Zwangerschapscholestase (en toen toch weer niet)

<p>Ik zal het even kort proberen te houden, maar ik moet het even van me afschrijven en ben benieuwd wat jullie zouden doen...</p><p>Donderdag 10 maart:</p><p>Ik kwam bij de vk met jeukklachten. Ze nam het heel serieus en stuurde me direct door naar Saltro om bloed te laten prikken en mijn galzure zouten te checken. De dag erna had ik een afspraak en kon ik prikken.</p><p>Dinsdag 15 maart:</p><p>Ik kreeg de uitslag en die was niet goed. Mijn galzure zouten waren verhoogd (waarde van 16). Van 10-40 heb je milde cholestase en vanaf 40 is het ernstig. Mijn zwangerschap werd medisch en ik moest diezelfde week nog een afspraak in het ziekenhuis maken van de vk. </p><p>Vrijdag 18 maart:</p><p>Afspraak in het ziekenhuis met de gynaecoloog. Alle mogelijke scenario's doorgesproken (de waarde kan in sommige gevallen verdubbelen met de dag), mogelijk inleiding met 37 weken als de waarde boven de 40 terecht zou komen en anders ergens tussen de 37 en 40 (afhankelijk van hoe het zich zou ontwikkelen).</p><p>Maar eerst: ik moest weer even bloed prikken, want dat zou vanaf nu wekelijks moeten. Gelijk gedaan met een spoedaanvraag en ik werd 's middags gebeld met de uitslag:</p><p>De uitslag was goed, mijn waarde was ineens weer onder de 10 gezakt. Ik was niet langer medisch en kon weer terug naar de vk. Wel zei de gyn dat ik nog bloed moest prikken over 2 weken om te checken of de waarde ook laag bleef. Heel fijn natuurlijk, maar ik was ook helemaal confused. Zo snel als het was gestegen was het blijkbaar ook weer gezakt... Geen garantie dat het zo blijft en dat ik dus ook echt bij de vk kan blijven, voor hetzelfde geld stijgt mijn waarde weer en word ik weer medisch.</p><p>Nu heeft de gyn een foutje gemaakt en mij ingepland voor volgende week (zowel het bloedonderzoek als de telefonische uitslag). Eigenlijk zou ik dus pas over twee weken moeten, maar ik vind het wel een prettig idee dat het volgende week ook al een keer gecontroleerd wordt. Ik moet nu namelijk zelf mijn klachten bijhouden en aan de bel trekken als het erger wordt. Maarja eh, letten op je eigen jeukklachten... daar wordt het (bij mij) natuurlijk alleen maar erger van en ik zit voortdurend te denken of het idd erger is geworden.</p><p>Ik neig ernaar om de afspraak gewoon voor komende week te laten staan, maar het is niet helemaal wat de gyn had gezegd. Wat zouden jullie doen?</p><p>Heel verhaal, sorry. Ik moest het denk ik ook even van me afschrijven :').</p>

Ik heb ook net zwangerschapscholestase gehad. Ondertussen een maand geleden bevallen en helemaal geen klachten meer! Ik zou de afspraak door laten gaan, ik vond het zelf ook fijn dat de waarden regelmatig gecheckt werden en dan hoef je inderdaad niet alleen maar af te gaan op je eigen klachten. Bij mij zijn de waarden uiteindelijk gestegen tot 85 en ik ben met 38 weken ingeleid (protocol bij mijn ziekenhuis was dat ze inleiden bij 38 weken bij waarden tot 100 en boven de 100 bij 36 weken). Ik kreeg ook medicatie.

Overigens was bij mij de waarde in het ziekenhuis de eerste keer ook wat lager dan toen het vanuit de verloskundige werd geprikt, maar is het nooit meer helemaal onder de 10 gekomen.

Dank voor je reactie! De gynaecoloog had inderdaad aangegeven dat de metingen in het ziekenhuislab net iets kunnen afwijken van de metingen die Saltro doet.
Fijn dat je inmiddels bevallen bent. Lijkt me toch een fijn gevoel als de baby er eenmaal 'veilig' uit is. Heeft jouw kindje er nog last van gehad?

Nee die heeft nergens last van gelukkig! Ik vond dat wel spannend tijdens de zwangerschap, maar er zijn nooit aanwijzingen geweest dat de kleine er last van had. Mijn bloed wordt nog een keer gecontroleerd over een paar weken om te checken of mijn waarden inderdaad weer gezakt zijn. Aangezien ik helemaal geen klachten heb, ga ik daar ook vanuit!

Terug
Bovenaan