Zwangerschaps- en bevallingsverlof

<p>Hallo allemaal,</p><p>Ik zit met een dilemma! Ik ben 16 maart uitgerekend, mijn verlof is 4 weken van te voren in gegaan. Daarvoor heb ik 3 weken halve dagen gewerkt.</p><p>Nu zit het zo dat het UWV mijn zwangerschapsverlof met 2 weken heeft ingekort omdat ik ‘ziek’ was, terwijl ik dus wel gewoon die 2 weken door heb gewerkt. Weliswaar halve dagen, maar dat zou in principe volgens mij niets uit moeten maken?</p><p>Weet iemand of het UWV dit zomaar mag doen? Aangezien het wettelijk bepaald is dat een vrouw recht heeft op minimaal 16 weken verlof, wat nu in mijn geval dus maar 14 weken zijn?</p><p>Ik hoor het heel graag!</p><p> </p><p>Groetjes Fleur</p>

Volgens mij is het zo dat wanneer je halve dagen werkt ivm de zwangerschap, je automatisch 6 weken van tevoren met verlof gaat. Dan houd je 10 weken na over. Werk je halve dagen omdat je vakantie dagen opneemt of om een andere reden dan de zwangerschap halve dagen ziek bent, dan blijft het 4 weken voor en 10 weken na. 

Bedankt voor je snelle reactie!
Als het zo zou zijn zoals jij zegt. Had het UWV of mijn werkgever of iemand dat dan niet door moeten geven? Want nu heb ik dus 2 weken gewerkt voor eigenlijk niets. Ik ben zo lang mogelijk door gegaan zodat ik na de bevalling zo lang mogelijk bij onze kleine kan zijn..

Als je (deels) ziek gemeld staat dan hoor je inderdaad zes weken van tevoren met verlof te gaan. Ik begrijp echter dat dit niet is gebeurd, je hebt immers nog halve dagen gewerkt. Het UWV staat in zijn recht, maar het lijkt me verstandig om even met hen en met je werkgever in gesprek te gaan.

Het klopt wat gebruiker zegt. Heel raar dat niemand je daarop heeft gewezen. Ik zou overleggen met je werkgever over de dagen die je extra hebt gewerkt. Wellicht kan je die dan aan het eind van je verlof plakken, als ze een beetje mee willen denken. Je hebt ten slotte langer voor ze gewerkt dan waar zij je voor betaald hebben. Over die 2 weken hebben zij al de uitkering van het UWV gekregen.

Dankjewel Tulipaa.
Klopt inderdaad, ik ben ol advies van de arbo halve dagen gaan werken tot 4 weken van te voren. En nu kreeg ik ineens een brief met daarin: u heeft recht op 16 weken verlof, dit houdt in van 16 februari t/m 26 mei. Maar toen ik het ging nakijken, zijn dit maar 14 weken. 
Ik ben met het UWV al in contact, maar daar zal ik morgen maar weer achteraan gaan. Aangezien zij het zelf ook fout zetten in de brief.  

Een collega van mij had dat ook. Als je onder de ziektewet valt dan ben je verplicht om 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof te gaan. Blijft er inderdaad 10 weken daarna over. Ze moeten je minimaal 10 weken erna geven. Ook als je te laat bevalt. Als je een week na je uitgerekende datum bevalt. Dan krijg je een week extra verlof. 

Bedankt NewMom! Ik blijf het een heel raar verhaal vinden dat dit zo in zijn werk gaat. Die brief van het UWV is ook getekend nadat mijn verlof is in gegaan. 
Ik zal morgen nog afwachten waar het UWV mee terug komt, daarna ga ik met mijn baas verder bespreken hoe en wat.  
In ieder geval bedankt allemaal voor het meedenken

Terug
Bovenaan