zwangerschap en paardrijden

A

Anoniem

Guest
hoi hoi

wij proberen sinds kort zwanger te raken en ik ben erg fanatiek in de paardensport. ik heb altijd gezegd dat als ik zwanger zou zijn, ik meteen zou stoppen met paardrijden. ik rij ongeveer 4 keer per week en eens in de maand heb ik een wedstrijd. de wedstrijden die ik rij zijn lichamelijk erg zwaar en inspannend.

nu we daadwerkelijk proberen zwanger te raken, twijfel ik of ik wel zou stoppen met rijden. moet ik gewoon naar mijn lichaam luisteren wat hij aangeeft of zal ik definitief stoppen? de pony waar ik op rij voel ik goed aan en ik ben niet bang dat ik er gauw af zou vallen, dat is de laatste 6 jaar niet meer gebeurt. het kan natuurlijk altijd wel, maar je kunt ook van het keukentrapje vallen.

ik zit meer met het gehobbel en de inspanning. wat vinden jullie?

liefs janine

Lieve Janine, ga asjeblieft lekker door met paardrijden.
Zwanger zijn is geen ziekte!
En  van dat gehobbel en gespring heeft je kindje echt geen last, vooral niet als het nog heel pril is.
Las pas een heel verhaal van een vrouw die net als jij heel fanatiek is met paardrijden en erachter kwam dat ze zwanger was toen het kind geboren werd .
Dusss... ga lekker door waar je mee bezig bent. Stel dat het nog even duurt voor je zwanger bent, dan baal je pas echt!! En pas als je echt zwanger bent kan je nog altijd besluiten te stoppen.

Succes!

Groetjes TeHa

Hoi Janine,

Ik heb zelf jarenlang zeer fantiek gereden en veel les gegeven. Momenteel rijd ik niet meer, omdat ik (ook vanwege mijn zwagerschapswens!) ben gestopt met rijden. Maar dat had ermee te maken dat we het financieel niet konden trekken, zeker niet als er een kindje zou komen.

Maar je hoeft niet bang te zijn voor het rijden hoor. Dat is dus ook echt niet de reden dat ik ben gestopt. Gewoon lekker blijven rijden zo lang je er geen last van krijgt.

Mijn ene vriendin is nu 11 weken zwanger en start gewoon nog. Ze merkt wel dat ze tussendoor wat eerder moet stappen maar verder geen enkel probleem. Een andere vriendin is in de 4/5e maand gestopt met rijden omdat ze last van haar bekken begon te krijgen en mijn vroegere instuctrice is (weliswaar rustig, maar toch...)  door gereden tot een week voordat  ze was uitgerekend (alhoewel me dat niet zo gezond lijkt!!).

Kortom: ik denk dat je gerust kunt doorrijden, zeker wanneer je een betrouwbaar paardje hebt. Alleen overdrijf het niet! Luister naar je lichaam.

Heel veel suc-6,
groetjes Nanda

Hoi Janine, ik heb er ook al een beetje over nagedacht wat ik zal doen als het zover is en (stiekum) om mij heen geïnformeerd. Volgens mij kan je best blijven rijden zolang het goed voelt. Op een gegeven moment gaat alles in de weg zitten en is rijden niet prettig meer heb ik gehoord. Toch zou ik voor jezelf bepalen of je het wel of niet veilig vind om door te gaan met springen en andere intensieve wedstrijden. Je kindje zit wel heel veilig bij jou in je buik en ook al is je paard zo betrouwbaar, het blijven dieren. Dus onmiddelijk stoppen lijkt mij wat overdreven maar op een gegeven moment stoppen met wedstrijden zal ik wel doen. Ook al omdat het toch een raar gezicht is als je met een dikke buik te paard zit.

Hoeveel weken was Anky ook alweer op de OS?

Liefs en geniet van het rijden zolang het kan.

Terug
Bovenaan