zwangerschaps diabetes

A

Anoniem

Guest
Hoi meiden.

Heeft iemand dit toevallig wel eens meegemaakt binnen zijn zwangerschap??? Wat zijn de grootste symptomen daar van???

Marian

Hee Marian!!!

In mijn vorige zwangerschap heb ik zwangerschaps diabetes gehad in de laatste 2 maanden van mijn zwangerschap. Toen ik voor de bloed curve naar het ziekenhuis ging merkte ze op dat mijn suiker aan de hoge kant was. Achteraf had ik het zelf aan kunnen zien komen doordat ik af en toe van die flauwtes had. (Dan begin je te trilen en dan MOET je suikers eten om weer een beetje bij te komen) Ook was ik heel erg moe, maar ik dacht dat dat normaal was..

Ik ben toen door de VK doorgestuurd naar de gynacoloog. Die heeft mijn bloed opnieuw onderzocht en idd  waren de waardes weer wat hoog. Hij heeft me toen twee weken op een  helemaal suikervrij dieet gezet en daarna mijn bloed opnieuw nagekeken. De waardes waren niet gestegen maar ook niet gedaalt.

Omdat ik graag thuis wilde bevallen mocht ik met een streng suikervrij dieet terug naar de VK, maar het werd wel wekelijks gecontroleerd en de beeb werd dmv echo's goed in de gaten gehouden.
Gelukkig bleven de waardes gelijk en ben ik bij de VK mogen blijven. (uiteindelijk toch nog in het zkh bevallen, maar dat had een andere reden.)

Er bestaat een grote kans dat ik het deze keer opnieuw ga krijgen. Ik maak me er nog niet druk om en ik zie het wel. Wel doen ze deze keer vaker en een dagcurve inplannen.

Heb je een idee dat je suiker gaat krijgen?? Zit het in je familie??
Hoop dat ik je wat duidelijkheid heb kunnen geven

Liefs, Marielle   (OKTOBER forum, daar kunnen we het er ook over hebben hoor!)

Ps, als je suiker waardes veel te hoog zouden zijn, krijg je geen medicijnen, maar ga je insuline spuiten

Hoi Marian,

Ik heb suiker vanaf week 29, en eerlijk gezegd heb ik het niet gemerkt.
Ik moest van de gyn een dagcurve prikken omdat ik van mezelf hoge bloeddruk heb en suiker in de familie voor komt. Mijn waardes waren dus aan de hoge kant. Ik moest de dag erna naar de dietiste waar ik een koolhydraten beperkt dieet kreeg voorgeschreven, dit houd in dat ik per eetmoment 50gr koolhydraten mag hebben. Dit hielp dus wel behalve de waarde na mijn ontbijt blijft hoog, hier kan ik echt niets aan doen want zelfs al eet ik maar 1 beschuit dan is hij nog te hoog, en ja ik moet toch eten he. Nou moet ik aankomende week weer een dagcurve prikken en komende donderdag weer naar de gyn, dus ben benieuwd.
Maare....denk jij dat je suiker hebt dan?

Groetjes, Patricia

Hoi,

Nou, dat vind ik nog eens een goede vraag. Bij mij zijn namelijk in week 12 alle waardes gemeten en toen was mijn suiker op zich goed. Kan het zijn dat dat een momentopname is?
Ik twijfel namelijk een beetje aan de uitslag. Mijn vader heeft vanaf zijn jeugd diabetes en ik ben bekend met hippo's. Nou heb ik de laatste 4/5 weken regelmatig, toch zeker 1 keer per dag, dat ik ineens heel trillerig ben, alsof ik 10 koppen koffie opheb, of alsof ik heel lang niks gegeten heb. Het voelt echt niet goed. Daarbij ben ik ook nog duizelig. Dit is mijn vierde zwangerschap en dit heb ik niet eerder gevoeld. Ook heb ik het idee dat ik er meer last van heb als ik gesnoept heb, kan dit kloppen?

Gisteren had ik het er over met mijn gyn., maar die praatte er meteen overheen (is een stom wijf, sorry voor mijn taalgebruik) en had het blijkbaar erg druk (ze liep ook al een uur uit). Voordat ik het wist stond ik weer buiten. Ik overweeg nu een keer bij mijn huisarts langs te gaan, die kunnen dat toch ook testen? Ook moest ik bij mijn vorige zwangerschappen altijd tweemaal in de zwangerschap laten testen, maar dan echt eerst prikken als je nuchter bent, dan eten en dan weer prikken.

Ivy

Terug
Bovenaan