Zwangerschapdiabetes

<p>Hallo dames, </p><p>In 2019 mei ben ik bevallen van mijn zoontje. Ik heb toen de suikertest gehad en uiteindelijk bleek dat ik zwangerschapdiabetes had. </p><p>Nu ben ik iets tussen de 5-6 weken zwanger en omdat ik vaak moest plassen en constant dorst had heb ik de glucosemeter erbij gepakt. Ik ben nu al dagelijks aan het prikken en test:</p><p>- bij het wakker worden al boven de 6,2</p><p>- na het koolhydraatarm eten rond de 8</p><p>- na normaal eten boven de 9. Zelfs de 11 gezien</p><p>- na 2 volkoren boterhammen op 8,4</p><p>Gisteren voor het slapen stond het op 5,7 en toen ik wakker werd (nuchter) weer op 6,2?</p><p>Ik snap er niets meer van. Kan ik zo vroeg alweer diabetes hebben.? De verloskundige wil de suikertest laten doen wegens beleid, maar ik heb juist begrepen dat dat heel erg slecht is in dit stadium omdat de organen nog in ontwikkeling zijn. Daarnaast ben ik toch al aan het meten? Is toch overduidelijk?</p><p>Hoe kan ik voor het slapen gaan een lagere waarde hebben en in de ochtend weer hoger? Ik ben mezelf al dagen aan het verhongeren, omdat mijn waardes hoog blijven. Ik weet niet wat ik ermee moet </p>
 
Beste D Roosje,
Gefeliciteerd met je zwangerschap. 
Mijn advies is om maandag gelijk contact op te nemen met je huisarts om alles te bespreken. Waarschijnlijk zal hij/zij je gelijk doorverwijzen naar een internist. 
Je hebt gelijk dat het niet verstandig is om pas op de suikerwatertest met 16 weken te wachten. 
Probeer dit weekend je maaltijden al wat te spreiden (niet verhongeren) en lekker veel te bewegen. Dat laatste zorgt er ook voor dat je suikers minder hoog worden. 
succes ermee. 
(ik behandel zelf zwangeren met diabetes in het ziekenhuis, dus weet waar ik het over heb)
 
Vroeg me trouwens nog wel af of je strips niet over de datum zijn. 
heb je nu nieuwe gekocht? Ik denk nl dat die van de vorige zwangerschap niet meer goed zijn. 
 
Ik heb bij mijn beide zwangerschappen diabetes gehad. De internist heeft na mijn laatste zwangerschap aangegeven dat ik bij een eventuele volgende zwangerschap meteen mijn dieet moet oppakken. 
Dus koolhydraten beperken en goed verdelen over de dag en suiker beperken. 


Heb je na je eerste zwangerschap ook een bloedonderzoek of iets dergelijks gehad? Misschien is je diabetes wel niet weggegaan? 

Ik hoorde van mijn diabetisch verpleegkundige dat je suiker ook kan gaan schommelen als je slecht slaapt. Misschien heeft dat er nog mee te maken. 
 
Ja het zou wel nog kunnen dat je toch na je eerste zwangerschap al gelijk type 2 hebt ontwikkeld. Wat ik niet hoop voor je.  
Ik zou wel gelijk actie ondernemen want waarschijnlijk zul je al snel over moeten op medicatie. Vooral omdat je nuchtere waarde hoog blijft en omdat je het met je voeding al niet goed onder controle krijgt. 
Oh ja en inderdaad even checken of je strips niet over datum zijn. Ik heb ook een dochtertje van juni 2019 en ben nu 2-3 maanden geleden begonnen met prikken (vanaf 17/18 weken zwangerschap) en toen ik in september bij 21 weken de suikertest had hoorde ik dat ook van de houdbaarheid. Gelijk mijn stripjes nagekeken en waren idd over datum. Wel maar iets van 2 maanden ofzo. Maar toch kan dit schijnbaar de waardes heel erg beïnvloeden. 
Het is trouwens goed mogelijk dat het savonds lager is dan de nuchtere in de ochtend. Dit komt omdat er in de nacht ook allerlei dingen in je lijf gebeuren waardoor de suiker schommelt. 
 
De strips zijn over datum ? ik heb met 1 keer prikken een aantal strips achter elkaar gebruikt en ik kreeg iedere keer een andere waarde wat schommelde tussen 5,7 en 6,5. 
 
Ik heb de huisarts gebeld en word vanmiddag weer teruggebeld. Ik heb bewust geen strips besteld, omdat het een obsessie begint te worden. In de tussentijd let ik op wat ik eet en verspreid ik.kleine porties over de dag 
 
Jeetje wat vervelend dat je waardes nu al zo lijken te schommelen! Zwangerschapsdiabetes is natuurlijk veel heftiger dan bloedarmoede wat ik tijdens de vorige zwangerschap had, maar ik ben nu 6 weken zwanger, en mijn Hb is nu al van 7.8 (wat het anderhalve maand geleden nog was toen ik het om andere redenen liet prikken) naar 7.1. Nog net geen bloedarmoede nu dus (7 is de ondergrens op deze termijn), maar wel dus in die paar weekjes al helemaal op z'n kop gezet, ook die eerste paar weken kunnen al ontzettend veel doen met je lijf! Zou me dus ook nog niet direct zorgen maken over dat je misschien al type 2 ontwikkeld heb sinds de vorige zwangerschap, zeker niet als je pas sinds je nieuwe zwangerschap deze symptomen hebt. 

Veel succes met de huisarts straks! ;)
 
Terug
Bovenaan