Zwangerschapdiabetes

<p>Hi lieve mamas, </p><p>Zijn er ouders die zwangerschapdiabetes hebben en hoe ziet jullie eetschema er ongeveer uit?</p><p>Ik heb pas volgende week een afspraak staan en wil nu al zo goed mogenlijk op alles letten. Geen chocolade snoep enz spreek voor zich. Nu las ik ook dat je beter geen brood kan eten? Op internet kan ik ook niet echt speficieke dingen vinden of wat je het beste kan eten ipv brood bijv.  We eten sowieso al. Volkoren producten ipv gewone over het algemeen. Zilverrijst ipv normale rijst.</p><p>Hebben jullie voorbeelden of tips. Ze zijn van harte welkom.  </p>

Het is voor iedereen heel verschillend. 
Het dieet komt neer op een beperking van de koolhydraten. Een hoofdmaaltijd van max 40-50 koolhydraten en tussendoortjes van max 15-20 koolhydraten. 
Maar iedereen reageerd wisselend. Zo reageer ik heel erg op fruit maar kan ik wel prima een keer frietjes eten. Volkoren brood red ik niet maar koolhydraatarmbrood weer wel. Het wordt een zoektocht maar door wat vaker te prikken zie je wat je wel en niet kan hebben.
Veel succes!!

Hey, ik heb t ook helaas.
tips: 
verse soep maken
geen wit brood
geen brood uit de oven (dus ook geen pizza)
zo min mogelijk rijst/deeg/aardappels/cornflakes
bij de jumbo koolhydraat arm brood halen (zijn van die halfjes) proeft bijna geen verschil met volkoren brood
geen zoet beleg meer, alleen kaas/vlees producten. Eitjes, komkommers tomaat enz mag wel. Ook zuivelspread enz, zolang je maar light gebruikt. En achterop zie je dus de hoeveelheid koolhydraten per 100gr enz. 
let bij de dranken niet op de: 0,0 suiker toegevoegd (dit is vals) bij diabetes moet je de koolhydraten juist op 0,0 hebben staan. Melk mag wel. Frisdrank liever niet. Anders zero/max (zero 7-up bijv)
‘slimpie’ merk ranja is ook stuk beter dan de anderen. Vermijd ALLE fruitdranken en probeer ook maar 1 stuk fruit per dag te eten. Meer zorgt juist voor teveel glucose aanmaak. (Tip: griekse naturel yoghurt met een kiwi of appel erin gesneden) die waar al fruitsmaak inzit zitten ook vol met koolhydraten. 
Qua avondeten mag je echt wel pasta of aardappel of rijst enz. Maar doe dit verminderen in hoeveelheid en vul dat in met meer groente.
Met deze tips lukt het wel!Dan voelt het niet als een dieet, maar houd je wel alles netjes in controle. Maar inderdaad heen chocolade ?? dat is voor mij het moeilijkste..nog 6 weken te gaan...?
succes ??

Hoi!

Ben je al aan het meten? Ik kwam er namelijk achter dat ik juist in de ochtend te hoog zat na brood eten. Daarom eet ik nu in de ochtend magere kwark met zoetstof (zonder zoetstof en als het zo zuur is krijg ik het niet weg) en een glas optimel en kopje koffie.
Dan om 09.00 heb ik meestal weer trek (als ik aan het werk ben tenminste, ik start om 07.00) en dan eet ik een appel. Dan om 10 uur een broodje met kaas of vlees (smeerkaas, sandwich spread of notenpasta mag ook) en om 12 uur weer een broodje. Dan eet ik smiddags meestal 2 crackers rond een uur of 3 en dan s'avonds gewoon avondeten. Opletten op de aardappels (ik eet er ong 1,5) en geen pannekoeken en patat en pizza enz. Ook probeer ik zoveel mogelijk 'normaal' vlees te eten dus geen schnitzels en andere gepaneerde dingen. Af en toe eet ik ook wel eens iets wat niet heel erg goed is (patatje oid) maar dan ga ik wel daarna wandelen zodat de bloedsuiker niet te veel piekt. Die extreme pieken en dalen in je bloedsuiker schijnen dus niet erg goed te zijn. 
Af en toe neem ik 2 kleine blokjes pure chocola aangezien het nog wel een beetje leuk moet blijven en ik reageer er niet te heftig op. 
Vandaag kon ik de verleiding niet weerstaan en heb ik een klein handje chocopinda's gehad en ja hoor, zat alweer tegen de grens aan. Dus je moet dmv bloedsuiker controle erachter komen wanneer je het meest resistent bent en wat je wel en niet kan hebben

Ik heb het ook, maar heb gelukkig super weinig hoeven aanpassen. Nu is dat natuurlijk voor iedereen verschillend, en daar wordt je straks goed in begeleid. Wel werd me tijdens een voorlichting op het hart gedrukt om op te letten dat je niet minder gaat eten: voor je kindje heb je genoeg voedingsstoffen nodig, ook koolhydraten. Tot je passend advies hebt gekregen kan je denk ik niet meer doen dan de 'normale' gezonde keuzes: volkorenbrood, volkorenpasta, etc. Niet snoepen. Succes!

Ik at koolhydraatarm brood  dronk alleen water of thee. En voor de rest heel veel groente over de dag, beperkt fruit. Veel kaas en eieren kan je eten. Als snoep deed ik nootjes eten (zit je ook al gauw aan je koolhydraten,maar beter  en gezonder dan chocolade) maar at soms ook 1 twixje voor de rest hield ik een dagboek bij met inname koolhydraten en calorieën  Het is soms even uitvogelen maar uiteindelijk valt het allemaal reuze mee. Ik ben hierdoor na de zwangerschap wel veel gezonder gaan eten dan daarvoor. Snoep nog wel zo nu en dan ? avond eten was soms al gauw teveel maar ik kon goed volkoren macroni hé ben maar geen rijst, dus at vaak macaroni of chili zonder rijst. Het is per persoon wel anders en even uitzoeken wat je wel en niet kan hebben. 

Terug
Bovenaan