Zwangerschapsbegeleiding of niet???

Hallo allemaal,

Ik ben zwanger van me eerste kind. En ik had een vraagje... Is zwangerschapsbegeleiding echt nodig of niet...
Veel cursussen zijn meerdere malen en ik ben niet echt iemand die graag praat over de dingen die veranderen in je lichaam etc.
Hebben jullie ervaring hier mee??

Groetjes Laura

Hoi Laura,

Ik heb het bij Feline gedaan en ga nu weer een cursus doen, zwanger op herhaling (met meer vrouwen die voor de 2e of 3e keer zwanger zijn) en daarna nog wat fitlessen.
Ik vond het erg leuk, we hadden ook een leuke groep en af en toe zien we elkaar nog en met een paar meiden echt een heel leuk contact.
En je hoeft niet alles te zeggen wat er met je lichaam gebeurt als je dat niet wil, niet iedereen is hetzelfde. De oefeningen waren af en toe leerzaam en af en toe lachwekkend, dus een hoop lol gehad.
Na de bevalling ook met alle kindjes bij elkaar geweest en dat was ook erg leuk. Wel pittig om alle verhalen te horen van de bevallingen.

groetjes Maris

Ik heb bij Joris wel een cursus gedaan, maar vond er geen bal aan!
Heb er niet veel aan gehad. Gelukkig was ik met een vriendin dus nog enigzins gezellig.
Maar het is wel zo dat het heel vrij is. Als je niet mee wilt praten over kwalen enzo dan maakt dat niks uit. Hou je gewoon je mond.
Ik ga nu niks doen, maar heb geen spijt dat ik het bij mn 1ste wel gedaan heb, ook al vond ik het niet echt leuk.

Je moet helemaal niks!

"Vroeger" bevielen mensen ook zonder toeters en bellen en cursussen,.. toch?

Daarbij heb je tegenwoordig toch ook de mooiste en duidelijkste boeken over dat wat je te wachten staat?

Bij mijn zoontje heb ik ook helemaal nergens aan deelgenomen omdat ik niet zo van de pufpuf etc ben (laat staan dat mn man mee zou gaan hahha), en tijdens je bevalling adem je vanzelf met de VK of Gyn mee.. Dus als je je er niet lekker bij voelt moet je dat vooral niet doen.

Máár er zijn zoveel andere dingen waar je eventueel aan kunt deelnemen wat misschien wel bij je past! (yoga, gym, zwemmen, fitnes, haptonomie  etc)

Niet dat je nu helemaal uit je dak moet gaan op zo'n les/avond, maar het is wel leuk om mensen te ontmoeten die ook zwanger zijn en waar je misschien wel een klik mee hebt. Als de kindjes later geboren worden is zo'n contact gewoon erg leuk.. Vooral als je de enige bent in je omgeving met een kleine.

Maar als je gewoon nergens trek in hebt lekker genieten van je zwangerschap en het gaat straks állemaal vanzelf, trust me!

Esmé mv Kay

(18,5 wk zwanger)

hoi bij de eerste 2 ben ik ook nergens geweest en bij de 3 wel maar nu met de 4 ga ik denk ik ook niet je leert er weining je kan er alleen contacten op doen die bijna even ver als jij zijn en dan moet het nog maar kliken met ze. je moet idd niks zelf weten en als je denkt ik heb genoeg info uit boeken of van vriendinnen of moeder zus   enz of internet dan lekker doen wat je zelf wilt. succes ermee wat je ook beslist.

Hi,

Ik ga wel een "pufcursus" doen, ook ik verwacht er niet zo veel van, maar het lijkt mij vooral ook leuk om andere zwangeren hier uit de buurt te treffen... Ik kom hier oorspronkelijk niet vandaan, (ben naar de andere kant van het land verhuisd) maar goed, ook best kans dat je helemaal niemand treft met wie het klikt... welja we zien wel!!

Maar idd je bent nergens toe verplicht! En je kindje komt er ook wel zonder cursus lijkt mij ;-)  
Ik heb echter wel een vriendin, die ook niet naar cursus wilde, maar tijdens de bevalling zo overrompeld werd dat ze volledig in paniek raakte. Maar goed, of dat niet gebeurd was als ze wel een voorbereidende cursus gehad zou  hebben weet ik natuurlijk ook niet.... En zij heeft toen een ruggeprik gekregen, waarna alles ook gewoon goed kwam!  

Ik wilde gedurende m.n zwangerschap gaan zwemmen, je hebt hier in t zwembad ook zo'n zwemuurtje voor zwangeren, maar ik kreeg al heel vroeg bekkeninstabiliteit en de fysio raadde zwemmen echt af. Moet zeggen dat het er qua conditie niet beter op wordt hier, maar ik kan gewoon niks volhouden nu...

succes met kiezen...

lfs Mickey

JA! Maar dan vooral omdat ik het erg leuk vind! Lekker een uurtje in de week bezig zijn met alleen je baby (het zwanger zijn gaat toch al zo snel..)
Bij mijn eerste heb ik 'zwanger en fit'gedaan, een soort aangepaste aerobics speciaal voor zwangeren. Erg  leuke meiden (met sommige heb ik nog contact), lekker voor de conditie (ik sportte altijd redelijk veel) en toch een aantal handige tips voor tijdens de bevalling.
Dus..ik dacht; nu weer. Maar helaas, die cursus wordt hier in de buurt niet meer gegeven. Ga nu dus yoga doen. Ook voor de gezelligheid en lekker even te 'baby keuvelen'.
Dus mijn ervaring is erg positief, het is natuurlijk niet noodzakelijk maar wel erg leuk (er zijn zoveel verschillende dingen) .

LIefs,Marcia mv Puck

Terug
Bovenaan