zwangerschapscursus

Hoi meiden,

Ik woon in Apeldoorn en weten jullie misschien waar ik het beste op cursus/gym/yoga kan gaan?En zijn er ook meiden die dit niet doen?Ik twijfel zelf nog.Vroeger bestonden er toch ook geen cursussen over hoe je moest bevallen?Het komt er toch wel uit,hoe dan ook is mijn instelling.Maar met voldoende informatie ga ik het misschien toch doen.Laat het me weten.
Thanks again.

Liefs Anne 17 wkn 2 dgn.
 
Hoi,

Ik woon ook in Apeldoorn en ben net begonnen met de cursus Eduvita van de Thuiszorg. Ik kan hier alleen nu nog niet meer over zeggen omdat ik net een introbijeenkomst heb gehad. Je kunt de Thuiszorg bellen en dan sturen ze je een folder toe over Eduvita en Primavita, 2 cursussen die ze geven.

Daarnaast zijn er een paar adressen voor zwangerschapsyoga, er is de cursus Samen Bevallen, je kunt naar zwangerschapszwemmen en er is ook vast wel haptonomie etc. Bij je verloskundige kun je vast nadere info vinden over de mogelijkheden. Dan kun je zelf bekijken of er iets bij zit wat je aanspreekt.

Vroeger bestonden er inderdaad geen cursussen maar ja, mijn oma wist destijds niet eens hoe de baby uit haar buik zou komen. Ik ben toch wel blij zelf dat ik daar wat meer idee over heb en ik wil zelf wel weten wat ik zo ongeveer kan verwachten of waar ik misschien rekening mee zou moeten houden.

Het ligt helemaal aan jezelf in hoeverre je je wilt inlezen of voorbereiden. De een vindt het misschien fijn om gewoon af te wachten en over zich heen laten komen wat er komt maar een ander weet weer liever meer. Dat is een persoonlijke afweging.

Succes met je keuzes!
 
Hoi Anne!
Ik kom zelf uit Twello en we vallen onder het zelfde "thuiszorggebied" . Ze geven daar twee cursussen, namelijk eduvita en primavita . Eduvita is de "gewone" zwangerschapsgym met net een beetje extra, beweging en wat info, dat volg je vanaf ong 22 wkn. Primavita is wat meer lichamelijk (sportvervanger) en ook informatief maar daar ligt niet de nadruk.
Dit kun je doen vanaf het begin van je zwangerschap tot 9 maanden erna.
Eduvita wordt door sommige verzekeraars vergoed, en kost 75 euro, Primavita kost 35 euro per 4 wkn.
Maar er zijn natuurlijk ook een heleboel particuliere cursussen, kijk eens verder op internet. En of je het wilt doen of niet is helemaal aan jou. Ik heb wel wat aan mijn cursus gehad bij de eerste (toen woonde ik nog niet hier, maar het was gewoon gym) omdat ik het gewoon leuk vond om met andere broedse kipjes over alles te praten.
Je leert bijv. ook wat je kunt doen om niet incontinent te worden, en wat je daarvoor nu al kunt doen, hoe je je weeen het beste opvangt. Als er zoiets groots als een bevalling op stapel staat is het (volgens mij) altijd fijn om te weten wat er allemaal kan gebeuren (verschil in weeen en hoe je ze opvangt bijv.) . Je kunt de thuiszorg gewoon bellen: 055 5421313.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Fijne zwangerschap!
liefs Muty (25 jaar 12wkn 1dag)
 
Ik heb wel gewoon beide keren zwangerschapsgym gedaan. De eerste keer om de ademtechnieken te leren die je kunt gebruiken om de weeën op te vangen en de tweede keer gewoon vanwege de gezellige contacten.
Uiteindelijk komt dat kind er wel uit. Dat klopt, maar het merendeel van de bevalling doe je toch zonder hulp van buitenaf, dus is het fijn als je zelf een basis hebt om op terug te vallen. Ik heb er beide keren echt wel wat aan gehad.
 
Terug
Bovenaan