Zwangerschap en colitis

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Augustus 2003 is bij mij Colitis Ulcerosa, een chronische ontsteking van de dikke darm, vastgesteld. Sindsdien let ik extra op wat ik eet en drink en slik braaf mijn medicijnen.
Hoewel ik gelezen heb dat verschillende artsen tegen een zwangerschap zijn als de moeder colitis heeft, zijn de meeste ervaringen van moeders over colitis & zwangerschap positief. Ook mijn eigen internist staat heel positief tegenover een zwangerschap terwijl de moeder colitis heeft.

Inmiddels ben ik 7,5 week zwanger en beginnen de 'gewoonlijke' zwangerschapskwaaltjes te komen; vlagen van misselijkheid, rugpijn, vergeetachtigheid, problemen met de concentratie en vooral moeheid, moeheid, moeheid...

Vorige winter heb ik voor het 3e seizoen skiles gegeven aan kinderen (woon in Oostenrijk) en was 's middags al behoorlijk moe na het werk. Deze winter, vooral de laatste weken is het echter extreem met de moeheid. Vermoed ook dat veel van de andere 'kwaaltjes' met deze moeheid samen hangen.

Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat mijn damals-vriend-intussen-man en ik vorig jaar nog op zijn slaapkamer woonden en de hond altijd buiten was, omdat hij van m'n schoonvader niet in het ouderlijke huis mocht. Ook hadden we maar  3 konijnen (ook buiten) en 1 aquarium. Inmiddels hebben m'n man en ik een eigen 45m2 woning, is de hond meestal binnen, hebben we 12 eigen en 6 pleegkonijnen en 2 aquaria.

Door de colitis  heb ik altijd al minder energie als daarvoor, maar zoveel meer werk heb ik nu niet aan de extra dieren en het huishouden stond voor m'n zwangerschap ook al op een laag pitje.

Nu vraag ik me dus af waaraan die moeheid ligt. Is het toch vooral de colitis, eerder de zwangerschap, is het me allemaal gewoon teveel, of stel ik me ergens toch aan (zo m'n baas )?

Aangezien dit mijn eerste zwangerschap is en zich zoveel in mijn leven veranderd heeft sinds ik colitis heb (o.a. verhuizing naar oostenrijk en huwelijk), heb ik geen 'vergelijkingsmateriaal'.

Zijn er hier misschien nog meer (aanstaande) moeders die ook colitis (of Crohn) hebben, of anderen kennen die  ervaring met colitis/Crohn & zwangerschap  hebben?
Begin zo langzamerhand nl echt een slecht geweten te krijgen, omdat ik me  vandaag  voor de 2e keer dit seizoen  voor een week heb afgemeld bij m'n baas (net nu hij me hard nodig heeft, omdat het een hele drukke week wordt)...

Groetjes Loïs

hoi hoi
ik herken veel in je verhaal.
bij mij zijn ze er nog steeds niet over uit van wat ik nou precies heb maar ze denken toch aan crohn.let zelf al heel erg goed op mijn eten maar weet dat als ik exstreem moe ben het niks met de zwangerschap te maken heeft maar dat er weer een onsteking aan zit te komen.vooral nu ik zwanger ben heb ik er meer last van dan normaal.
kan je dus alleen advisren nar je lichaam te luisteren en jou gezond heid en die van de baby zijn nou belangerijker als werk.
sterkte verder en luister echt naat je lichaam.
liefs sil

Ik heb zelf geen darmziekte, maar als ik je verhaal zo lees vind ik het niet gek dat je zo moe bent. En je geeft skieles (conditioneel), en je zit in de bergen, en je hebt al die beesten, en je zit in de eerste drie maanden van je zwangerschap. Ik ben ook extreem moe geweest toen, zonder al die activiteiten die jij nu hebt. Ik zou gewoon goed naar je lichaam luisteren, lekker rust nemen, en vroeg naar bed.
Succes, Jelte

Hoi hoi,

Dank jullie wel voor jullie ondersteundende antwoorden, had ik net ff nodig!

Heb overigens deze week toch gewoon vrij genomen. M'n baas baalde er wel sterk van, maar heb vandaag z'n vrouw opgebeld (had zo'n slecht geweten gekregen) en die snapte het, als moeder van 2 jonge kinderen , gelukkig wel. ze zij ookdat ik me niet teveel van haar man of van anderen aan moest trekken en dat ik gewoon thuis moest blijven als ik me slecht voel!

Heb vanochtend bijna de hele ochtend geslapen en nu gaat het wel weer. Ga deze week dus heel goed uitrusten, zodat ik er daarna hopelijk weereen tijdje tegenaan kan!

Groetjes Loïs

P.S. ik heb vroeger niets van mijn colitis gemerkt doordat ik van kinds af aan al op heb moeten passen met eten en drinken, omdat ik tevens een spastische dikke darm heb (net als mijn moeder en broer). Doordat mijn eet- en leefpatroon zich in Oostenrijk opeens zo drastisch veranderd had (elke dag witbrood en patat - dat laatste van de kinderen uit m'n klasje - en daarnaast 1e alcoholverzoek,  hoort er nu eenmaal  in ieder geval 1x bij,  en veel stress), is de colitis  erbij gekomen.
Maar ja, als je alles al van te voren weet, ga je al liggen voordat je valt!

hallo
ik ken de ziekte wel en ben nu zwanger rond de 10 weken mijn man heeft colitis... maar d emeeste moeheid komt van je zwangerschap en daarna van je darmen. want in de eerste maanden hebben heel veel vrouwen ook last van verstopping..als je rechtstreeks wil kletsen moet je me maar even melen kathelijnemcque@hotmail.com

Terug
Bovenaan