Zwangerschaps diabetes ?

A

Anoniem

Guest
Ik heb gisteren een bloedsuiker test (lunch-test)  laten doen bij de huisarts en de waardes waren (veel)te hoog.Nu moet ik maandag hals over kop naar het ziekenhuis om een glucose tolerantie test te laten doen.

Weet iemand van jullie wat de risico's zijn van diabetes tijdens de zwangerschap voor moeder en kindje?

Heeft iemand ervaringen met een dieet of als dat onverhoopt niet mocht werken, het spuiten van insuline?

Ik maak me wel  zorgen, alhoewel ik weet dat ik eerst maar eens moet afwachten.
(tja, da's nou juist zó moeilijk)

Fijn weekend, groetjes, GG

Hoi GG.

Ik heb er zelf geen ervaring mee hoor maar ook mij willen ze maandag gaan testen ervoor. Hoever ben jij nu dan?? Ik las dat het meestal tussen de 24 en 28 weken voor kan komen en ben zelf pas 18 weken. Had je ook symptomen ervoor dan?? Sorry hoor ik zat dus eigenlijk een beetje met dezelfed vraag.

Marian

hee Marian,

Ik ben nu 27 weken en heb zelf geen klachten, maar het kindje ligt ietsje voor in ontwikkeling en ik groei erg hard...niet zozeer in kilo's maar in buik omvang.
Mijn zoon was 4740 gram en met een (verticale) keizersnede ter wereld gekomen.

Ik ben eigenlijk wel blij dat ze het nu goed in de gaten houden en hoop dat ze me niet weer twee weken overtijd laten lopen...

Ik hou je wel op de hoogte van evt ontwikkelingen na de GTT, okee?

Succes morgen! Ga je bij de huisarts zo'n lunch-curve doen of ook naar het ziekenhuis voor zo'n glucose tolerantietest?

groetjes,GG

Hoi Marian,

Ik had ook een te hoge suiker. Ben op dieet gezet (geen frisdrank meer, geen snoep en geen suiker in de thee en koffie) Verder heb ik zelf echt goed op produkten gekeken of er veel suiker in zat en het dan dus niet meer gegeten.
2 weken later was mijn suiker weer goed.
Als ik jou was zou ik dus goed gaan "lijnen" om zo te proberen om insuline te voorkomen.

Een te hoge suiker kan een hoog geboortegewicht geven voor je kindje (die van mij loopt al iets voor op gewicht (is wel een schatting)) en ik weet niet of het daar door komt.
Verder wordt jouw kindje geboren met een te hoog suikergehalte en gaat dit energie vreten om dit omlaag te krijgen. Je kindje moet natuurlijk bezig zijn met bv of fles goed leegdrinken en slapen.

Veel succes en probeer gewoon alle suikers te laten staan.

groetjes Mariska

Hoi

Ik hoor het graag van je hoe het is gegaan. Ik moet morgen bloed laten prikken, ze gaan dan kijken naar miijn schildklier functie en suiker. Ben zeer benieuwd, ben de afgelopen jaren al vaker op schildklier functie getest maar nooit echt schokkende uitslagen uitgekomen. Toch komen al min klachten daar dus vaak weer op uit. Heb veel last van keelpijn en snel een droge mond, vooral 's nachts slaap ik er slecht van omdat ik vanaf 2.00 uur vaak al een kurk droge mond heb. Ach we zullen wel zien morgen

Groetjes Marian

goedemorgen GG,
ben zelf niet zwanger maar heb wel diabetes, voor jezelf kan je bloeddruk omhoog gaan en kan je last krijgen van vochtophoping. de baby kan een groot en zwaar worden. misschien is het een idee om contact op te nemen met een dietiste om te kijken wat er met je voeding kan gebeuren om het omlaag te krijgen. vooral letten op de koolhydraten!en beweging is ook goed voor je suikerwaarden(wandelen b.v of fietsen)
ik wens je veel sterkte en   een hele fijne en vooral gezonde zwangerschap!!

Hoi GG

Ik zou nog even wat laten horen over de uitslag. Nou gister eindelijk gehad en de assistent zei dat alles verder goed was (gelukkig). Wel lastig met die klachten enzo, maar goed daar moet ik maar weer mee leren omgaan dus.

Liefs Marian

Terug
Bovenaan