Zwangerschap en studie (afstuderen) combineren

A

Anoniem

Guest
Ik weet sinds 2 weken dat ik zwanger ben (ongepland). Uitgerekend eind januari.
Op het moment zit ik in het derde jaar van de pabo. Ik volg deze opleiding in deeltijd. Aankomend schooljaar ga ik afstuderen. Omdat ik anders met een studieschuld zit moet ik mijn diploma voor aug 2008 gehaald hebben. De theorie mogen we zelf invullen. De praktijk is 28 weken (waarvan de laatste 16 wkn aan een gesloten)  2 dagen in de week stage lopen.
Zou dit te combineren zijn met zwangerschap en later kindje?? Wie heeft hier ervaring mee?

Hallo,

ik ben een zwangere studerende mama!
Zit nog maar in mijn eerste jaar, dus heb niet veel info over afstuderen en zwanger zijn, maar weet wel een hele goede site voor je (als je hem zelf nog niet gevonden hebt)  
www.studerendemoeders.nl weet zeker dat de meiden op deze site je verder kunnen helpen!

Gefeliciteerd met je zwangerschap!!!!!
Groetjes Nika

Hoi,

Ik heb een dochtertje van 4 jaar en heb prima mijn studie kunnen combineren met haar. Het viel niet altijd mee  helemaal rond tentamenperiodes  maar met wat hulp ging het wel. Ik ben nu 29 weken + 3 dagen zwanger van de 2e. Ik moest dit jaar eigenlijk stage lopen maar heb er bewust voor gekozen om het een jaartje  uit te stellen. In oktober begin ik weer aan mijn stage en dan hoop ik maar dat ik het red met 2 kinderen. Ik zit er wel een beetje tegenop aangezien ik mijn scriptie moet maken en dat brengt een hoop stress met zich mee maar ff een jaartje doorbijten en daarna wil ik 3 dagen gaan werken dus heb ik dan alle tijd voor mijn kids. Nu geniet ik nog ff van een stressloze zwangerschap en natuurlijk van mijn dochtertje, straks moet ze mij gaan delen met haar broertje.

Heel veel succes en ik wens je  een hele fijne zwangerschap toe.

Grt Jacy

Ik wilde heel graag voor de zomervakantie afstuderen, zodat ik in de zomer voorbereidingen kan treffen voor de kleine die in oktober komt (ik werk in het onderwijs).
Helaas ben ik tijdens het begin van  mijn zwangerschap vaak erg moe geweest: 80% werken, masteropleiding erbij, huishouden, sporten, sociale bezigheden...
Een paar weken geleden heb ik besloten dat die studie dan maar een tandje lager moest. Er viel echt een last van mijn schouders en ineens realiseerde ik me dat ik al bijna op de helft van mijn zwangerschap was... en ik had er amper van kunnen genieten omdat ik te druk en te moe was!
En nu? Volg ik alleen de lessen (een keer in de twee weken een avond) en doe daar de opdrachten voor. De dingen die je "in je eigen tijd" moet doen (bijv. afstudeerscriptie) doe ik in de zomervakantie en misschien nog wel hier en daar als mijn verlof is ingegaan en ik op de baby "zit te wachten".
Soms lopen dingen anders dan je zou willen en moet je prioriteiten stellen. Eigenlijk is dat ook een vorm van flexibel zijn.
Misschien is een grappig verhaal dat ik tijdens mijn opleiding een uitwisselingsstudente uit Engeland in de klas had die een baby had. De kinderwagen stond in de hoek van de klas en als de kleine ging huilen nam ze hem even mee de gang op. Zo heeft ze het gewoon gered, ook in het studentenhuis!

Succes!

Hoi,

ik ben net afgestudeerd, op dat moment was ik ongeveer 20 weken zwanger.
ik werkte daarnaast 3 dagen en ik heb al een dochter van 1,5. tijdens mijn eerste zwangerschap was ik ook al bezig met deze studie, toen werkte ik 4 dagen.  destijds heb ik nog een tentamen gedaan toen ik 37 weken zwanger was.

volgens mij kan het dus allemaal prima, maar het hangt er van af wat je naast je studie allemaal doet, wat voor steun je van het thuisfront krijgt en vooral ook van hoe je zwangerschap verloopt. beide keren heb ik de eerste 3 maanden niet aan alle verplichtingen voldaan, omdat ik me daar echt te slecht voor voelde. verder gaf mijn studie mij veel energie en dat veranderde niet door de zwangerschappen.

als je zo dicht tegen het einde aan zit, is het misschien ook handiger om het nu maar even af te maken, studeren met een kleine baby vond ik lastiger dan tijdens de zwangerschap, maar is ook zeker niet onmogelijk. ik moest wel duidelijke keuzes maken. even wat midner tijd voor vriendinnen en als de kleine sliep snel wat artikelen lezen in plaats van de plee poetsen.

overigens denk ik dat er wel regelingen zijn die er nu je zwanger bent voor kunnen zorgen dat je afstudeerdatum later kan zijn, zonder dat dat gevolgen heeft voor je studieschuld. daar kan je studieadviseur je vast meer over vertellen.

sterkte met je keuzes!

nev

Terug
Bovenaan