon bij de moeder?

Ik heb bij mijn jongste ook zwangerschapsdiabetes gehad. Ik heb vanaf 36 weken pas insuline moeten spuiten, maar werd idd ook met 38 weken ingeleid.

Na de bevalling mocht hij ong 2 uurtjes nog bij mij, daarna prikken ze zijn/haar suikergehalte die kan nl te laag zijn. Ze houden dit om de 2 a 3 uur bij, daarom lag hij op de kinderafdeling. Om ervoor te zorgen dat zijn suikergehalte weer op peil kwam moest hij gelijk om de 2 /3 uur gevoed worden. Bij mijn zoon had dit al genoeg effect en was het ' s avonds al bijna op niveau.

We mochten de volgende morgen al naar huis, binnen 24 uur dus. Maar ik weet dus niet hoe het zit als je zelf een keizersnede hebt gehad.

Oh ja, ik ging gewoon iedere 3 uur met de rolstoel naar beneden om hem te voeden, wilde bv geven. Maar omdat dit nog niet gelijk op goed op gang kwam, werd hij met een flesje kV bijgevoed. Normaal kunnen pasgeboren baby's wel een tijdje met niet tot weinig voeding, maar omdat zijn suikergehalte omhoog moest, moest hij perse voeding binnenkrijgen.  Geen gevolgen overigens voor de bv hoor, hij pakte het thuis verder heel goed op en heb hem nog 6 maanden aan de borst gehad.

Mocht de voeding niet genoeg zijn om zijn suikergehalte omhoog te krijgen, dan moet hij/zij dus aangesloten worden op een infuus en krijgt het suiker/glucose toegediend.

Het is dus niet automatisch zo dat je baby ook diabetes heeft/krijgt. Heeft alleen iets meer kans daarop.

Hi!

Waarom krijg je een keizersnede en wordt je niet ingeleid? Dan ben je over het algemeen mobieler. Zowel mijn zus als ik zijn bevallen met een keizersnede van onze 2de kindjes (om hele andere redenen dan suikerziekte) en allebei onze kindjes moesten direct na de keizersnede opgenomen worden op de High care unit van Neonatologie (ook allebei om een andere reden; mijn zoontje had water in zijn longen; dochtertje van mijn zus had een infectie opgelopen in de baarmoeder).

Met een keizersnede heb je inderdaad een katheter en mag je zolang je die hebt niet lopen/ uit bed. Als je dus naar je kindje wilt, ben je afhankelijk van de zusters die je daarheen moeten brengen in je bed. Dit doen ze overigens wel voor iedere voeding. Omdat ze op High care lagen tussen hele zieke en veel te vroeg geboren baby's, mag je niet onnodig daar blijven.

Jouw kindje zal niet op een High care unit terecht komen, maar gewoon op de kinderafdeling. Dat beleid is minder strict. Jij ligt waarschijnlijk op een kraamafdeling of gynaecologie. Hoe vaak ze je brengen is ook afhankelijk van het ziekenhuis natuurlijk hoe ze daarmee omgaan, hoe druk het is en of je borstvoeding geeft.

Ik zou deze vragen wel stellen bij je intake-gesprek. En als een keizersnede niet hoeft, wellicht overwegen om in te leiden. Behalve de eerste 24 uur, ben je daarna ook nog niet mobiel. Je mag dan uit bed, maar zitten in een rolstoel of lopen doet gewoon vreselijk pijn. Dus nogmaals: Waarom een keizersnede?

Liefs Anna

Terug
Bovenaan