zwangerschaps verklaring

hallo allemaal,

ik ben nu 13 weken zwanger, en ben deze week ziek thuis gebeleven, omdat ik me zo beroerd voel, en daarnaast een fikse verkoudheid te pakken heb.
Nu heb ik op me werk doorgegeven dat ik zwanger ben.
Nu willen ze dus een zwangerschaps verklaring, maar die wordt pas gegeven met 16 weken. Nu ben ik al gebeld door de accountant die heeft weer contact opgenomen met mijn verloskundige, en nu vandaag belt me baas, beetje geirriteerd/ boos. dat hij die verklaring nog steeds niet ontvangen heeft en me niet ziek kan melden omdat hij die verklaring niet heeft.
De verloskundige heeft gezegd dat ik gewoon ziek ben en dat de zwangerschap niet e oorzaak is, en dat ze dit niet zo mogen melden.
Maar mijn baas heeft dus het probleem dat ie me nu niet kan uitbetalen door die verklaring.

nu neem ik vanmiddag weer contact op met mijn verloskundige.
heeft iemand nog een tip of zoiets zelf mee gemaakt?

groetjes

hoi,

ik ben zelf werkgever ( en 30 wk zwanger ), en wat jouw werkgever vraagt dat klopt wel. hij heeft de verklaring nodig voor het uwv want die betalen het salaris aan je werkgever (alleen bij een zwangerschap) en niet zijn eigen normale ziekte verzekering, die doen namelijk niks met zwangerschappen. snap alleen niet dat je vk hem niet wil geven want ik heb de mijne al met 8 weken zwangerschap gekregen. je dokter kan eventueel deze verklaring ook afgeven.

succes ermee

groetjes karin

Idd ik zou gewoon naar je huisarts gaan. Het is maar een papiertje waarop staat wanneer je uitgerekende datum is en ondertekend door een arts.
Ik heb hem zelf gekregen met 12 weken nadat ze zeker wisten wanneer de uitgerekende datum was omdat ze dat op het papiertje moeten zetten.
Ik snap niet dat je vk zo moeilijk doet. Het is maar een papiertje!!!!!!!

Groetjes Evelien
24.2 weken zwanger vd 2de

Ik heb mijn verkaring ook al gelijk meegekregen. Snap ook niet waarom je die pas met 16 weken zou krijgen.
Maar je had je werkgever volgens mij ook nog niet hoeven in te lichten over je zwangerschap, dus zou je ook "gewoon" ziek kunnen zijn.
Wel is het zo dat je werkgever als je zwanger bent, alles vergoed krijgt en als je dat niet bent maar gedeeltelijk geloof ik.

Groetjes, Ris

Hoi,

Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten. Je werkgever krijgt alleen je salrais van het UWV vergoed als de reden van ziektemelding zwangerschaps gerelateerd is.
Dus als je een been zou breken, krijgt hij niet van het UWV vergoed, maar zou je door misselijkheid of bekkeninstabiliteit niet kunnen werken dan weer wel.
Een zwangerschapsverklaring wordt afgegeven als je vk een uitgerekende datum heeft en vaak is dat met ongeveer 13 weken, want dan krijg je een termijnecho.
Voor meer info kijk even op www.SZW.nl en kijk onder kopje onderwerpen bij zwangerschap. daar staan alle rechten en plichten van zowel jouzelf en je baas. Folders kun je ook bestellen.
Zorg dat je zelf weet wat je wel moet en niet moet doen, zodat jij zo min mogelijk stress hebt. Niet goed voor je kindje hoor!.

Beterschap

Evelien mv Dylan en 33 wk zwanger

Je kan ook ziek zijn zonder zwanger te zijn.
Dus kan je werkgever je ook ziekmelden zonder zwangerschapsverklaring.
Sjonge wat een gedoe zeg!
Ook wij kregen de vrklaring bij ons 2e bezoek pas.
And so what? Je werkgever kan je toch 'gewoon' ziekmelden???
Vind het nogal brutaal om met de vk te gaan bellen. En erg vervelend voor jou dat hij zo geïriteerd doet!!

Sterkte ermee dan maar!

Hoi,

Inderdaad vreemd dat jouw vk pas met 16 weken een verklaring wil afgeven. Wat is de reden daarvan? Ik kreeg mijn verklaring ook met 12 weken mee.

Ikzelf doe ziekmeldingen bij Philips en ook daar moeten wij aangeven of een ziekte gerelateerd is aan zwangerschap. Echter gebeurt dat zelden omdat je vaak niet onomstotelijk kunt bewijzen dat iets aan een zwangerschap ligt. Ik snap dus ook niet dat jouw werkgever zo moeilijk doet.

Maar ja, als hij het per se wil hebben, zou ik je vk toch maar manen tot actie.

Groetjes,
Maike

Terug
Bovenaan