Hoi,
ik ben ook voor de eerste keer bezig met een cursus zwargercompleet. Heb nu de 10 lessen cursus maar ik denk dat ik het de volgende keer ook wel af kan met 5 lessen.
De cursus is wel gezellig, sommige vrouwen zijn verder en sommigen zijn minder ver dan ik in hun zwangerschap en iedereen heeft weer andere symptomen. Het is wel leuk er met elkaar over te praten. Het is helemaal handig als er ook cursisten zijn die al een of meer kinderen hebben, die kunnen vertellen hoe hun eerdere bevalling zijn verlopen. Die vertellen hoe een wee ongeveer voelt (de meesten zijn het geheel al vergeten wat trouwens ook een goed vooruitzicht is) en hoe hun bevalling ging.
Tussendoor lees ik ook wel eens wat boeken/tijdschriften over de zwangerschap, dan hoor je af en toe wel eens wat dubbel, maar soms ook weer wat nieuws. Onze cursus leidster waarschuwd ons wel dat we mogelijk helemaal niets aan die cursus zullen hebben maar toch is het wel goed om je een beetje in te leven.
Ik hoor ook wel eens nieuwe dingen, beetje onozel, maar ik wist niet dat je ontsluiting helemaal niet kon zien maar dat dat binnenin gebeurt en alleen te voelen is. Dat als de vliezen breken niet altijd in een keer een grote plas water naar buitenkomt, maar dat het ook wel eens met af en toe hele kleine beetjes kan gaan. Enz.
Wel nuttig dus.