Zwangerschap en Mexicaanse griep?

Hallo allemaal,

Ik wil niemand ongerust maken, maar ik ben benieuwd wat julie hier verder over weten:
Er schijnt gister iets in de krant te hebben gestaan over dat zwangere vrouwen een ergere vorm van Mexicaanse griep krijgen als ze besmet raken en dus eigenlijk aan de virusremmers zouden moeten. Toen dacht ik, "zie je wel?"
Ik heb hier al een hele week over nagedacht; je weerstand verandert als je zwanger bent, waardoor je dus vatbaarder wordt voor rare dingen. Daarnaast mag je niet zomaar alle medicijnen hebben als je zwanger bent.

Maar ik bedacht me ook dat ik eigenlijk niks weet van deze griep en de risico's voor zwangere vrouwen en hun ongeboren kindjes....

Ik werk zelf continu met mensen, ook iedere keer anderen, waaronder de meest onfrisse types. Ik geef iedereen een hand en zit zeker een uur in een klein kamertje met ze. Ik heb geen idee met wie ze om gaan en waar ze zijn geweest, dus ik kan de kans op besmetting niet verder voorkomen dan met de reguliere middeltjes(altijd je handen wassen, niet in iemand gezicht hoesten en niezen(niet dat ik anderen daar in kan sturen, niet iedereen is hier namelijk even fatsoenlijk...).

Dussss..... wie weet er meer en wat nu???

Groetjes, Karin

Hoi Karin,
ook ik vind het wel eng hoor het is bij mij een paar straten verder op waar twee mensen nu besmet zijn met dit virus!
Het zijn hele nette mensen hoor dus het is niet zo dat het alleen bij onfrisse mensen voor komt ze waren op huwelijksreis geweest en nu hebben ze dit.
Ik hoop maar dat het niet verder uitbreid en ze zitten voorlopig nog binnen.
Maar eng is het zowiezo voor onze zwangeren maar ook voor alle andere mensen zou toch echt niet graag iemand hieraan willen verliezen.
Hopen dat het snel onder controle in ons land zou zijn.
Groetjes dessie

hoi hoi

ja nou idd hoor ik heb een tijdje geleden zelf ook even wat opgezocht namelijk of je als je zwanger bent wel tamiflu mag slikken(het medicijn wat de griep geneest)
wat ik heb gelezen is dat het niet geadviseerd word met een zwangerschap   dus zeer terecht dat we hier toch wel wat angstiger voor kunnen zijn dan vrouwen die niet zwanger zijn
maar ja ik denk dat je dit toch niet uit de weg kan gaan tenzij je je opsluit in huis en dat lijkt me ook geen optie
gewoon proberen als je iemand ziet die verkouden is zoveel mogelijk uit de buurt te gaan en ook vooral grote mensen massas vermijden ik ga nu dus ook niet zo snel naar de markt   en ga naar de winkel als het niet zo druk is en meer kan je eigelijk niet doen en ja goed je handen wassen etc

groetjes sabrina

De moeder van mijn gastouder wordt er ook van verdacht. Ze moest vandaag ook bloedprikken om te kijken of ze het heeft. Mijn gastouder is nu ook ziek, en mn dochtertje dus ook.

Het advies was om goed de temperatuur in de gate te houden en zodra er sprake is van verhoging te gaan onderdrukken met paracetamol. En uiteindelijk is het ook maar gewoon griep. Ja, wel heftiger dan de gewone griep, maar echt alleen maar griep. Het is natuurlijk niet iets wat je moet onderschatten, zeker niet.

En net als met gewone griep, is het risico voor het ongeboren kindje vooral de hoge koorts. Die kan je dus zoveel mogelijk onderdrukken met paracetamol. Dus ik maak me zelf nog niet zo heel druk. Gewoon wat vaker de handen wassen, en goed denken aan je vitamientjes enz..... Meer kan je denk ik ook niet doen.....

Ik had t toevallig van de week gevraagd aan de VK: wat de gevolgen waren als je t zou krijgen, voor ons kindje en voor mij.
Zij zei dat als je t toch zou moeten krijgen je t voor je kindje beter nu kan krijgen omdat jouw lichaam je kind altijd zal beschermen. Voor jou zelf daarentegen is t extra zwaar aangezien alle beschermingsmechanismen uitgezonden worden naar je kindje.
Toch is ons volwassen lichaam sterker dan dat van een geboren baby en dus zou je je wat dat betreft meer zorgen moeten maken na de geboorte (denk aan de KDV's/consultatiebureau's en dergelijke waar je kindje in aanraking komt met andere kindjes). Ik heb nu zoiets van: zodra mijn kindje er is sluit ik me op tot de griep verbannen is, maar ja, dat is ook bijna niet mogelijk natuurlijk. Moeilijk hoor, pffff.
Toch maar zo gezond mogelijk leven met zijn allen, zo weinig mogelijk handen schudden (dan maar onbeleefd zijn:)) en pinnen met een zakdoekie om je vinger
Veel gezondheid toegewenst allemaal!

Gr. Marieke

Terug
Bovenaan